Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Barbara Górska: W XIII LO nie koncentrujemy się wyłącznie na przygotowaniu do maturalnych testów

Maciej Kałach
Maciej Kałach
Z Barbarą Górską, dyrektor XIII Liceum Ogólnokształcącego, rozmawia Maciej Kałach. Szkoła uzyskała najwyższy w Łodzi wskaźnik „przyrostu” wiedzy humanistycznej, według pomiarów tzw. EWD.

Przełom roku przyniósł sporo danych na temat łódzkich szkół. Podległy MEN Instytut Badań Edukacyjnych opracował nowe wskaźniki Edukacyjnej Wartości Dodanej, które w przypadku ogólniaków mają pokazywać przyrost wiedzy uczniów między egzaminem gimnazjalnym a maturą. Okazuje się, że w mieście najwyższe EWD z przedmiotów humanistycznych jest w XIII LO - przy także dodatnim wskaźniku z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. To dla Pani sukces, czy ciekawostka statystyczna?
Nasze wysokie EWD to nie przypadek. Na ten wynik składa się praca nauczycieli i młodzieży przez dłuższy okres czasu: dane, o których pan mówi, oparte są na wynikach egzaminów z trzech ostatnich lat. Osiągnięcia maturalne mogą być w jednym roczniku lepsze, a w następnym trochę słabsze, ale EWD pozwala spojrzeć na pracę szkoły z pewnej perspektywy. To dobra metoda badawcza. Cieszę się z obu dodatnich wskaźników, zwłaszcza, że XIII Liceum Ogólnokształcące nie jest szkołą o określonym profilu: mamy klasy humanistyczne, ścisłe, przyrodnicze, no i dwujęzyczne - „francuskie”.

Nie każdy dyrektor jest entuzjastą EWD. Szef Publicznego LO Politechniki Łódzkiej, chociaż ten ogólniak, według badania IBE, uzyskał najwyższy wzrost z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, uważa, że ten wskaźnik faworyzuje szkoły, które wcale nie przyjmują tych najlepszych kandydatów, a takich, z którymi można nadrobić trochę zaległości i wypracować przez to najlepszy wynik.
Gdyby było tak, jak mówi pan dyrektor, sądzę, że jego szkoła nie uzyskałaby czołowego wyniku, o którym pan wspomniał.
Szanujemy każdy wskaźnik, mówiący o pracy szkoły: EWD, wyniki matur czy ranking Perspektyw, gdyż każdy z tych wskaźników pozwala nam doskonalić naszą pracę.

ZOBACZ TEŻ: Ranking łódzkich liceów. Sprawdź, gdzie wiedza rośnie najbardziej

Ranking Perspektyw to kolejna porcja statystyk. W ubiegłym tygodniu wydawnictwo Perspektywy ogłosiło wyniki ogólnopolskiego Rankingu Liceów Ogólnokształcących za rok 2015. XIII LO znalazło się w drugiej setce, natomiast biorąc pod uwagę osiągnięcia uczniów w „olimpiadach” - jest w pierwszej.
Tak jak mówiłam, szanujemy każdy wskaźnik, ale do obecnego kształtu zestawienia Perspektyw można mieć kilka uwag. Dla przykładu sukcesy „olimpijskie” są w nim wyżej cenione, jeśli uczniowie osiągają je w różnych dyscyplinach, a my możemy pochwalić się przede wszystkim wieloma laureatami i finalistami w olimpiadzie języka francuskiego. Chociaż są sukcesy także w innych dyscyplinach.
Ranking zaczął też uwzględniać wyniki młodzieży z matury: w tym rozszerzonej. Uczeń obowiązkowo wybiera jedno „rozszerzenie”, ale można też kilka. Ale w roczniku zdarzają się tacy, którzy nie mają zamiaru „na poważnie” przygotowywać się do tej części egzaminu. Mogą sobie na to pozwolić, bo na „rozszerzeniu” nie ma progu zaliczeniowego. Warto się zastanowić, czy to nie zaburza wyników rankingu.

Anna Zalewska, minister edukacji, narodowej zaprasza przedstawicieli środowisk związanych z edukacją do tworzonego przy MEN zespołu ekspertów, z którym ma reformować polską oświatę. Jakie postulaty płyną od szkół prowadzących klasy dwujęzyczne, do których zalicza się XIII Liceum Ogólnokształcące?
Od tego roku szkolnego z systemu klas dwujęzycznych zniknęły oddziały wstępne. Przyjmowaliśmy do nich uczniów na podstawie testu predyspozycji zdolności językowych - także bez znajomości francuskiego - i przez pierwszy rok obecności w XIII LO prowadziliśmy w takiej „zerówce” intensywną naukę tego języka. Dopiero potem uczniowie przechodzili do klasy pierwszej i zmierzali do matury.
Działało to bardzo dobrze, uzyskiwaliśmy wsparcie od władz Łodzi, i nie rozumiemy decyzji MEN o likwidacji klas wstępnych, zdecydowanie postulujemy ich przywrócenie.
W naszym postulacie chodzi m.in. o przywrócenie rekrutacji do klas dwujęzycznych dla uczniów nieznających francuskiego. W gimnazjach dominuje nauczanie angielskiego, działa stosunkowo mało szkół z nauczaniem języka francuskiego na takim poziomie, aby kandydat mógł przejść do od razu do klasy dwujęzycznej w naszym liceum.
Oczywiście, nie poddajemy się i bardzo dbamy o współpracę z gimnazjami mającymi w ofercie francuski. Poza tym bierzemy udział w organizacji dużych wydarzeń, jak Dni Frankofonii czy Europejski Dzień Języków - i przekonujemy do naszej klasy dwujęzycznej odpowiednich kandydatów.
Co daje uczniom edukacja w klasie dwujęzycznej?
Jedno z ostatnich osiągnięć XIII Liceum Ogólnokształcącego to uzyskanie Znaku Jakości Kształcenia Dwujęzycznego: jesteśmy wśród 50 szkół na świecie wyróżnionych w ten sposób przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Francji. Nie bez powodu: wśród naszych specjalistów uczących języka jest m.in. lektor - Francuz. Przy tym bardzo przykładamy się do tego, aby nauka języka nie była celem samym w sobie, tylko rozszerzaniem horyzontów.
Zresztą we wszystkich klasach, nie tylko dwujęzycznych, ale i także matematycznych, przyrodniczych i humanistycznych nie koncentrujemy się tylko na przygotowaniu do maturalnych tekstów.
XIII Liceum Ogólnokształcące koordynuje wymiany międzynarodowe, nie tylko z Francja, ale i np. z Belgią, z których korzystają wszyscy uczniowie. Działa koło teatralne w języku francuskim, a system oceniania w klasie dwujęzycznej wymaga przygotowania przedstawienia oraz relacjonowania na blogu przygotowań do premiery. Instytut Francuski zaproponował nam udział w projekcie z udziałem operatora ze Szkoły Filmowej, który ma się zakończyć przygotowaniem krótkometrażowego obrazu na festiwal.
Oczywiście, w programie klas dwujęzycznych jest dużo więcej godzin francuskiego, a ten występuje także na innych lekcjach: na historii czy matematyce - w zależności od rozszerzenia, bo dwujęzyczność w XIII LO może się odbywać w profilu humanistycznym lub ścisłym. Nauczyciele wybranych przedmiotów, które nie są lekcją języka, dyskusję na temat części zagadnień prowadzą po francusku, chociaż przechodzą także na polski. Do tego nasi „francuscy humaniści” uczą się także włoskiego, zaś „francuski profil przyrodniczy” - angielskiego i, dodatkowo, łaciny.
Absolwent takiej klasy może podejść do matury dwujęzycznej: z języka francuskiego na poziomie B2/C1. Istnieją także dodatkowe arkusze zdawane po francusku z wybranego przedmiotu. Jeśli uczeń interesuje się historią, będzie ją zdawał najpierw po polsku jako przedmiot dodatkowy, a potem jeszcze po francusku. Zdarza się, że maturzysta wybiera dwa dwujęzyczne arkusze.
Dwujęzyczna matura to wyższe przeliczniki punktów w rekrutacji na polskie uczelnie. Tam znajomość języka francuskiego na wysokim poziomie daje pierwszeństwo w najlepszych ofertach wyjazdu na Erasmusa do krajów frankofońskich.
Dwujęzyczna matura daje też możliwość studiowania w języku francuskim w prestiżowym Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej, a z naszych danych wynika, że aż 7 proc. absolwentów XIII LO studiuje za granicą.
Mówiliśmy tutaj bardzo dużo o dwujęzyczności, ale każdy młody człowiek znajdzie w XIII Liceum Ogólnokształcącym miejsce na rozwijanie swoich zaintersowań i zdolności.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki