Zdanowska o Trasie W-Z: nie będzie łatwo, ale nie wyrzucę w...

    Zdanowska o Trasie W-Z: nie będzie łatwo, ale nie wyrzucę w błoto 300 mln zł dotacji

    rozm. Jolanta Baranowska i Agnieszka Magnuszewska

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    O modernizacji trasy W-Z, budowie trasy Górna, organizacji ruchu w mieście i politycznych zawieruchach wokół miejskich inwestycji z prezydent Hanną Zdanowską rozmawiają Jolanta Baranowska i Agnieszka Magnuszewska.
    Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska

    Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska ©fot. Grzegorz Gałasiński/archiwum

    Pani Prezydent, najpoważniejszy zarzut radnych: dlaczego miasto nie zaczyna przebudowy trasy W-Z od tego, na co łodzianie czekali najbardziej, czyli od przedłużenia trasy tramwajowej do Janowa, a na początek funduje się im rozkopane centrum? I dlaczego tak późno dostali informację o nowej organizacji ruchu na czas remontu?

    Jeżeli chodzi o trasę W-Z, to w tym roku od marca do lipca nie było chyba wydania gazety codziennej, w której nie pojawiłby się temat przebudowy trasy, więc łodzianie wiedzą, jak będzie wyglądała inwestycja i jakie będą utrudnienia. Temat był opisywany na wszystkie sposoby, były opinie, listy "za" i "przeciw", debaty, w których brałam udział.
    Czy informacja na 20 dni przed rozpoczęciem prac to późno? Poinformowaliśmy, że wyłączamy ruch tramwajowy na odcinku aleja Włókniarzy - ulica Kilińskiego. Ten odcinek zastąpimy autobusami, które będą uprzywilejowane. W kolejnych dniach i tygodniach każdy łodzianin dostanie do domu informację, jak będą wyglądały zmiany w komunikacji miejskiej i na czym polega inwestycja, co nas czeka.

    Miało nie być komplikacji, a już się pojawiły. Nie kryła Pani zaskoczenia, gdy dowiedziała się, że remont trasy tramwajowej na ulicy Kopernika się przedłuży…

    Byłam zaskoczona, ponieważ staram się bez uprzedzenia jechać na plac budowy i rozmawiać z wykonawcami. Jeszcze w czwartek byłam na ulicy Kopernika. Wykonawca tłumaczył mi, że problem może się pojawić ze skrętem tramwaju linii 15 w ulicę Żeromskiego. Pewne elementy konstrukcyjne mogły bowiem nie przyjść na czas. Ale absolutnie nie miało być problemu z przejazdem tramwajem na wprost. Dlatego byłam zaskoczona. Zawsze bowiem liczę na to, że wykonawca jest rzetelny. A skoro nie jest, poniesie konsekwencje finansowe.

    A 1 października wracają studenci…

    Dlatego dla tramwajów linii 12 i 15 będzie wprowadzona komunikacja zastępcza. Mamy nadzieję, że informację rozpowszechnią uczelnie oraz akademiki. Dotrą tam też ulotki, przygotowane przez miasto. W przyszłym tygodniu wyślemy też informacje do ościennych gmin, by rozpowszechnili je wśród studentów i mieszkańców. W końcu około stu tysięcy mieszkańców każdego dnia dojeżdża do Łodzi: do pracy, do szkoły, na uczelnię.

    W jaki sposób o zmianach zostaną poinformowani łodzianie?

    Gazeta, informująca o budowie trasy W-Z i zmianach, które to spowoduje, dotrze do wszystkich 320 tysięcy gospodarstw domowych w Łodzi. Będą też ulotki na uczelniach, informacje pojawią się na monitorach w pojazdach MPK, na wiatach przystankowych. Słowem - gdzie się tylko da. Oczywiście, nie wszyscy łodzianie będą mogli i chcieli korzystać z komunikacji miejskiej, dlatego otrzymają informację: kiedy i jakie będą zamykane trasy, na jakich odcinkach. Wskażemy także alternatywne drogi objazdu. Nie chcemy wskazywać jednej trasy, musi być ich kilka, by mieszkańcy sami wybrali, która jest dla nich najdogodniejsza. Wiem, że nie będzie łatwo, że będą korki. Ale tę inwestycję musimy zrealizować. Nie wyrzucę w błoto 300 milionów złotych unijnej dotacji, bo Łodzi na taki ruch po prostu nie stać.

    Układ komunikacyjny zmieni się jednak po 4 listopada, czyli wtedy, gdy rozpocznie się faktyczna przebudowa trasy W-Z. I w końcu wtedy dostępna już będzie komunikacja tramwajowa na ulicy Kopernika.

    Tak, tramwaje wrócą na Kopernika, ale nie zmieni to nic, jeśli chodzi o podróżowanie trasą W-Z. Pozostanie komunikacja autobusowa na trasie od dworca Łódź Kaliska do CH Tulipan. Autobus będzie jeździł bardzo często, co siedem oraz co pięć minut. Autobus będzie jeździł aleją Mickiewicza i aleją Piłsudskiego po zamk-nięciu ruchu na trasie W-Z. Warto więc rozważyć, czy nie zostawić samochodu w domu na Retkini, Widzewie i jednak przekonać się do usług MPK.

    Zarząd Dróg i Transportu jest w posiadaniu organizacji ruchu od dwóch miesięcy, ale dopiero na 20 dni przed rozpoczęciem prac na trasie WZ decyduje się, że Sienkiewicza jednak będzie przejezdna. Wcześniej mówiło się, że nie będzie.

    Z ogłoszeniem nowej organizacji ruchu czekaliśmy na informacje od wykonawców, czy zakończą się w terminie prace na ulicach Tuwima, Zielonej czy Gdańskiej oraz na jakim etapie będzie ulica Kopernika. Gdybym zleciła wydrukowanie tysięcy ulotek, nie mając tej pewności, wprowadziłabym łodzian w błąd. A przecież nie o to chodzi w rzetelnym informowaniu.

    A jest ryzyko, że przebudowa Kopernika nie zakończy się do końca października?

    Tego nie przyjmuję nawet do wiadomości. Już za obecne opóźnienie miesięczne będą kary finansowe dla wykonawcy. Wierzę, że mimo kłopotów z dostawą materiałów budowlanych inwestycja torowa zostanie ukończona przed 4 listopada.

    Duże miasta w Polsce przeszły już duże remonty drogowe, a co za tym idzie - problemy z komunikacją. Czy Łódź, ucząc się na błędach innych miast, zrobiła coś, by uchronić łodzian przed konsekwencjami dużych remontów?

    Powiedzmy sobie szczerze: nie da się uchronić mieszkańców Łodzi, Poznania czy Wrocławia przed konsekwencjami dużych remontów w centrach miast. Zawsze były, są i będą utrudnienia w ruchu. Możemy jedynie te kłopoty łagodzić. Przez uruchomienie komunikacji zastępczej, lokowanie nowych parkingów, otwieranie ulic przed zamknięciem następnych. Natomiast budować musimy, by nie stracić setek milionów unijnych dotacji. A skoro bierzemy pieniądze z Unii Europejskiej, musimy je też do określonego czasu rozliczyć. Stąd duże natężenie prac. Jeśli chcemy sfinansowania trasy W-Z przez UE, do końca 2015 roku musimy projekt rozliczyć. Koniec, kropka.

    Dlatego inwestycje nałożyły się na siebie?

    Powiem tak: kiedy przyszłam do urzędu, miałam tylko fiszki projektów, ale żadnego gotowego projektu na stole. Stworzenie kompleksowego projektu na inwestycję, wartą 500 - 700 mln zł, to długa, żmudna praca. Przede wszystkim to kwestia uzgodnień z partnerami zewnętrznymi. Inwentaryzacja i uzgadnianie infrastruktury podziemnej w trasie W-Z trwało półtora roku. Praca w terenie to praktycznie połowa tego, ile trwa "papierologia". Nie było szansy, by inwestycję rozpocząć wcześniej, ale nie możemy też czekać - musimy ją bowiem rozliczyć do końca 2015 roku.
    1 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (36)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Mam nadzieje , że prokurator rozliczy

    wk.. Kierowca (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Takiego absurdu jak świat światem. Żeby przez centrum miasta /zakorkować, rozwalić/ przeprowadzać tunel!!
    Obwodnicy nie można było zrobić?
    A w miejsce tego "poronionego" pomysłu zmodernizować i...rozwiń całość

    Takiego absurdu jak świat światem. Żeby przez centrum miasta /zakorkować, rozwalić/ przeprowadzać tunel!!
    Obwodnicy nie można było zrobić?
    A w miejsce tego "poronionego" pomysłu zmodernizować i usprawnić ruch na "kocich łbach", torowiska czy czołgowiskach ulic łódzkich.
    Jakże prawdziwe jest powiedzenie GŁUPOTA NIE BOLI.
    PS.: ...a ile wezmą zaprzyjaźnione firmy?
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Sposób na korki w Łodzi

    Lodz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Nie stoj w korkach ! Polecam
    http://tablica.pl/i/oferta/vespa-lx-50-szybka-zarejestrowana-z-ac-i-oc-CID5-ID33Tcw.html?code=a7e5c5fc4a

