W grudniu wojewoda łódzki Jolanta Chełmińska wydała pozwolenia na budowę poszczególnych odcinków A1 ze Strykowa do Tuszyna. Obecnie wydawane są tzw. ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Ostatni ZRID został wydany 4 stycznia.
Łódzki oddział GDDKiA planuje rozpoczęcie prac na 40-kilometrowym odcinku Stryków-Tuszyn już na wiosnę. Tym fragmentem autostrady pojedziemy w 2014 roku. Dalszy odcinek A1 od Tuszyna do granicy z województwem śląskim nie ma jeszcze zapewnionego finansowania, ale trwa opracowywanie projektów technicznych.
Odcinek Stryków-Tuszyn jest kluczowy dla Łodzi, ponieważ ma wyprowadzić ruch tranzytowy poza granice miasta. Obecnie tiry z północy na południe jadą niemal przez centrum Łodzi. Fragment autostrady ze Strykowa do Tuszyna miał być gotowy w połowie 2013 roku. Opóźnienie jest spowodowane koniecznością zmian w projekcie, o które wnioskowały samorządy i zarządcy dróg, krzyżujących się z A1. Polimex-Mostostal ma zakończyć prace w połowie 2014 roku.
Niebawem wybrane zostaną firmy, które zbudują brakujące odcinki autostrady A1 na Kujawach. Odcinek od Kowala do Czerniewic miał być gotowy w ubiegłym roku, ale GDDKiA zerwała kontrakty z winy wykonawców, którzy zbankrutowali. Do przetargów na dokończenie budowy odcinka Czerniewice-Brzezie stanęły konsorcja Salini Polska i Strabag.
Pierwsze zaoferowało kwotę 450 mln zł, drugie 500 mln zł. Do budowy odcinka Brzezie-Kowal zgłosiły się konsorcja Salini Polska i Budimex. Pierwsze zaoferowało 608 mln zł, drugie 643 mln zł. Bydgoski oddział GDDKiA analizuje oferty i niebawem rozstrzygnie przetarg. Kto w nim wygra, będzie musiał zbudować autostradę w ciągu roku od daty podpisania umowy z GDDKiA.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?