Gdzie znajdziesz kwasy omega-3

Gdzie znajdziesz kwasy omega-3

Wiktor Sawiuk

Dziennik Łódzki

Aktualizacja:

Dziennik Łódzki

Gdzie znajdziesz kwasy omega-3

©archiwum

Od dziecka bombardowani jesteśmy poradami o niezbędności warzyw i owoców w diecie i to niemal od urodzenia. I to wszystko prawda.
Gdzie znajdziesz kwasy omega-3

©archiwum

Tym bardziej zastanowiła naukowców dieta Eskimosów - warzyw w niej nie ma prawie wcale, mimo to przedstawiciele tej nacji rzadko zapadają na#choroby serca i nowotwory, obce są im też alergie. Duża w tym zasługa czystego środowiska, prawdziwą przyczyną „zdrowia bez warzyw” okazała się jednak obecność kwasów omega-3 w diecie. A dieta ta, to głównie ryby i tłuszcze pochodzenia rybnego.

Kwasy omega-3 wzięto więc „pod lupę”.
Okazało się, że od ich obecności w diecie w dużej mierze zależy sprawność myślenia, co ma znaczenie głównie dla starszych ludzi, kiedy pojawiają się naturalne ubytki np. w zdolności zapamiętywania. Badania i ankiety potwierdziły: ludziom, którzy jedzą dużo ryb, nie brakuje w starszym wieku bystrości umysłu i kreatywności, rzadziej też dopadają ich demencja i choroba Alzheimera.

Obecność kwasów omega-3 w organizmie obniża poziom złego cholesterolu i zwiększa dobrego we krwi. Badania stanu zdrowia ludności wykazały, że w Polsce odsetek osób z podwyższonym poziomem cholesterolu w danym wieku wynosi: 20 lat - 22 proc., 30 lat - 38 proc., 40 lat - 50 proc., 50 lat 62 proc., czyli 19 milionów Polaków.

To kolejny argument potwierdzający niezbędność kwasów omega-3 dla organizmu. Dostarczenie organizmowi odpowiedniej ich ilości nie jest problemem. Rzecz w tym, że w tych tłuszczach, w których znajdziemy kwasy omega-3 są też inne kwasy tłuszczowe, choćby omega-6 i omega-9. A do tego, byśmy mogli cieszyć się zdrowiem, potrzebujemy kwasów omega-3 i omega-6 w odpowiednich proporcjach (od 1:5 do 1:6). Przewaga któregokolwiek z nich, mówiąc najprościej, niweluje dobroczynne działanie drugiego.

Nasze obyczaje kulinarne sprawiają, że za dużo jemy tłuszczów roślinnych (tam głównie są kwasy omega-6) a za mało ryb (najlepsze źródło kwasów omega-3) - tych ostatnich Polacy zjadają dwa razy mniej niż mieszkańcy zachodniej Europy.

Poprawić ten stan możemy w jeden prosty sposób - zacząć jeść więcej ryb. Dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3 to 1-1,5 g. Przekładając to na dietę, powinniśmy dwa razy w tygodniu zjadać porcję ryby. To zaradzi także nadmiarowi kwasów omega-6 w diecie. Bogatym źródłem kwasów omega-3 są także orzechy włoskie, nasiona rzepaku, lnu, soi.

A co maja robić ci, którzy ryb nie lubią? Powinni wykorzystywać suplementy diety. Stosuje się je m.in. przy miażdżycy, reumatyzmie, chorobie Alzheimera i dla wzmocnienia organizmu narażonego na infekcję.

Znanym od pokoleń tran (wyciąg z wątroby np. dorsza), odrzuca smakiem więcej osób niż ryby, obecnie skorzystać można też z kapsułek omega-3, które też nieco tranem pachną i smakują.

Kwasy omega-3 trafiają też jednak do wielu innych produktów spożywczych, najczęściej wzbogacają margaryny lub margarynowo-maślane miksy. Teraz trafiły także do twarożku. Po rybnym smaku i zapachu nie ma już w tej postaci śladu a zjedzenie twarożku jest łatwiejsze, zwłaszcza dla dziecka, niż przełkniecie solidnej kapsułki.

Warto także zajrzeć do tabelki obok. Widzimy, że rzadko które z najlepszych źródeł kwasu omega-3 ma w sobie kwas omega-6 w odpowiedniej proporcji. Wyróżnia się tu, dobrą proporcją obu kwasów, olej z orzechów włoskich, z tych najpopularniejszych - rzepakowy (bez kwasu erukowego).

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze (3)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
najlepsze źródło

Kamila (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Najlepszym źródłem omega 3 wcale nie są ryby (w dzisiejszych czasach to trucizna), czy olej lniany, którego trzeba spożyć bardzo dużo by zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę. Najlepszym i w...rozwiń całość

Najlepszym źródłem omega 3 wcale nie są ryby (w dzisiejszych czasach to trucizna), czy olej lniany, którego trzeba spożyć bardzo dużo by zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę. Najlepszym i w dodatku bezpiecznym źródłem tych kwasów jest Gold Omega 3. Ot taki łatwy do połknięcia suplement, już dłuższy czas go biorę i nie mam problemów ze zdrowiem, widzę pozytywny wpływ tych kwasów na organizm.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
matematyka prawdę powie!

rozsądna (gość)

Zgłoś naruszenie treści

hahaha kamila czy ty jesteś poważna? ile kwasów w tej tabletce jednej masz? ile ich musisz łykać? w oleju lnianym np. lenvitol masz w jednej łyżeczce (4,7g) aż 2,7 g omega-3, w tych
twoich...rozwiń całość

hahaha kamila czy ty jesteś poważna? ile kwasów w tej tabletce jednej masz? ile ich musisz łykać? w oleju lnianym np. lenvitol masz w jednej łyżeczce (4,7g) aż 2,7 g omega-3, w tych
twoich tabletkach w jednej jest tylko 0,6 g aby mieć tyle samo ile w jednej łyżeczce oleju musze zjeść 4 kapsułki, do sałatki zwykle dodaję ok. 2 łyżek to daje ok 32 g omega-3!!! ile bym musiała zjeść tych Twoich tabletek w jeden dzień by mieć tyle omega-3? całe opakowanie? niezły interes dla producentów, którzy chyba płacą za te twoje bzdury. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
olej lniany

Renia (gość)

Zgłoś naruszenie treści

najwięcej kwasów omega 3 ma olej lniany! ja swój kupuję w aptece z lodówki, polskiego producenta taki jest najlepszy :)

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Sprawdź swój HOROSKOP

Sprawdź swój HOROSKOP

Strona internetowa już nie wystarczy. Czas na mobile

Strona internetowa już nie wystarczy. Czas na mobile

Niezawodne światłowody (materiał informacyjny Orange)

Niezawodne światłowody (materiał informacyjny Orange)