„Lamaila” (nagrodzona Złotą Maską za kostiumy autorstwa Anny Chadaj) powstała za dyrekcji Pawła Gabary, decyzję o zdjęciu spektaklu z repertuaru łódzkiej sceny podjął jej obecny zastępca dyrektora ds. artystycznych Krzysztof Marciniak. Kompozytorem „Lamaili” jest Maciej Pawłowski.
Petycję w sprawie przywrócenia przedstawienia do repertuaru teatru złożył do marszałka województwa Fan Club Lamaili, który zebrał pod dokumentem ponad 1,6 tys. podpisów. W odpowiedzi Krzysztof Marciniak m.in. zwraca uwagę, że: „Koszt wyprodukowania i eksploatacji spektaklu w 2017 roku wyniósł 1.414.928, 77 zł (eksploatacja jednego spektaklu to koszt 117.910,73 zł). Spektakl ten na scenie naszego Teatru został zaprezentowany 12 razy. „(...) Pan Maciej Pawłowski - kompozytor i jednocześnie reżyser widowiska - już na etapie przygotowań do premiery spektaklu, brał pod uwagę udział nieprofesjonalnego zespołu artystów: wokalistów, jak i młodzieży wykonującej układy choreograficzne, Moim zdaniem należy to zmienić, aby wykonawcami spektaklu byli profesjonaliści zatrudnieni w Teatrze Wielkim w Łodzi”. Krzysztof Marciniak dodaje również, że „udział młodych wykonawców, którzy - jak twierdzą autorzy petycji - wyłonionych w drodze castingu i pochodzących ze środowisk zagrożonych wykluczeniem, związany jest z długotrwałym i mozolnym przygotowaniem ich do występu na scenie” oraz, że do każdego wystawienia widowiska trzeba doangażowywać wokalistów, dzieci, muzyków, aktorów-akrobatów. Proponuje, by zaangażować do widowiska tancerzy z Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Łodzi i śpiewaków operowych będących etatowymi pracownikami teatru.
Maciej Pawłowski zaś kwestionując wysokość podanej przez dyrektora „Wielkiego” kwoty kosztów eksploatacji spektaklu, podkreśla, że: „Jedną z podstawowych koncepcji reżyserskich, która - sądząc po odbiorze publiczności i recenzentów - sprawdziła się doskonale, było zderzenie estetyki dwóch światów tańca. Świata doskonałych i profesjonalnych tancerzy z zespołu Teatru Wielkiego w Łodzi z bardzo młodymi adeptami innych niż klasyczne technik tańca. (...) Na casting mógł przyjść każdy. (...) Z ponad setki kandydatów (także ze szkół baletowych) wyłoniliśmy grupę dzieci, która spełniała nasze wymagania i to właśnie ta grupa została tak dobrze zapamiętana przez publiczność”. Dodaje przy tym, że główne role śpiewane to postacie pary nastolatków, a dwie obsady - dziecięcą i dorosłą - także wyłoniono w castingach. „Jeżeli ktoś w Teatrze Wielkim w Łodzi jest w stanie równie dobrze zaśpiewać materiał wokalny Lamaili, spełniając przy tym wymagane warunki estetyczne związane z „bardzo młodym wyglądem”, to ja nie widzę przeszkód, aby to udowodnił i stawił się na przesłuchaniu” - dodaje.
Krzysztof Marciniak zapewnia, że podejmie rozmowy z Maciejem Pawłowskim w sprawie „przedłużenia licencji na wykorzystanie materiałów nutowych oraz współpracy na dostosowanie widowiska do potrzeb Teatru z wykorzystaniem naszych artystów”.
Jaki alkohol wybierają Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody