Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Grabarczyk: szybka kolej będzie szybciej [ZDJĘCIA]

Marcin Darda
Wicemarszałek Sejmu Cezary Grabarczyk ogłosił w poniedziałek, że możliwa jest budowa Kolei Dużych Prędkości nawet do 2020 r. Nie w całości, ale między Warszawą a Łodzią, jako pierwszy etap.
Wicemarszałek Sejmu Cezary Grabarczyk ogłosił w poniedziałek, że możliwa jest budowa Kolei Dużych Prędkości nawet do 2020 r. Nie w całości, ale między Warszawą a Łodzią, jako pierwszy etap. Grzegorz Gałasiński
Wicemarszałek Sejmu Cezary Grabarczyk (PO) ogłosił w poniedziałek w Łodzi, że możliwa jest budowa Kolei Dużych Prędkości nawet do 2020 r. Nie w całości, ale między Warszawą a Łodzią jako pierwszy etap tej wielomiliardowej inwestycji.

Tzw. projekt "Y", który ma połączyć Warszawę przez Łódź i Ostrów Wielkopolski z Poznaniem i Wrocławiem został odłożony w czasie przez ministra budownictwa Sławomira Nowaka. Pierwotnie "Y" miał być gotowy do 2020 r. Ale drugi rząd Donalda Tuska nie ma na to pieniędzy, stąd konieczność przesunięcia go w taki sposób, by budowę zakończyć do roku 2030. W poniedziałek Grabarczyk przypomniał, że wciąż trwają prace nad rewizją Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), ale łódzki dworzec i węzeł występuje w jej projekcie jako projekt bazowy, czyli jeden z priorytetów.

- M.in. w związku z tym chcemy zaproponować, by projekt "Y" realizować etapami - mówił Grabarczyk. - Pierwszym etapem mogłaby być linia z Warszawy do Łodzi.

Wicemarszałek dodał, że można by ją wybudować w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego, bo skoro na dzisiejszej, konwencjonalnej linii kolejowej notowane są największe w kraju potoki podróżnych, to może się okazać, że nie trzeba czekać na budowę "Y" z pieniędzy budżetowych bądź unijnych. Według Grabarczyka trzeba poczekać na dokończenie studium wykonalności KDP, rozpoczęcie analiz i poszukiwania inwestorów, którzy byliby zainteresowani włożeniem pieniędzy w linię o wysokiej rentowności. Dotąd o KDP mówiono tylko w kontekście całości, sam Grabarczyk sugeruje, że inspiracją pomysłu na etapowanie były m.in. opinie na temat potrzeby wykreowania duopolis Warszawa - Łódź, które opłaci się obu miastom. Wicemarszałek Grabarczyk przyznał, że o pomyśle na etapowanie KDP nie rozmawiał jeszcze z żadnym ministrów, ale dodał, też, że zależy mu na debacie podobnej do tej na temat trasy ekspresowej S8, która miała wpływ na przesunięcie śladu tej strasy z okolic Bełchatowa pod Łódź.

Wicemarszałek Sejmu nawiązał też do słów ministra Nowaka, który zapewnił przed tygodniem, że budowa dworca Fabrycznego "nie jest zagrożona w takiej skali, jak dworzec od początku projektowano" ( w maju ma zostać wylany strop podziemnego dworca na poziomie -8 m, potem wybieranie ziemi do poziomu -20 m). Na kanwie tej deklaracji ministra Nowaka Grabarczyk przedstawił w poniedziałek kolejną, nie mniej ważną: tunel średnicowy, który ma połączyć nowy dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską dla KDP, ma zapewnione dofinansowanie w perspektywie unijnej 2014-20. Informację o tym, jak mówił Grabarczyk, przedstawiono na spotkaniu byłych ministrów infrastruktury w kwietniu.

- To oznacza, że wreszcie zostanie wytarta porozbiorowa granica między dwoma systemami kolei - mówił były minister infrastruktury.

Wicemarszałek Grabarczyk informacje przedstawiał w towarzystwie posła Andrzeja Biernata oraz marszałka Witolda Stępnia (omawiał budowę Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej). Obaj posłowie podkreślali, że konferencję zorganizowali po to, by odnieść się do opinii "tych, którzy źle życzą tym inwestycjom". Nazwiska nie padły, ale chodzi zapewne o polityków PiS i SLD.

***

12 mln euro - na tyle w projekcie KDP wyceniono budowę 1 km linii.

450 km - tyle liczyć ma linia KDP, tzw. "Y", gdyby budowano go w całości.

35 min. - tyle trwałaby podróż między Warszawą a Łodzią, gdyby powstało KDP.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki