Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ŁKA wkracza w drugi etap zakupem taboru i nowymi połączeniami

Marcin Bereszczyński
Polska Press
Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozpoczyna drugi etap projektu. Kupuje tabor za 510 mln zł, którym wożeni będą podróżni na nowych liniach z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska, do Tomaszowa Mazowieckiego i Opoczna, a także na trasie Skierniewice - Łowicz - Kutno.

ŁKA chce kupić 22 nowe pociągi oraz trzeci człon do dwuczłonowych składów, które obecnie jeżdżą po woj. łódzkim. ŁKA zamierza kupić sześć takich członów. W planach jest uruchomienie ekspresowych połączeń Łódź Kaliska - Sieradz. ŁKA planuje też zbudowanie stacji postojowej dla swoich pociągów. Zamierza zintegrować ekologiczny transport drogowy i kolejowy. W planach jest zakup autobusów elektrycznych. PKP PLK mają kontynuować program modernizacji przystanków kolejowych znajdujących się na nowych trasach uruchamianych przez ŁKA.

- Musimy kupić dodatkowe człony pociągów, bo w obecnych dwuczłonowych składach pasażerowie się nie mieszczą. Zajętych jest 120 miejsc siedzących, więc trzeba dołączyć człon z dodatkowymi 60 miejscami - mówi Andrzej Wasilewski, prezes ŁKA. - Pociągi ekspresowe mają jechać szybciej niż samochody.

Dotychczasowym taborem obsługiwana będzie nowa linia Łódź - Skierniewice. Regularne kursy rozpoczną się 1 stycznia. Natomiast od 14 grudnia ŁKA zwiększy liczbę pociągów na trasach z Łodzi do Sieradza i Łowicza.

- Mała rewolucja czeka podróżnych na trasie Łódź Widzew - Łódź Kaliska. Codziennie wyślemy na tę linię 24 pociągi, czyli dwa razy więcej niż obecnie. Oprócz tego kursować będą tam pociągi Przewozów Regionalnych, w których honorowane są nasze bilety - informuje Janusz Malinowski, członek zarządu ŁKA.

- Ciągle jesteśmy na etapie budowy kolei w województwie. Chcielibyśmy, aby podróżni przyzwyczaili się do stałych godzin odjazdów, ale trwa modernizacja linii kolejowych, co wiąże się z częstymi zmianami rozkładów - podsumowuje Witold Stępień, marszałek woj. łódzkiego.

Pierwszy etap ŁKA


Pierwszy etap ŁKA rozpoczął się w 2012 r., gdy podpisana została umowa na dofinansowanie projektu „Budowa systemu ŁKA”.

Cztery miesiące później podpisano umowę ze Stadlerem Polska na dostawę 20 pociągów. W pierwszym etapie uruchomiono połączenia na trasach Łódź - Sieradz, Łódź Widzew - Zgierz, Łódź Kaliska - Łódź Widzew, Łódź - Łowicz, Łódź - Koluszki, a w połowie tego roku Łódź - Kutno. Jesienią ubiegłego roku otwarto bazę techniczną dla pociągów ŁKA. Pociągi zatrzymują się obecnie na 56 przystankach i stacjach kolejowych. Codziennie uruchamianych jest 120 pociągów, z których korzysta 200 tys. pasażerów miesięcznie. Jeszcze w styczniu i lutym ŁKA przewoziła po 120 tys. podróżnych. Z miesiąca na miesiąc zwiększa się frekwencja w pociągach. Niebawem ŁKA będzie mogła zanotować 2,5-milionowego pasażera. Poprawia się bilans finansowy spółki. W sierpniu tego roku przychody spólki zrównoważyły koszty.

mbr

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki