Dwa łódzkie muzea przygotowały specjalne pokazy niezwykłych obrazów. To okazja, by zagłębić się w ich szczegóły.
Muzeum Miasta Łodzi zaprasza do obejrzenia obrazu "Przed karczmą" Józefa Chełmońskiego. Ekspozycję zorganizowano z okazji obchodów stulecia śmierci artysty - rocznica przypada 6 kwietnia. Pochodzący z prywatnych zbiorów obraz eksponowany jest w sali recepcyjnej przed Galerią Mistrzów Polskich w siedzibie głównej muzeum, Pałacu Poznańskiego, do końca kwietnia.
Jak informuje muzeum, według Adama Konopackiego, autora ekspertyzy, prezentowany obraz jest malarskim szkicem do niezachowanej (zaginionej?) wersji "Przed karczmą" i powstał w Paryżu, gdzie artysta mieszkał w latach 1875-1887. W tym okresie Chełmoński malował głównie rozbudowane sceny rodzajowe z życia polskiej i ukraińskiej wsi, w efektowny sposób oddając ich egzotykę. Znana jest natomiast wersja obrazu z 1877 roku, należąca do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.
Dodatkowo 6 kwietnia Muzeum Miasta Łodzi planuje dzień poświęcony Józefowi Chełmońskiemu. Zaplanowano wykład doktora Łukasza Grzejszczaka o artyście, oprowadzanie kuratorskie Moniki Nowakowskiej po Galerii Wielkich Mistrzów tropem artystów z epoki Chełmońskiego, jego nauczycieli i przyjaciół oraz warsztaty edukacyjne zatytułowane "Łąki Chełmońskiego" z cyklu Galeria Małego Mistrza, które poprowadzi Monika Urbańska.
Prezentując obraz Muzeum Miasta Łodzi postanowiło "przypomnieć twórczość wybitnego realisty o romantycznym rodowodzie, jego związki z Ziemią Łódzką i wkład w rozwój polskiej sztuki nowoczesnej". Józef Chełmoński urodził się w 1849 roku w Boczkach koło Łowicza (zmarł w roku 1914 w Kuklówce koło Grodziska Mazowieckiego) .
Natomiast w Galerii Sztuki Dawnej w Muzeum Pałac Herbsta do 10 sierpnia można podziwiać trzy arcydzieła polskiego malarstwa wypożyczone z Muzeum Narodowego w Warszawie. To wyjątkowe olejne obrazy Stanisława Wyspiańskiego i jedno z najbardziej znanych dzieł Edwarda Okunia.
Wypożyczone obrazy Wyspiańskiego to: "Widok na Wawel" (1894) i "Dziewczynka gasząca świecę" (1893) - obraz, który powstał podczas ostatniego pobytu artysty w Paryżu.
- Artysta namalował bardzo niewiele obrazów olejnych i pochodzą one głównie z wczesnego etapu twórczości, do 1894 roku - mówi Maria Milanowska z działu Sztuki Dawnej Muzeum Pałac Herbsta. - Wyspiańskiemu nie do końca odpowiadała ta technika, bo lubił malować szybko. W dodatku okazało się, że jest uczulony na biel ołowiową, która była podstawowym składnikiem farb olejnych. Zrezygnował więc z tej techniki na rzeczy bliższych jego stylowi malowania pasteli.
Do Galerii Sztuki Dawnej w Muzeum Pałac Herbsta trafiło też jedno z najbardziej znanych dzieł młodopolskiego malarza Edwarda Okunia, zatytułowane "My i wojna" (1917-1923).
- Okuń to stosunkowo mało znany artysta - dodaje Maria Milanowska. - Pochodził z bardzo zamożnej rodziny, nie musiał więc martwić się o byt. Mógł się poświęcić sztuce, a nauki pobierał w Warszawie, Krakowie i Monachium. Jego prace stylistyką nawiązują do secesji. Obraz, który trafił do naszej galerii, przedstawia artystę z żoną i w symboliczny sposób odnosi się do doświadczeń I wojny światowej.
Warszawskie Muzeum Narodowe wypożyczyło zaś z Muzeum Pałac Herbsta pięć obrazów Aleksandra Gierymskiego (m.in. "Brama na starym mieście" z 1883 r.), które będą eksponowane podczas monograficznej wystawy tego artysty, trwającej do 10 sierpnia.
Z kolei 13 marca Muzeum Pałac Herbsta zaprasza na kolejny wykład dla seniorów z cyklu "Leksykon mistrzów". Tym razem jego bohaterem będzie Włodzimierz Przerwa-Tetmajer, a o artyście opowie Maria Milanowska.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?