Aby sprawdzić, jak pracuje dana szkoła, badacze porównali wyniki jej uczniów "na wejściu" (czyli z egzaminu gimnazjalnego) i na "wyjściu" (z matury). W ten sposób, zdaniem zwolenników EWD, sprawiedliwiej można ocenić wysiłek nauczycieli w danej placówce, bo inaczej pracuje się z materiałem na prymusa, a inaczej ze słabeuszem.
Edukacyjną Wartość Dodaną dla każdego ogólniaka określa się na tle wyników, uzyskanych w całej Polsce. Na ich podstawie możemy ocenić, czy mamy do czynienia ze szkołą: wymagającą pomocy, szkołą wspierającą, szkołą niewykorzystanych możliwości, albo - co jest marzeniem każdego dyrektora - szkołą sukcesu.
W zakresie nauczania przedmiotów ścisłych, pomocy wymaga aż 21 z 37 łódzkich liceów (wzięliśmy pod uwagę placówki państwowe - prowadzone przez miasto oraz ogólniaki przy publicznych uczelniach).
Do liceum wymagającego pomocy zazwyczaj przychodzi słaby absolwent gimnazjum, a kadra ogólniaka nie pozwala dorównać mu do wyniku, który osiągnąłby w przeciętnej szkole w Polsce. Oczywiście, łódzkie ogólniaki wymagają pomocy w różnym stopniu. Np. absolwent II LO albo VI LO zdobył tylko minimalnie mniej wiedzy (przedmioty ścisłe) niż przeciętny rówieśnik w kraju. Ale już wychowanek XLV LO ma w skali EWD wartość "minus 5", zaś XLVI "minus 10" (skala kończy się na "minus 15").
Szkół "wymagających pomocy" w przypadku przedmiotów humanistycznych też dużo - 17.
Ogólniak "wspierający" to taki, który potrafi pracować z uczniem słabszym. Takim mianem może pochwalić się XLIII LO w przypadku przedmiotów humanistycznych (wartość plus 5).
W naszym mieście jest tylko jeden ogólniak, który na wykresach badaczy pojawia się jako szkoła "niewykorzystanych możliwości". To Publiczne Liceum Ogólnokształcące Politechniki Łódzkiej. Jej absolwenci wychodzą z wartością prawie "minus 5" z przedmiotów humanistycznych, ale ponad "plus 5" mają ze ścisłych (w tej kategorii to zdecydowanie szkoła sukcesu). Tu paradoks jest łatwy do wyjaśnienia: wychowankowie ogólniaka PŁ wiedzą, że zdają na studia wybitnie technicznie i koncentrują się na matematyce, fizyce i chemii. Liceum PŁ zawsze pojawia się w czubie rankingów maturalnych z matematyki, oceny z jęz. polskiego wypadają słabiej.
Szkoła sukcesu zazwyczaj przyjmuje dobrych uczniów i pracuje z nim lepiej niż zrobiłaby to przeciętna placówka w Polsce. Gdyby trzymać się wykresów EWD należałoby uznać, że, gdy chodzi o przedmioty ścisłe, pobyt w XII LO (wartość "plus 8") to lepsza decyzja niż w I LO (ponad "plus 5").
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?