Jak informuje Sebastian Grochala, rzecznik MPK Łódź, tabor tramwajowy eksploatowany przez MPK składa się głównie z wyprodukowanych w latach 1977-1990 wagonów typu 805Na. Choć długość okresu ich użytkowania wynosi 18 lat, to dzięki modernizacjom w warsztatach MPK, udało się go wydłużyć do 30-35 lat.
- Niestety, nawet wydłużony czas eksploatacji dla wielu tramwajów dobiega już końca, a na wymianę taboru na nowoczesne wagony niskopodłogowe nie ma środków ani przewoźnik, ani miasto Łódź - informuje Grochala.
Kupno jednego nowego tramwaju to koszt od 7 do 10 milionów złotych, czyli osiem razy więcej, niż cena niskopodłogowego autobusu. - Rozwiązaniem problemów okazał się import używanych wagonów tramwajowych, głównie z Niemiec i Austrii. Mimo trzydziestoletniego okresu eksploatacji wagony te są na ogół w niezłym stanie technicznym, dzięki mniejszym niż w Polsce obciążeniom i lepszemu stanowi technicznemu infrastruktury - twierdzi rzecznik MPK.
W Łodzi konieczne jest jak najszybsze uzupełnienie stanu liczebnego tramwajów, odsyłając jednocześnie wysłużone wagony 805Na na emeryturę. Powinny je zastąpić wagony z Niemiec, które jak twierdzą specjaliści z MPK, mają wiele zalet. Charakteryzują się one m.in:
- Jednoprzestrzennością - wagon ma trzy człony połączone przegubami, dzięki czemu pasażerowie czują się pewniej i bezpieczniej, niż w drugim wagonie typowego pociągu 805Na
- Dwukierunkowością i dwustronnością - każdy wagon ma drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na obu końcach. Umożliwia to eksploatację w warunkach awaryjnych, bez pętli końcowych, np. na odcinkach remontowanych tras tramwajowych
- Zastosowaniem energoelektronicznego napędu trakcyjnego, który zapewnia płynną jazdę i hamowanie oraz zmniejsza zużycie energii elektrycznej
- Mimo, że wagony są wysokopodłogowe, wejście do nich będzie łatwiejsze dzięki wysuwanym stopniom; schodki te są niższe, niż w tramwaju 805Na (cztery zamiast trzech)
- Zakup 40 takich wagonów, zależy przede wszystkim od dostępności tramwajów u ich aktualnych właścicieli. Dlatego zamówienie podzielono na zadania i rozłożono w czasie na cały rok 2013. Miejmy nadzieję, że już za kilka miesięcy na ulice naszego miasta wyjadą nowe-stare tramwaje, które na pewno spodobają się łodzianom - zapewnia Sebastian Grochala.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?