Od wtorku po alejach w centrum Łodzi nie kursują tramwaje. Wkrótce torowisko między ulicami Wólczańską a Kilińskiego zostanie rozebrane. Jednak do listopada prace te nie będą prowadzone na skrzyżowaniach, żeby nie utrudniać ruchu kierowcom.
Dotychczasowe linie tramwajowe, które kursowały alejami Mickiewicza i Piłsudskiego, mają zastąpić pasażerom MPK cztery zetki. Te linie to: Z10 (centrum handlowe Tulipan - dworzec Łódź Kaliska), Z1 (dworzec Łódź Chojny - skrzyżowanie Kilińskiego i Tuwima), Z2 (Augustów - Radiostacja) oraz Z3 (Kilińskiego - skrzyżowanie Marszałków). Tylko pierwsza z nich to linia autobusowa.
Wyłączenie z ruchu torowiska w centrum Łodzi wiąże się też ze zmianą tras linii tramwajowych 8 i 8A. Zamiast na Widzew, będą one kursowały z Retkini na Bałuty. Tramwaje linii 8 będą kursowały na trasie Chochoła - Wyszyńskiego, a linii 8A na trasie Żabieniec - Wyszyńskiego.
Bez zmian mają kursować składy po trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (północ - południe). Ruch ma zostać tam utrzymany nawet wtedy, gdy w pobliżu Centralu budowany będzie wykop i tunel. Ruch na odcinku ŁTR w centrum miasta zostanie wstrzymany tylko na dwa miesiące podczas przyszłorocznych wakacji (to krótko, biorąc pod uwagę, że cała inwestycja ma trwać ponad 20 miesięcy).
W ciągu wspomnianych dwóch miesięcy ma być podłączane do ŁTR m.in. nowe torowisko, które powstanie na ulicy Piotrkowskiej między Mickiewicza a Żwirki. Dzięki temu tramwaje na trasie północ - południe i wschód - zachód będą zatrzymywały się na jednym przystanku przy Centralu.
Część obecnych tras linii tramwajowych i autobusowych zmieni się od 4 listopada, kiedy rozpocznie się drugi etap modernizacji trasy W-Z. Część z nich zostanie skierowana na ulicę Kopernika, której modernizacja powinna się zakończyć do końca tego miesiąca.
ZOBACZ DOKŁADNE TRASY NOWYCH LINII I PLANOWANE MIEJSCA NOWYCH PRZYSTANKÓW NA AL. PIŁSUDSKIEGO [MAPY]
Jednak w listopadzie zaczną się utrudnienia dla kierowców, którzy w październiku będą się zmagać tylko z częściowymi zawężeniami jezdni na alejach Mickiewicza i Piłsudskiego.
CZYTAJ DALEJ NA DRUGIEJ STRONIE
Od listopada aleje będą właściwie nieprzejezdne, bo między Wólczańską a Kilińskiego dostępny będzie tylko jeden pas, na którym ma obowiązywać nakaz skrętu w pierwszą przecznicę w prawo.
Również od 4 listopada nie będą przejezdne skrzyżowania alei Mickiewicza z Wólczańską i Kościuszki. Z tego też powodu na alei Kościuszki między Zamenhofa a Radwańską powstaną dodatkowe miejsca parkingowe (płatne) dla tych kierowców, którzy będą chcieli przesiąść się do komunikacji miejskiej.
Kolejny parking - co ważne: bezpłatny - stworzono na ulicy Wróblewskiego w miejscu dawnego torowiska. Ma tam być sto miejsc parkingowych. Pozostałe parkingi w pobliżu punktów przesiadkowych znajdują się na obrzeżach centrum miasta.
Skrzyżowania z Kościuszki i Wólczańską mają pozostać nieprzejezdne do wiosny przyszłego roku. W tym czasie jednak ruch zostanie utrzymany na ulicach Sienkiewicza oraz Kilińskiego.
Zmieni się to wiosną, gdy zamknięte zostanie skrzyżowanie alei Piłsudskiego z ulicą Sienkiewicza, a ruch zostanie przywrócony na alei Kościuszki (tylko jeden kierunek z południa na północ) i ulicy Wólczańskiej. Ulice te będą przejezdne na wprost.
Taka organizacja ruchu pozostanie do wiosny 2015 roku. Potem rozpocznie się czwarty i ostatni etap modernizacji trasy W-Z, w którym zamknięte zostanie skrzyżowanie Piłsudskiego - Kilińskiego. Modernizacja trasy W-Z ma się zakończyć we wrześniu 2015 roku.
Podczas wszystkich etapów modernizacji trasy W-Z kierowcy powinni omijać ścisłe centrum miasta. Drogówka radzi, by z Retkini na Widzew kierować się ulicami: Wróblewskiego, Czerwoną, Milionową, Przybyszewskiego lub Broniewskiego i Dąbrowskiego.
ZOBACZ PROPOZYCJE OBJAZDÓW, MIEJSCA PARKINGOWE I PUNKTY PRZESIADKOWE DO KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ [MAPY]
W drugą stronę z objazdami też nie ma problemu, bo kierowcy mają do dyspozycji trasę: Przybyszewskiego - Milionowa, Czerwona - Wróblewskiego oraz Przybyszewskiego - Lodowa - Dąbrowskiego. Z Bałut na Widzew najlepiej objechać centrum przez Niciarnianą albo Brzezińską. Najtrudniej będzie się dostać z Chojen na Radogoszcz. Zwykle kierowcy przemieszczali się na tej trasie ulicami Kilińskiego i Franciszkańską, ale ze względu na ruch jednokierunkowy na tej pierwszej ulicy jest to niemożliwe. Dlatego drogówka proponuje, by kierowcy pojechali ulicami: Paderewskiego (przez rondo Lotników Lwowskich), Obywatelską i al. Jana Pawła II.
Żeby usprawnić ruch na drogach, które staną się objazdami, Zarząd Dróg i Transportu zamontuje tymczasowe sygnalizacje. Zostaną uruchomione w połowie października, by kierowcy się do nich przyzwyczaili. Światła staną na skrzyżowaniach: Milionowa - Kilińskiego, Czerwona - Wólczańska oraz Tuwima - Przędzalniana.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, modernizacja trasy W-Z zakończy się jesienią 2015 roku.
CZYTAJ WSZYSTKO O BUDOWIE TRASY W-Z NA DZIENNIKLODZKI.PL/TRASAWZ I NA FACEBOOKU |
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?