18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wkrótce na łódzkie trasy wyjadą dwa tramwaje z Bielefeldu [ZDJĘCIA+FILM]

Agnieszka Magnusewska
Dwa dwukierunkowe tramwaje z Bielefeldu zaprezentowało w czwartek MPK. Wraz z pozostałymi szesnastoma mają kursować po modernizowanej Trasie WZ. Prawdopodobnie najpierw będą jeździć do Pabianic.

Żeby niemieckie składy mogły kursować po remontowanej Trasie WZ, trzeba je zaadoptować do łódzkich warunków. Oznacza to m.in. wgranie komunikatu, z której strony otworzą się drzwi. To o tyle ważne, że ze względu na wysuwane stopnie pasażerowie tramwaju nie mogą stać zbyt blisko wyjścia.

- W Bielefeld tramwaje te jeździły po centrum w tunelach, a poza nim po wydzielonym torowisku z peronami. Tam gdzie peronów nie było, wysuwano stopnie. W łódzkich warunkach takie rozwiązanie może się nie do końca sprawdzić, chociażby ze względy na zalegający śnieg - podkreśla Waldemar Załomski, kierownik Zakładu Techniki. - To jest jeden z argumentów do modernizacji niemieckich składów. Zresztą, przedłużyłoby to żywotność tramwajów o kolejne 20 lat.

Modernizacja 30-letnich składów mogłaby się rozpocząć po ukończeniu prac na Trasie WZ. Wówczas w Łodzi nie byłyby już potrzebne dwukierunkowe tramwaje. Takie rozwiązanie wybrał też Gdańsk, który zmodernizował czterdzieści niemieckich składów.

- Modernizacja jednego składu kosztowałaby około miliona złotych. Dodając 33 tysiące euro za każdy tramwaj odkupiony od niemieckiego przewoźnika to i tak wychodzi znacznie mniejsza kwota niż koszt nowego tramwaju - podkreśla Zbigniew Papierski, prezes MPK.

Nowy tramwaj kosztuje około 7,5 mln zł. Dlatego MPK chciałoby pozyskać na nie unijne dofinansowanie. Jest do tego okazja, bo Ministerstwo Transportu postanowiło przekazać część środków z kolejnictwa na transport zbiorowy. Dlatego MPK poprosiło Zarząd Dróg i Transportu by wyraził zgodę na ubieganie się przewoźnika o unijne dofinansowanie na 22 nowe tramwaje, które kursowałyby po Trasie WZ.

Taki zakup jest ważny nie tylko dlatego, że łódzkie tramwaje mają ponad 30 lat. MPK postanowiło unieważnić przetarg na kolejne 22 tramwaje dwukierunkowe, bo złożona oferta była zbyt wysoka.

- Wspólnie z zarządem dróg podjęliśmy decyzję, że tramwaje nie będą obsługiwały podczas modernizacji Trasy WZ dwóch jej części, czyli Retkini i Widzewa ,a tylko jedną z nich - wyjaśnia Papierski.

Po modernizacji tramwaje sprowadzone z Bielefeldu będą tylko jednokierunkowe, w środkowej ich części zostanie wstawiona niska podłoga, a okna będą otwierane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki