Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ostatnia szansa na uratowanie inwestycji kolejowych w regionie łódzkim

Marcin Bereszczyński
Paweł Nowak/Polskapresse
Ministerstwo transportu skreśliło z Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych na lata 2013-2015 dwie bardzo ważne inwestycje dla regionu łódzkiego. Pierwszą jest modernizacja linii kolejowej nr 14 z Łodzi Kaliskiej przez Zduńską Wolę do Ostrowa Wielkopolskiego. Druga to modernizacja wiaduktu widmo przy stacji Łódź Kaliska. To tzw. wiadukt wschodni, którego budowę przerwano w 1999 r. Pierwsza inwestycja znalazła się na liście rezerwowej, a wiadukt całkowicie wykreślono.

Obie inwestycje mogą jednak znaleźć się wśród zadań przyjętych do realizacji. Ministerstwo transportu rozpisało konsultacje społeczne na swojej stronie internetowej. Znajdują się tam formularze, na których każda osoba, firma lub instytucja może zgłosić swoje uwagi. To ostatnia szansa, żeby doprowadzić do modernizacji linii do Ostrowa Wielkopolskiego i dokończenia budowy nieczynnego wiaduktu.

Obie inwestycje miały szansę zostać zrealizowane wcześniej, dlatego dziwi fakt, że obecnie je pominięto. Modernizacja linii kolejowej była wpisana na listę projektów unijnych na lata 2007-2013, ale na liście zadań rezerwowych. Wartość prac oszacowano na ponad 2,8 mln zł. Niestety, inwestycja nie doczekała się realizacji, chociaż korzysta z niej od 20 do 50 tys. podróżnych rocznie.

Całkowite wykreślenie modernizacji wschodniego wiaduktu nad ul. Bandurskiego przy Łodzi Kaliskiej dziwi jeszcze bardziej. Brak tego wiaduktu oznacza, że pociągi jadą z południa na Kaliski tylko jednym torem po wiadukcie zachodnim. Gdyby doszło do awarii lub wypadku, to stacja zostałaby odcięta od świata. Zwłaszcza obecnie, gdy zamknięty jest dworzec Fabryczny, a dużą część połączeń przejęła Łódź Kaliska.

Wiadukt wschodni mógł zostać przebudowany przy okazji modernizacji linii kolejowej między Widzewem, Chojnami i Kaliską. Niestety, przedsięwzięcie wykraczało poza ramy finansowe projektu.

Budowa wiaduktów wschodniego i zachodniego sięga lat 70. ubiegłego wieku. W latach 90. zburzony został stary budynek Dworca Kaliskiego. Postawiono nowy i rozpoczęto budowę wiaduktów. Postawiono zachodni, po którym tory prowadzą na perony 1, 2 i 3. Wschodnim miały dojeżdżać pociągi na perony 4, 5 i 6. Niedokończony wiadukt stanął, ale w 1999 roku prace przerwano i do dziś ich nie wznowiono. Tam, gdzie miały być tory, rosną chaszcze, a obiekt jest w ruinie.

Dokończenie budowy wiaduktu ułatwiłoby również życie pasażerom PKS. Od strony dworca autobusowego jest zaślepiony tunel prowadzący do poczekalni na Kaliskiej. Wejście od strony budynku dworca jest zastawione skrytkami bagażowymi. Z tunelu korzystać nie można, bo oficjalnie wiadukt ciągle jest w budowie.

Ministerialna lista inwestycji kolejowych liczy 135 projektów wartych łącznie 31,6 mld zł. Kolejnych 17 zadań jest w rezerwie.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki