Zarząd Związku monitoruje odwiedzalność w centrach handlowych na terenie całego kraju, korzystając z raportów Proxi.cloud i danych pozyskanych od członków.
- W naszych podsumowaniach odnosimy się cały czas do roku 2019, który był ostatnim stabilnym dla handlu w centrach handlowych przed pandemią - tłumaczy zarząd. - Podsumowaliśmy grudzień 2021 roku, który wydawał się całkiem obiecujący. Tymczasem różnica w liczbie wizyt w grudniu 2021 do grudnia 2019 wyniosła -37 proc., a różnica w liczbie unikalnych klientów w grudniu 2021 do grudnia 2019 wyniosła -42 proc.
Jak jest w styczniu?
Spadki w grudniu w centrach w całym kraju były dwucyfrowe, a teraz jest jeszcze gorzej.
- Od początku stycznia 2022 roku ponownie obserwujemy jeszcze bardziej dotkliwy spadek odwiedzin w naszych sklepach zlokalizowanych w galeriach handlowych - mówi Paweł Kapłon, przewodniczący rady nadzorczej Tatuum, członek zarządu Związku. - W sklepach TATUUM to ponad 40 proc. mniej trafiku (ruchu klientów) niż przed pandemią. Oczywista zmiana zachowań zakupowych konsumentów wpływa znacząco na sytuację przedsiębiorców korzystających z przestrzeni handlowej w centrach handlowych. Śledzimy dynamiczne zmiany w ruchu klientów i wszystko wskazuje, że nie wrócą one do dawnej kondycji.
Przedsiębiorca zwraca uwagę na to, że rosną koszty prowadzenia działalności, w tym wynagrodzeń, mediów, transportu, eksploatacji powierzchni.
ZOBACZ ZDJĘCIA ZE STUDNIÓWEK W 2022 ROKU
Klienci inaczej podchodzą do zakupów
Także w centrach handlowych obserwują zmianę zachowania klientów.
- Część klientów unika godzin szczytu, zwracają większą uwagę na dystans od innych osób, noszenie maseczek - mówi Monika Langner, rzecznik Manufaktury. - Niektórzy pojawiają się w tygodniu w godzinach przedpołudniowych, gdy kupujących jest zazwyczaj mniej.
Część osób z zakupami przeniosła się do internetu: zamiast wizyty w sklepie stacjonarnym wybierają zakupy w internecie, a towar odbierają albo w automacie paczkowym albo od kuriera. Niektórzy pojawiają się w sklepach stacjonarnych, ale tylko po to, by bezpłatnie odebrać towar zamówiony w sklepie internetowym tej sieci. Wizyty w centrach handlowych są wówczas skracane do minimum. Z wielu galerii handlowych zniknęły osoby, które lubiły spędzić w nich kilka godzin, spokojnie obejrzeć towar. Teraz większość ludzi stawia na szybkie i konkretne zakupy.
HOROSKOP NA NOWY ROK
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?