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PSY

    kłapiące ryje komunistyczne (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 7

    z SLD szczekają a karawana jedzie dalej,ważne jest to aby ich olewać grubym sikiem ciepłym moczem bo tylko na to zasługują.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tia

    pardons (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 5

    Obecna ekipa zaplaci slona cene za to szalenstwo, gdyby chodzilo zaczatek metra renowacje centrum trase wylotowa na autostrade czy pociag regionalny to ludzie by rozumieli na co ida pieniadze...rozwiń całość

    Obecna ekipa zaplaci slona cene za to szalenstwo, gdyby chodzilo zaczatek metra renowacje centrum trase wylotowa na autostrade czy pociag regionalny to ludzie by rozumieli na co ida pieniadze jednak tu mamy do czynienia z wyrzucaniem pieniedzy w row. Pierwszy bezmyslny row powstaje na fabrycznym w zasadzie niczego nie zmieniajac poza tym ze dworzec jak byl na powierzchnii bedzie pod ziemia drugi row powstac ma w scislym centrum tez niczego zasadniczego nie zmieniajac poza tym ze zweza trase i zamiast na powierzchii bedzie 6 m nizej. Slono wszysyc zaplacimy za bezmyslnosc obecnej wladzy jest jeszcze czas cofnac te bezdurne wydatki i przynac sie do bezsensownosci tej inwestycji chyba ze pani ta postanowila podzielic los swojej kolezanki z Wawy. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    POlskie Detroit = Łódź

    członek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 27 / 8

    W ostatnich latach wiele samorządów uległo inwestycyjnemu szaleństwu. Sporo miast, wśród nich Wrocław, Poznań, Gdańsk, Kraków, Toruń, Lublin przeinwestowało i wpadło w zbyt duże zadłużenie. Wiele...rozwiń całość

    W ostatnich latach wiele samorządów uległo inwestycyjnemu szaleństwu. Sporo miast, wśród nich Wrocław, Poznań, Gdańsk, Kraków, Toruń, Lublin przeinwestowało i wpadło w zbyt duże zadłużenie. Wiele tych inwestycji dokonano bez głębszej refleksji, czy są one rzeczywiście sensowne i niezbędne. Były one jedynie emanacją wyolbrzymionych ambicji miejskich władz. Teraz przychodzi czas zapłaty, a ta jest coraz bardziej słona. Wielką pułapką dla miast okazały się również fundusze unijne. Miasta sięgały po unijne dotacje, chcąc zrealizować wiele zaplanowanych inwestycji, bardzo często jednak miały później kłopoty z ich rozliczeniem, bo unijne środki dostawały z dużym opóźnieniem, a niekiedy musiały je później zwracać. A to pogłębiało tylko ich problemy finansowe. Dlatego właśnie włodarze polskich miast dzisiaj coraz częściej podnoszą ceny biletów komunikacji miejskiej, opłaty za przedszkola, żłobki czy podatki od nieruchomości, oszczędzając przy tym coraz bardziej na utrzymaniu dróg, szkół czy innych instytucji użyteczności publicznej. To polityka doraźna i bez wizji długofalowego rozwoju. Tak naprawdę polskie miasta nigdy nie miały konsekwentnie i precyzyjnie nakreślanych planów rozwoju i to takich, które rzeczywiście służyłby ich mieszkańcom. Wiele wskazuje, że nie tylko Łódź spośród polskich miast może w najbliższych latach stanąć przed widmem Detroit.

    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zamiast budować fabryki, tworzyc miejsca pracy buduje sie megalomańskie budowle które jak apartament

    PO to dno (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 30 / 4

    jak w Łodzi zostanie 500 000 ludzi w tym mieszkańcy emeryci w liczbie 30% to bedzie jeszcze więcej pustostanów. Miasto bez przemysłu i produkcji to bankrut żyjący z wyprzedaży. W czasach gdy z 40 %...rozwiń całość

    jak w Łodzi zostanie 500 000 ludzi w tym mieszkańcy emeryci w liczbie 30% to bedzie jeszcze więcej pustostanów. Miasto bez przemysłu i produkcji to bankrut żyjący z wyprzedaży. W czasach gdy z 40 % ludzi jest wykluczona społecznie - umowy śmieciowe, bezrobotni, działalności gospodarcze nie pokrywające kosztów ZUSu itp itd buduje sie te rzeczy chyba dla urzedasów.

    Merkel w przeciwieństwie do swojego wielbiciela Donalda wspiera przemysł niemieckizwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Komuno wróć

    ŁB (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Masz rację! Budujmy w Łodzi fabryki, ba niech władze miasta je budują albo sam prezydent RP. Trzeba się obudzić drodzy Państwo, miejsca pracy tworzą ludzie tak samo jak ludzie tworzą miasto. To już...rozwiń całość

    Masz rację! Budujmy w Łodzi fabryki, ba niech władze miasta je budują albo sam prezydent RP. Trzeba się obudzić drodzy Państwo, miejsca pracy tworzą ludzie tak samo jak ludzie tworzą miasto. To już nie jest komuna by Państwo centralnie planowało gospodarkę. Chcemy by powstały tu fabryki? To inwestujmy w infrastrukturę, chcemy by swoje centrale usytuowali potentaci rynkowi z całego świata? To zróbmy wszystko by to miasto z roku na rok wyglądało coraz lepiej.
    Póki co to wszyscy w koło potrafią tylko narzekać, jak Wam politycy nie odpowiadają to zakładajcie partie i działajcie byle byście zrobili w życiu coś więcej niż tylko kursowali praca-dom. Prawda jest taka że nie wystarczy chcieć, trzeba ruszyć dupę!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ile w tym zakłamania?

    Niestety. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 7

    Pani Prezydent, no to jak mamy rozumieć to, ze pani wyrzuciła około 300 mln. złtych tych inwestorów, których przyprowadziła firma Colliers, którzy chcieli partycypować w budowie CŁC wg. projektu...rozwiń całość

    Pani Prezydent, no to jak mamy rozumieć to, ze pani wyrzuciła około 300 mln. złtych tych inwestorów, których przyprowadziła firma Colliers, którzy chcieli partycypować w budowie CŁC wg. projektu znamienitego Gehryego ?
    A jaka by była z tej inwestycji korzyść, bo to by nie były zmarnowane pieniądze tak jak w przypadku trasy wz, która w pani wariancie degraduje śródmieście. Budynek Gehryego by wzmocnił tradycje filmowe Łodzi, wróciłoby Camerimage, zyskalibysmy sale widowiskowa na 2500 widzów, jakiej nie mamy, zyskalibyśmy nie tylko centrum festiwalowe, ale i kongresowe, fantastyczna zjawiskowa architekturę i rozgłos. Co by nam łodzianom napedziło koniunkturę na 100 procent. Obok Gehryego, kazdy w NCŁ chciałby inwestować.
    Ale niestety pani ze swoim zespołem nie nalezy do tych, którzy rozumieja co jest korzystne dla Łodzi, a co nie. Niestety.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zdanowska odzyskaj stracone 200 mln na SSS i 25 mln jakie ywdano z naszych podatkow na ten projekt!

    prokor (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 7

    Zdanowska nie zawiadomila prokuratury o naduzyciach i marnotrawstwie 25 mln w SSS.
    Bledy i naduzycia popelnione przez zespolmpod kierownictwem dizsiejszego doradcy Zdanowskiej niejakiego Andrzeja...rozwiń całość

    Zdanowska nie zawiadomila prokuratury o naduzyciach i marnotrawstwie 25 mln w SSS.
    Bledy i naduzycia popelnione przez zespolmpod kierownictwem dizsiejszego doradcy Zdanowskiej niejakiego Andrzeja Walczaka wspolwlasciciela firmy Atlas uniemozliwily pozyskanie 200 mln unijnej kasy jakie obiecywal dla SSS Minster Zdrojewski.
    Pani Zdanowska Lodzi nie stac na korupcje, marnotrawstwo i na pani niekompetencje.
    Pani przymknela oko na to ze Walczak ustawial przetarg w EC1, co w zestawieniu z SSS stawia pania w zlym swietle jako osobe ktora dopuszcza do marnotrawstwa i bezkarnosci za korupcje.
    LODZI NIE STAC NA ZDANOWSKA PREZYDENTA?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    W sumie, to w jakim kraju my zyjemy

    M (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 30 / 7

    Wydaje się nasze pieniądze, zadłuża, buduje nie to czego miasto potrzebuje, a my którzy co miesiąc, a nawet częściej składamy się na tę kasę, nic do powiedzenia nie mamy.
    Tylko sie nas mami jakimś...rozwiń całość

    Wydaje się nasze pieniądze, zadłuża, buduje nie to czego miasto potrzebuje, a my którzy co miesiąc, a nawet częściej składamy się na tę kasę, nic do powiedzenia nie mamy.
    Tylko sie nas mami jakimś budżetem obywatelskim, po to by odwrócić nasza uwagę i po to by w walce o okruchy byśmy się pozagryzali.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Były poseł PO z Łodzi Mirosław Drzewiecki powiedział: POLSKA TO DZIKI KRAJ

    cudarek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 4

    czy miał i ma rację muszą odpowiedzieć mieszkańcy Łodzi?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    e

    e (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 13

    zdanowska zapijaczona cieciuwo, to nie sa twoje pieniadze!!!

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo