Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Perony na stacjach kolejowych w Łódzkiem przejdą estetyzację

Marcin Bereszczyński
Z tunelu na dworcu Łódź Kaliska można dostać się na perony tylko po schodach. Niedługo będzie można wjechać tam windami
Z tunelu na dworcu Łódź Kaliska można dostać się na perony tylko po schodach. Niedługo będzie można wjechać tam windami Grzegorz Gałasiński
Rozpoczęły się remonty zdewastowanych peronów na stacjach Łódź Kaliska, Łódź Chojny, Zgierz, Skierniewice i Pabianice. Prace mają trwać do końca roku

Na pięciu stacjach w Łódzkiem rozpoczęły się remonty peronów. PKP Polskie Linie Kolejowe nazywa te prace estetyzacją stacji. Koszt naprawy najbardziej zniszczonych peronów na jednej stacji to wydatek od 100 do 150 tys. zł.

Poprawę komfortu powinni odczuć podróżni, korzystający ze stacji Łódź Kaliska. Wyrównana zostanie tam nawierzchnia wszystkich sześciu peronów. Pomalowane będą ogrodzenia, konstrukcje stalowe i mury wokół stacji. Wyremontowane zostaną obydwa przejścia podziemne. W planie jest zamontowanie wind, prowadzących na perony nr 2 i 3. Pierwotnie nie było tego w planach, ale zarządca infrastruktury kolejowej zdecydował się na rozszerzenie inwestycji.

- Na peronach i w przejściu podziemnym zamontowanych zostanie 70 nowych tablic informacyjnych. Na platformach wykonawca namaluje pasy bezpieczeństwa oraz zamontuje kostkę integracyjną z tzw. guzami, która alarmuje osoby niedowidzące i niewidome o zbliżaniu się do krawędzi peronu - mówi Łukasz Kwasiborski z biura prasowego PKP PLK.

Najbardziej zniszczona była nawierzchnia peronów na stacjach Łódź Chojny i w Zgierzu. Podróżni narzekali, że można tam skręcić nogę, a osoby z walizką na kółkach musiały dźwigać bagaż, żeby nie pourywać tych kółek.

- Na stacji w Zgierzu wyrównana zostanie nawierzchnia dwóch peronów, naprawione zostaną ogrodzenia i pojawi się 16 nowych tablic informacyjnych. Na nowo namalowane będą również pasy bezpieczeństwa. Taki sam zakres prac przewidziany został dla stacji Łódź Chojny - powiedział Łukasz Kwasiborski.

W fatalnym stanie są też perony w Pabianicach. Władze tego miasta od lat pisały do PKP PLK z prośbą o remont. Budynek dworca został odnowiony i prezentuje się okazale, ale stan peronów budzi trwogę. Podróżni przechodzą na perony przez tory, gdzie popadnie. Jest tam niebezpiecznie. Władze Pabianic chcą utworzyć przy dworcu węzeł przesiadkowy. W planie jest przejęcie placu przy dworcu od PKP SA, aby utworzyć tam dworzec autobusowy. Najpierw jednak powinny zostać odnowione perony. Władze Pabianic otrzymały zapewnienie, że remont stacji odbędzie się w trzecim kwartale przyszłego roku, ale pierwsze prace zostaną wykonane jeszcze w tym roku.

- Na stacji w Pabianicach wykonawca wyrówna nawierzchnię trzech peronów i zamontuje 10 nowych tablic informacyjnych. Tu również pojawią się nowe pasy bezpieczeństwa - powiedział Łukasz Kwasiborski.

Estetyzacja obejmie również perony stacji w Skierniewicach. Zamontowane zostaną nowe płyty peronowe. Wykonawca pomaluje konstrukcje schodów i balustrad, a także zamontuje 16 nowych tablic informacyjnych. Pojawią się też 4 nowe gabloty na rozkłady jazdy i nowe pasy bezpieczeństwa.

Spółka PKP PLK w ubiegłym roku wyremontowała 207 peronów w całym kraju. W tym roku zaplanowano m.in. modernizację 43 peronów między Koluszkami a Częstochową.

Fakty

W tym roku zakończyła się przebudowa układu peronów na stacji Łódź Widzew. Zamiast trzech torów przy dwóch peronach zbudowano sześć torów przy trzech peronach. Oprócz tego powstały dwa tory dla ruchu towarowego i kolejne dwa do obsługi technicznej składów. Z budynku dworca do podziemnego korytarza prowadzi pochylnia, a na perony będzie można dostać się jedną z trzech wind. Perony na stacji mają długości 400 metrów i są wyższe od poprzednich, co ułatwia pasażerom wsiadanie do pociągów. Stacja została wyposażona w wyświetlacze z informacją pasażerską, nagłośnienie, gabloty na rozkłady jazdy i ławki. Nad torami i peronami rozciąga się szerokie zadaszenie. Przebudowa układu peronów na stacji Łódź Widzew jest częścią większego projektu, który zakłada ułożenie torów w kierunku tunelu, prowadzącego do Łodzi Fabrycznej oraz modernizację linii obwodowej Łódź Widzew - Łódź Chojny - Łódź Kaliska. Projekt zakłada również budowę tunelu drogowego pod torami na ulicy Niciarnianej. Koszt inwestycji wynosi 239 mln zł. Wykonawcą jest Trakcja PRKiI.
mbr

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki