Badania są wykonywane w Centralnym Laboratorium Drogowym w Stanisławowie, prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów, czyli jedną z firm, tworzących konsorcjum, budujące dworzec. Laboratorium badało wcześniej beton, wykorzystywany do budowy warszawskiego metra i autostrady A2.
Do badania wytrzymałości betonu potrzeba przynajmniej trzech próbek. Wkładane są do wody o temperaturze 20 stopni. Są w niej przechowywane przez 28 dni. Po wyjęciu z wody trafiają pod specjalną prasę, która naciska na beton z coraz większą siłą. Każda próbka musi spełniać określone parametry wytrzymałości.
- Konstrukcja dworca Łódź Fabryczna została zaprojektowana na okres użytkowania sto lat. Trwałość konstrukcji zależy od wielu czynników, a jednym z najważniejszych jest jakość betonu - powiedziała Katarzyna Rumowska, rzeczniczka konsorcjum, budującego Fabryczny.
Badanie wodoszczelności betonu jest podobne. Próbki również znajdują się w wodzie przez cztery tygodnie. Następnie są poddawane ciśnieniu wody 5 Ba przez 72 godziny. Po trzech dobach próbki zostają rozłupane, aby sprawdzić, jak głęboko wilgoć przedarła się do betonu.
- Do budowy Fabrycznego potrzeba 750 tys. metrów sześc. betonu. To trzy razy więcej niż użyto do budowy Stadionu Narodowego w Warszawie - podsumowuje Katarzyna Rumowska.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?