Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy powstanie tunel kolejowy pod Łodzią?

Marcin Bereszczyński
Przy budowie Fabrycznego powstanie przedsionek tunelu
Przy budowie Fabrycznego powstanie przedsionek tunelu Paweł Łacheta
Jest szansa, że w 2015 roku powstanie tunel z Łodzi Fabrycznej do Łodzi Kaliskiej. Jeszcze niedawno wydawało się, że kopanie tunelu może zacząć się najwcześniej po zakończeniu budowy podziemnego dworca Fabrycznego. O przyspieszenie terminu wykopania tunelu zabiega Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

- Wyślemy do ministerstwa transportu pismo z prośbą o wpisanie tunelu Łódź Fabryczna-Łódź Kaliska do planów inwestycji kolejowych na lata 2013-2015 - powiedział Witold Stępień, który od pewnego czasu lobbuje w tej sprawie w ministerstwie.

W środę był też w Warszawie. Liczy na to, że wspomniana inwestycja będzie realizowana z funduszy unijnych w latach 2013-2015, a w najgorszym razie zostanie wpisana jako priorytetowa na najbliższy okres programowania na lata 2014-2020.

W ministerstwie transportu trwają obecnie konsultacje dotyczące inwestycji kolejowych w latach 2013-2015. Na liście zadań do realizacji jest m.in. studium wykonalności dla tunelu między Fabrycznym i Kaliskim. Ma to kosztować 8 milionów złotych, a studium opracowuje firma Sener.

Na liście ministerstwa transportu jest również budowa zachodniej głowicy dworca Fabrycznego, czyli miejsca, gdzie będą mogły manewrować pociągi. Dzięki temu pociągi nie będą kończyć biegu na peronach. Głowica to także, a może przede wszystkim przedsionek dla planowanego tunelu. Wartość tego projektu to prawie 200 mln zł.

Na liście inwestycji kolejowych nie ma na razie budowy tunelu. Może to zmienić się po zakończeniu konsultacji. Tunel ma kosztować 1,5 mld zł. To niewiele, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że ministerstwo transportu ma do wydania grubo ponad 30 mld zł na lata 2013-2015.

W dodatku budowę tunelu wspólnie poprowadzą PKP PLK, Urząd Marszałkowski i Urząd Miasta Łodzi, a aż 85 proc. kosztów może zostać zwrócone z funduszy unijnych. Gdyby udało się rozpocząć inwestycję wcześniej, to budowa tunelu nie kolidowałaby z pracami na Fabrycznym, bo drążenie tarczą TBM zaczęłoby się od zachodu i postępowało w kierunku tego dworca.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki