Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Województwo łódzkie- mikser znakomitości

Redakcja
Marszałek Witold Stępień:  - Jestem mile zaskoczony, że tak wiele osób wiąże działalność z naszym regionem i chce być z nim identyfikowanych
Marszałek Witold Stępień: - Jestem mile zaskoczony, że tak wiele osób wiąże działalność z naszym regionem i chce być z nim identyfikowanych Fot. Urząd Marszałkowski woj. łódzkiego
Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień jest partnerem plebiscytu Nasze Dobre Łódzkie. Rozmawiamy nie tylko o plebiscycie1

Ma dla Pana znaczenie, że kupuje Pan produkt z Wielunia czy z Mikołajek?
Zakupy staram się robić świadomie, dlatego jest dla mnie ważne, czy artykuły spożywcze albo wyposażenie domu zostały wykonane w naszym regionie. Wiążę to z lokalnym patriotyzmem, ale jest to również rzeczywiste pobudzanie naszej gospodarki. Wszystkich do tego zachęcam.

W plebiscycie Nasze Dobre Łódzkie 2015 otrzymaliśmy dziesiątki zgłoszeń, a później tysiące głosów, wspierających dany produkt. Spodziewał się Pan takiej popularności konkursu na najlepsze produkty i usługi z regionu?
Przyznaję, że jestem mile zaskoczony, że tak wiele osób wiąże swoją działalność z regionem i chce być z nim identyfikowanych. To znaczy, że moje drobne gesty w postaci wspierania gospodarki przez zakup rodzimych produktów nie są odosobnione. Tylko mnie to cieszy. Spodziewałem się, że wśród zainteresowanych promocją swoich produktów jako lokalnych będą głównie producenci żywności. Tymczasem, kiedy śledziłem plebiscyt, to widziałem, że o Złoty Znak Jakości ścigali się m.in. wytwórcy materiałów budowlanych, w czołówce - co ciekawe - była także np. orkiestra dęta harcerzy i strażaków z Uniejowa - zespół, który dobrze znam i lubię. To oznacza jedno - że cel, jaki sobie założyłem na początku urzędowania jako marszałek, czyli integracja regionu, realizuje się. Istnieje coraz większa świadomość mieszkańców przynależności do tego województwa.
Plebiscyt Nasze Dobre Łódzkie 2015 to element strategii promocji województwa łódzkiego. Proszę w skrócie opisać pomysł na stworzenie tożsamości regionalnej, zawarty w strategii.
Region łódzki miał bardzo trudną sytuację wyjściową. Województwo utworzone zostało wprawdzie po pierwszej wojnie światowej, ale składało się z trzech ziem historycznych skupionych wokół wielkiego ośrodka przemysłowego, jakim była i jest Łódź. Województwo zmieniało swój zasięg terytorialny i zawsze charakteryzowało je jedno - brak spójności historycznej, kulturowej czy nawet społeczno-gospodarczej. Paradoksalnie to nam mogło jednak pomóc, bo wymusiło na nas próby konsolidacji terytorium województwa, integrację jego mieszkańców. Budowa marki Łódzkiego jest budowaniem tożsamości lokalnej mieszkańców regionu. Uznaliśmy, że sposobem na to będzie właśnie wykorzystanie różnorodności. Jako region chcemy wykorzystać to, co oferują podregiony, miasta, gminy, a czego próżno szukać w całej Polsce. Jednocześnie dołączamy się do promocji miast i wydarzeń tutaj organizowanych. Powstaje dzięki temu symbioza, na czym korzystają jedni i drudzy. Mieszkańcy miast i mniejszych miejscowości czują się wyróżnieni, kiedy są promowani przez cały region, a jednocześnie swoją wyjątkowością wzmacniają promocję regionu. Do tego oczywiście dopasowana jest cała strategia marki, wizerunkowa itd.

Jak narodziła się ta idea? Na kim się Państwo wzorowali?
Województwo łódzkie realizuje działania promocyjne w oparciu o wytyczne, zapisane w dokumencie o nazwie "Program kreacji i promocji marki województwa łódzkiego z planem wdrożenia w latach 2012 - 2016", przyjętym w 2013 roku. Prace nad stworzeniem tej strategii powierzyliśmy konsorcjum firm Synergia, ARC Rynek i Opinia oraz BNA. Firmy sprawdziły się w innych regionach i miastach, ale nasz sposób promocji jest typowo łódzki. Sam pomysł na promocję to w XXI wieku nie tylko nic nowego, ale - moim zdaniem - konieczność. Konieczność po pierwsze dlatego, żeby przekonać mieszkańców regionu, że tutaj warto mieszkać, a po drugie, żeby stworzyć dobry klimat do inwestowania, wypoczywania w tym miejscu, słowem: zostawiania tutaj pieniędzy przez jednych dla rozwoju gospodarczego drugich.

Co już udało się zrobić?
Na wstępie wyjaśnię, że program ma charakter opracowania strategicznego, które pozwala na konsekwentne i długookresowe kształtowanie oraz kreowanie regionu jako marki. Jest to przemyślany plan, ukierunkowany na wykorzystanie potencjału województwa łódzkiego i jego zasobów dla osiągnięcia zamierzonych celów promocyjnych. Program jest realizowany na różnych płaszczyznach i z wykorzystaniem wielorakich narzędzi komunikacji marketingowej. Stworzyliśmy zatem już nowy system wizualizacji. Na promocję marki wydana została większość środków unijnych, przewidzianych na promocję marki pod koniec ubiegłego okresu programowania. Wśród działań "Łódzkie promuje" znalazły się m.in.: Mixer Regionalny Łódzkie, Forum Promocji Województwa Łódzkiego, Festiwal Myślenia Projektowego, markowa platforma internetowa "Łódzkie promuje", kampania wizerunkowa "Łódzkie ma pomysł", wydawnictwa promocyjne, materiały reklamowe, spotkania z dziennikarzami - tzw. press toury i wiele innych. Zaangażowanych zostało w nie tysiące ludzi z różnych miast regionu. Zachęciliśmy do kreatywnego myślenia nie tylko samorządowców, organizacje pozarządowe i innych społeczników, ale zwykłych przechodniów. My proponowaliśmy coś, mieszkańcy dawali coś od siebie i tworzymy nowe łódzkie. W ten sposób wdrażamy jedno z założeń programu - "Myślenie projektowe".

Pańskim zdaniem widać już efekty takiego działania?
Nowa strategia promocji regionu, jego marka zaczyna funkcjonować w świadomości mieszkańców. Temat integracji już funkcjonuje. To nie jest tak, że próbujemy go tworzyć. Podstawą dobrej promocji marki jest - moim zdaniem - wypromować na początek region wśród jego mieszkańców. Tylko oni - zadowoleni z klimatu tutaj panującego - mogą promować go na zewnątrz. Bez takiej pracy u podstaw nie byłoby szans na wykreowanie dobrej marki w kraju.
Jakie produkty, marki, wydarzenia powinny promować województwo łódzkie? Które są wizytówką regionu?
W skład tych najważniejszych wchodzi na pewno marka Łodzi filmowej, Łodzi wielokulturowej i tutejsze imprezy, takie jak Fashion Week, Festiwal Komiksu. To ekstraklasa, ale Łódź prowadzi swoją politykę promocyjną, której nie sposób nie wykorzystywać, promując region. Jednak - jak wspomniałem - do promocji regionu wykorzystujemy również wiele wydarzeń, które dzieją się w mniejszych miastach, a są dla nich i dla nas charakterystyczne, niepowtarzalne, regionalne. To z pewnością cała paleta działań Uniejowa - miejscowości, gdzie wykorzystywane są źródła geotermalne, dzięki którym nie tylko powstał kompleks basenów, ale miejscowość ta stała się uzdrowiskiem i to pierwszym w Polsce opartym na geotermii. Województwo łódzkie to wspaniałe szlaki turystyczne - kajakowe, rowerowe, piesze, sieć stadnin konnych i rozwijające się wokół nich w ogromnym tempie gospodarstwa agroturystyczne. Na tym również chcemy opierać swoją markę, żeby odwrócić trend postrzegania regionu przez pryzmat Łodzi i jej przemysłowego charakteru. No i to, co jest niepowtarzalne - wydawałoby się małe wydarzenia, ale takie, jakich próżno szukać w innych częściach kraju, jak Święto Truskawki w Buczku, Święto Chrzanu w Osjakowie czy Festiwal Zalewajki w Radomsku. Te święta mogą niektórych rozśmieszyć, ale ich niepowtarzalność, a przy tym moda na ekologiczny sposób życia i rozwój agroturystyki sprawiają, że na nich i im podobnym można i warto budować markę. Wszystko to natomiast jest do obejrzenia na mikserze regionalnym - wspaniałym święcie województwa, na którym prezentowane są wszystkie regiony i to, co dla nich najbardziej charakterystyczne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki