Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Badania edukacyjnej wartości dodanej. Gimnazjum nr 15 w Łodzi daje największy łączny przyrost wiedzy

Maciej Kałach
Maciej Kałach
Andrzej Banas / archiwum Polska Press
Gimnazjum nr 15 daje największy łączny przyrost wiedzy spośród łódzkich szkół tego typu prowadzonych przez samorząd.

Gimnazjum nr 15 przynosi również największy przyrost wiedzy matematyczno-przyrodniczej, natomiast humanistycznej - Gimnazjum nr 1. Skąd to wiemy? Z wzoru opracowanego na początku dekady przez podległy MEN Instytut Badań Edukacyjnych. Ale po latach ten wzór posłużył obecnemu ministerstwu edukacji za argument wspierający likwidację gimnazjów...

Mowa o badaniach edukacyjnej wartości dodanej (EWD). Jak ją wymierzyć? W przypadku gimnazjów eksperci porównują wiedzę, z którą uczeń przychodzi do danej szkoły (czyli wynik sprawdzianu szóstoklasistów w podstawówce) z wynikiem egzaminu gimnazjalnego. Ten sposób fachowcy uważają za najbardziej sprawiedliwy dla oceny pracy szkoły. Właśnie ogłoszone wyniki dotyczą lat 2014-2016.

EWD określone jest punktami. Te punkty przytoczyliśmy w naszej tabeli. Jej pierwsza kolumna to dane dotyczące przedmiotów humanistycznych, druga odnosi się do przedmiotów ścisłych. W trzeciej kolumnie podsumowaliśmy dane z dwóch poprzednich (i według niej posegregowaliśmy szkoły).

EWD jest obliczana na podstawie porównania wyników ze wszystkich polskich gimnazjów. Ważna właściwość wskaźnika to możliwość określenia, czy szkoła odnosi sukces, wspiera, nie wykorzystuje szans lub potrzebuje pomocy (wynik „0” oznacza, że wpływ szkoły jest neutralny).

Ranking łódzkich gimnazjów. Sprawdź, która szkoła jest najlepsza [LISTA]

W pierwszych dwóch przypadkach EWD gimnazjum jest dodatnie. Szkoła sukcesu zwykle przyjmuje dobrych kandydatów, a uczeń ma przyrost wiedzy i wynik końcowy lepszy, niż zapewnia to przeciętne gimnazjum w kraju. W szkole wspierającej wynik egzaminu gimnazjalnego wypada słabiej niż przeciętna, jednak uczniowie i tak poprawili się w stosunku do sprawdzianu z podstawówki.

RANKING SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W ŁODZI. Zobacz dokąd pójdą gimnazjaliści

„Minusowe” EWD mają szkoły niewykorzystanych szans (w tabelce oznaczone jako NS: z dobrymi wynikami, ale potencjał przyjmowanych wskazuje, że powinny być jeszcze lepsze) i wymagające pomocy (w tabelce WP: słabi kandydaci, którym gimnazjum nie potrafi pomóc). Większość szkół ma EWD nie wyższe niż „5” i nie niższe od „-5”. Jeśli gimnazjum mieści się poza tymi liczbami, jest przypadkiem wyjątkowym...

W naszej tabeli nie uwzględniono szkół niesamorządowych. Tu najwyższe EWD łącznie ma Gimnazjum Łódzkiego Stowarzyszenia Oświatowego (16,5), podobnie w części humanistycznej (8,7), zaś w ścisłej - Społeczne Gimnazjum nr 1 im. Ewarysta Estkowskiego (8,6).

I „samorządowi” i „niesamorządowi” naboru pewnie już nie zrobią (według planów MEN, obecni szóstoklasiści jeszcze na dwa lata zostaną w podstawówce, a potem wybiorą się do liceum lub szkoły zawodowej). Co ma do decyzji resortu EWD? Otóż MEN zauważyło, że najlepsze EWD osiągają gimnazja działające w tych samych „rejonach” co podstawówki (czyli de facto działające razem w zespole). Wniosek resortu był taki, że trzeba po prostu „przedłużyć” podstawówkę. Akurat w Łodzi tego typu zespołów nie mamy.

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 14-20 listopada 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki