W tym tygodniu pisaliśmy o tym, że prace na budowie tunelu średnicowego niemal stanęły, z terenu w rejonie al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej zostały wywiezione nawet kontenery pracownicze. Kolejni podwykonawcy skarżą się na to, że nie otrzymali pieniędzy za wykonane prace, a jeden z nich pozwał inwestora, czyli PKP PLK, głównego wykonawcę - Konsorcjum PBDiM z Mińska Mazowieckiego oraz innego podwykonawcę - spółkę Yorpol z Warszawy. Domaga się zapłaty 600 tys. zł za wywóz ziemi z budowy tunelu.
Znów będą drążyć tunel
Okazuje się, że prace na budowie tunelu mają zostać wznowione, niektóre jeszcze we wrześniu.
Budowa podziemnego połączenia kolejowego w Łodzi jest kontynuowana- zapewnia Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.. - Najbardziej zaawansowane prace są w rejonie podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Koziny. We wrześniu wykonawca planuje wznowienie drążenia przez TBM Faustynę. Wpływ na tempo i postęp inwestycji ma sytuacja głównego wykonawcy tj. firmy PBDiM Mińsk Mazowiecki. Płynność finansowa wykonawcy poprawia się. PLK pozostają w stałym kontakcie z PBDiM.
Co z Katarzyną?
Rafał Wilgusiak podkreśla, że sukcesywnie wypłacane są zaległości wobec podwykonawców. Do czasu uregulowania wszystkich płatności przez PBDiM, w uzasadnionych sytuacjach, PLK dokonują płatności bezpośrednich. Zaznacza, że wykonawca deklaruje, że dysponuje odpowiednim zapleczem i odpowiednią kadrą do dalszej realizacji projektu. Dodaje, że kontenery pracownicze wywiezione z placu budowy w rejonie ul. Drewnowskiej i al. Włókniarzy służyły podwykonawcy, z którym wygasła umowa. Zakontraktowano nowe podmioty, które przejęły już swoje obowiązki.
Większa tarcza - Katarzyna - ma zacząć pracować w październiku. Brakuje bowiem materiałów do jej eksploatacji, w tym środków chemicznych.
Inwestycja jest opóźniona
Tunel miał być oddany do użytku do końca przyszłego roku, inwestor przyznaje, że będzie opóźnienie.
- Trwają rozmowy PLK z wykonawcą mające na celu urealnienie harmonogramu inwestycji - informuje Rafał Wilgusiak. - Priorytetem PLK pozostaje realizacja prac na ważnym społecznie projekcie z obecnym wykonawcą robót. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w trudnym terenie.
Stan prac jest bardzo zróżnicowany. Na stacji Łódź-Polesie wykonano już 60 proc. robót i jest to najbardziej zaawansowany odcinek. Tunele są wykonane w 30 proc., podobnie jak przystanek na Kozinach. Najmniej działo się do tej pory na przystanku w Śródmieściu - tu stan prac wynosi 15 proc.
Co z dofinansowaniem unijnym?
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią ma kosztować 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł to dofinansowanie unijne. W związku z opóźnieniami w realizacji inwestycji pojawiają się pytania, czy inwestor nie straci dofinansowania. Rafał Wilgusiak tłumaczy, że to zagadnienie jest również poruszane w rozmowach z głównym wykonawcą.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?