Technikum w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 10, czyli łódzki elektronik, daje uczniom największy łączny przyrost wiedzy, prowadzi także, jeśli weźmiemy pod uwagę same przedmioty ścisłe. Najlepszy wynik z nauczania przedmiotów humanistycznych ma technikum w ZS Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich.
Skąd te wyniki? Specjaliści Instytutu z końcem grudnia wyliczyli edukacyjną wartość dodaną (EWD) na podstawie egzaminów z lat 2013 - 2015. Dane z matur porównali z osiągnięciami uczniów na egzaminie gimnazjalnym. W ten sposób badacze ustalili przyrost wiedzy, otrzymywany w szkołach ponadgimnazjalnych.
miejsce | nazwa szkoły | adres | EWD humanistyczne | EWD matematyczno-przyrodnicze | łącznie |
---|---|---|---|---|---|
1. | Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 10 (elektronik) | Strykowska 10/18 | sukcesu 1,8 | sukcesu 9,5 | 11,3 |
2. | ZS Geodezyjno-Technicznych | Skrzydlata 15 | sukcesu 4,4 | sukcesu 3,9 | 8,3 |
3. | ZS Techniczno-Informatycznych | al. Politechniki 37 | WP - 0,7 | sukcesu 7,3 | 6,6 |
4. | ZS Ekonomiczno -Turystyczno- Hotelarskich | Drewnowska 171 | sukcesu 6,1 | WP -2,6 | 3,5 |
5. | ZSP nr 9 (m.in. energetycy,mechatronicy, informatycy) | al. Politechniki 38 | WP - 1,9 | sukcesu 4,5 | 2,6 |
6. | ZSP nr 15 (budowlanka) | Kopcińskiego 5/11 | WP - 1,7 | sukcesu 4,2 | 2,5 |
7. | ZS Ekonomii i Usług | Astronautów 19 | WP - 0,8 | sukcesu 2,5 | 1,7 |
8. | ZS Samochodowych | Prożka 3/5 | sukcesu 4,5 | WP - 3,1 | 1,4 |
9. | ZSP nr 20 (m.in. elektrycy,informatycy, mechanicy) | Warecka 41 | wspierające 3,3 | WP - 2,6 | 0,7 |
10. | Technikum Fryzjerskie Anagra | Łanowa 4 | neutralne 0 | wspierające 0,1 | 0,1 |
11. | ZS Gastronomicznych | Sienkiewicza 88 | neutralne 0 | WP - 0,5 | -0,5 |
12. | ZSP nr 5 (m.in. handlowcy, ekonomiścitechnicy kolejowi) | Drewnowska 88 | wspierające 0,6 | WP - 1,9 | -1,3 |
13. | ZS Przemysłu Mody | Naruszewicza 35 | WP - 0,5 | WP - 1,8 | -2,3 |
14. | ZS Rzemiosła | Żubardzka 2 | sukcesu 1,5 | WP - 3,9 | -2,4 |
15. | ZSP nr 3 (m.in. logistycy,technicy urządzeń sanitarnych,gazownicy) | Kilińskiego 159/163 | WP - 4,8 | sukcesu 2,1 | -2,7 |
16. | ZS PrzemysłuSpożywczego | Franciszkańska 137 | WP - 0,3 | WP - 3,4 | -3,7 |
17. | ZSP nr 22 (technikum samochodowe) | Przybyszewskiego 73/75 | wspierające 0,2 | WP - 4,8 | -4,6 |
18. | ZSP nr 19 (m.in. logistykinformatyk, weterynarz) Żeromskiego 115 | Żeromskiego 115 | WP - 2,1 | WP - 3,8 | -5,9 |
19. | ZS Poligraficznych | Edwarda 41 | wspierające 1,6 | WP -7,7 | -6,1 |
Pierwsza kolumna w ramce obok to dane dotyczące przedmiotów humanistycznych (czyli jęz. polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie), druga kolumna odnosi się do przedmiotów ścisłych (matematyki, biologii, chemii, fizyki, informatyki, geografii). W trzeciej kolumnie podsumowaliśmy dane z dwóch poprzednich (i według niej posegregowaliśmy szkoły).
Ważna właściwość EWD to możliwość określenia, czy technikum odnosi sukces, wspiera, nie wykorzystuje szans lub potrzebuje pomocy. W pierwszych dwóch przypadkach EWD jest „na plusie” . Technikum sukcesu zwykle przyjmuje dobrych kandydatów, a uczeń ma przyrost wiedzy i wynik matury lepszy niż zapewnia to przeciętne technikum w kraju. W szkole wspierającej wynik egzaminu dojrzałości wypada słabiej niż przeciętna, ale uczniowie i tak poprawili się w stosunku do sprawdzianu z gimnazjów. „Minusowe” EWD mają szkoły wymagające pomocy (w tabelce oznaczone jako WP: słabi kandydaci, którym technikum nie potrafi pomóc). W Łodzi nie ma techników niewykorzystanych szans (minusowe EWD - z dobrymi wynikami, ale potencjał przyjmowanych uczniów wskazuje, że wyniki powinny być jeszcze lepsze).
W kilku przypadkach EWD wynosi zero - wtedy uznaliśmy, że wpływ szkoły jest neutralny.
W przypadku 90 proc. szkół, EWD w każdej z dwóch kategorii wynosi od minus 2 do plus 2. Dlatego dopiero, gdy EWD odbiega od tych wartości, mamy do czynienia z technikum wyróżniającym się: w dobry albo w kiepski sposób. Warto też pamiętać, że technika przygotowują nie tylko do matury, ale także do egzaminu zawodowego. Jak widać w tabeli, część szkół koncentruje się na osiągnięciach tylko w jednej kategorii (EWD „ścisłe” bywa dodatnie, a humanistyczne ujemne - lub odwrotnie).
- W tym roku nasze EWD z przedmiotów ścisłych pozostaje bardzo wysokie, a dodatkowo wzrósł jeszcze wskaźnik humanistyczny - mówi Monika Michalik, dyrektor ZSP nr 10 w Łodzi. EWD traktuję jako potwierdzenie innych osiągnięć szkoły: bardzo dobrych wyników matury i z egzaminu zawodowego. - Wysiłek wkładany w naukę trudnych zawodów: m.in. technika informatyka czy mechatronika, procentuje także przy przygotowaniu do przedmiotów maturalnych - mówi dyrektor Michalik.
W naszej tabeli podaliśmy nazwy zespołów szkół, w których są zbadane technika. W przypadku tych, które używają numerów, wymieniliśmy część nauczanych tam zawodów, by oddać charakter placówek.
- Analizując pracę szkoły, należy brać pod uwagę wiele wskaźników - mówi Danuta Zakrzewska, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi. - EWD pozwala stwierdzić, czy szkoła np. przyczynia się do rozwinięcia w niej skrzydeł przez ucznia, czy przeciwnie - nie wykorzystuje jego potencjału.
Najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w skrócie
28 grudnia 2015 roku - 3 stycznia 2016 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?