Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A1 Tuszyn - Łódź - Stryków: ponadnormatywny hałas ma ucichnąć. Od kiedy? Jest w końcu decyzja i termin

Marcin Darda
Marcin Darda
Sprawę do przodu popchnął dopiero raport Najwyższej Izby Kontroli z 2018 r., a wcześniej do Izby wpłynęło ponad 1,3 tys. skarg na GDDKiA w sprawie nadmiernego hałasu przy A1.
Sprawę do przodu popchnął dopiero raport Najwyższej Izby Kontroli z 2018 r., a wcześniej do Izby wpłynęło ponad 1,3 tys. skarg na GDDKiA w sprawie nadmiernego hałasu przy A1.
"Nakładam na Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad obowiązek ograniczenia ponadnormatywnego oddziaływania akustycznego na środowisko powstającego w związku z eksploatacją autostrady A1 Stryków - Tuszyn"

To kluczowe zdanie z długo oczekiwanej decyzji Grzegorza Schreibera (PiS), marszałka województwa łódzkiego, którą podpisał pod koniec września. GDDKiA ma na tym odcinku, acz nie całym, doprowadzić do ograniczenia hałasu do - jak czytamy - "poziomów dopuszczalnych". Marszałek zobowiązał także GDDKiA do wykonania pomiarów trwających pełne doby w konkretnych punktach na obu kierunkach A1, m.in. w gminie Nowosolna, na odcinku biegnącym w granicach Łodzi, a także w gminach Brójce, Stryków i Tuszyn. Termin zakończenia "działań naprawczych" marszałek określił na ostatni dzień czerwca 2022 r.

- Przypadkiem i dziwnym zbiegiem okoliczności po mojej interpelacji sprawa przestała podpierać jakieś biurko marszałek wydał decyzję - komentował w mediach społecznościowych Paweł Drążczyk, radny opozycyjnego klubu Koalicji obywatelskiej w łódzkim sejmiku.

Mieszkańcy gmin zlokalizowanych w najbliższej okolicy A1 - od Rzgowa przez Łódź po Stryków - a także samorządowcy, protestowali i podnosili problem nadmiernego hałasu od lipca 2016 r. Uciążliwości, które najczęściej zgłaszano to problemy ze snem i wypoczynkiem, szczególnie nocą, gdy hałas się wzmagał.

Sprawę do przodu popchnął dopiero raport Najwyższej Izby Kontroli z 2018 r., a wcześniej do Izby wpłynęło ponad 1,3 tys. skarg na GDDKiA w sprawie nadmiernego hałasu. Pod koniec kwietnia 2019 r. w łódzkiej delegaturze NIK doszło do spotkania, w którym uczestniczył m.in. ówczesny prezes Izby Krzysztof Kwiatkowski (dziś niezależny łódzki senator) i rzecznik GDDKiA Jan Krynicki, który zapowiedział, że "dyrekcja jest otwarta na wdrożenie dodatkowych ekranów akustycznych na A1, ale także S8 w Łódzkiem". Potrzebna była jeszcze decyzja marszałka, o którą - pod koniec kwietnia 2019 r. - zwrócił się do marszałka Schreibera właśnie Kwiatkowski, jeszcze jako prezes NIK. Marszałek województwa łódzkiego wydał ją zatem po siedemnastu miesiącach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maturzyści zakończyli rok szkolny. Czekają na nich egzaminy maturalne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki