Wpuścić technologie do szkół

    Wpuścić technologie do szkół

    junior media

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Superkoderzy z Zespołu Szkół nr 3 w Pile

    Superkoderzy z Zespołu Szkół nr 3 w Pile ©mat. prasowe

    Programowanie w szkołach – to hasło brzmi poważnie. Jednocześnie coraz częściej o nim słyszymy
    Superkoderzy z Zespołu Szkół nr 3 w Pile

    Superkoderzy z Zespołu Szkół nr 3 w Pile ©mat. prasowe

    Rozmowa z Aleksandrą Schoen-Kamińską, nauczycielką i entuzjastką korzystania z nowych technologii na lekcjach

    Programowanie w szkołach – to hasło brzmi poważnie. Jednocześnie coraz częściej o nim słyszymy.
    Aleksandra Schoen-Kamińska: Zazwyczaj programowanie w szkole kojarzy się tylko z informatyką, z siedzącym przed komputerem uczniem, który programuje strony internetowe i aplikacje, do nikogo się nie odzywa i nie ma kolegów. Programowanie stało się modne, jednak jego popularność wynika z realnych potrzeb. Nowoczesne technologie otaczają nas wszędzie i musimy je także wpuścić do szkół.

    Co robi Pani na zajęciach ze swoimi uczniami?

    Jestem wielką zwolenniczką wykorzystywania nowoczesnych technologii w edukacji. Zawsze jednak pamiętam, że to są tylko narzędzia, które prowadzą do osiągnięcia wyznaczonych celów. Pracując z moimi klasami na tabletach, zauważyłam, że uczniowie lubią wykorzystywać takie aplikacje, dzięki którym mamy efekty w postaci konkretnych wytworów. Dzieci stworzyły pokazy zdjęć, filmy, plakaty, animacje poklatkowe, grafiki, zilustrowały mity, do których dodały narrację. Ich prace publikuję na moim tabletowym blogu, by pokazać rodzicom i nauczycielom że tablet jest niezwykle ciekawym narzędziem w edukacji. Mamy sukcesy w konkursach miejskich i ogólnopolskich w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii. Obecnie jesteśmy zafascynowani ozobotem.

    Prowadzi Pani też zajęcia w ramach programu Fundacji Orange #SuperKoderzy.

    Razem z uczniami zrealizowaliśmy ścieżkę cyfrowi DJe. To połączenie muzyki i programowania, pokazanie jak wiele mają wspólnych cech, elementów, pojęć. Uczniowie poznali darmowe narzędzia online w postaci sekwencerów. Samodzielnie skomponowali swoje pierwsze utwory w niezwykle trudnym, zaawansowanym sekwencerze audiosauna, opierając się na trzech ścieżkach. Nagrywali sample, by wykorzystać je i przypisać do midi kontrolera zbudowanego w scratchu. Teraz mają świadomość, że muzykę można zapisać nie tylko w postaci nut. Podczas zajęć dużą wagę poświęciliśmy rozwojowi kompetencji społecznych. Uczniowie przeważnie pracowali w grupach i pomagali sobie wzajemnie. Ich działania dokumentuję na specjalnie założonej stronie internetowej.

    Na jednym z filmów z lekcji w ramach #SuperKoderów widać, jak po uczniowie grają melodie, przybijając sobie piątkę. Jak reagują na takie nowinki, jak wykorzystany tu kontroler MakeyMakey?

    Niezwykle żywiołowo, z ogromną ciekawością, chęcią poznania tego narzędzia i przede wszystkim doświadczania. Tak naprawdę Makey Makey pozwoliło uczniom odkryć w dosyć uproszczonej wersji zasady działania obwodu zamkniętego, a to przecież element fizyki. Podłączenie płytki do gotowych aplikacji i midi kontrolerów nie było problemem. Za to najwięcej radości sprawiło sprawdzanie, jakie przedmioty można podłączyć, by zagrać. Oprócz bananów, kwiatów, modeliny dzieci zaczęły przeprowadzać doświadczenia: wykorzystały sznurowadła, biżuterię, srebrny zegarek. Grupowały przewodniki i na podstawie swoich odkryć, wyciągały wnioski.

    W szkołach, także dzięki programowi #SuperKoderzy, coraz częściej pojawiają się roboty. Skąd ich popularność? Czy nie są to kolejne nowoczesne zabawki?

    Absolutnie nie! Popularność LOFI robotów wiąże się z faktem, że uczniowie nie wyciągają z pudełka gotowego produktu, który działa schematycznie w oparciu o jeden program, kod czy aplikację. Muszą przeczytać instrukcję, złożyć roboty, połączyć z rozmaitymi elementami i diodami. Mogą je ciągle modyfikować i rozbudowywać.

    Brzmi ciekawie, ale jak to się ma do lekcji w szkole?

    Najfajniejsze jest to, że dzieci zupełnie niezauważalnie uczą się podstaw mechaniki, elektroniki, fizyki, programowania i myślenia projektowego. Ludzie od wieków pasjonowali się składaniem i tworzeniem. To naturalny pociąg do konstruowania. Ważne, że wszystkie części można rozmontować i zacząć robotykę z kolejną grupą.

    Co mogłaby Pani powiedzieć innym szkołom o #SuperKoderach?

    Program #Superkoderzy jest niezwykle atrakcyjny dla uczniów i nauczycieli, niezależnie od wybranej ścieżki. Pokazuje, że programowanie można połączyć z realizacją podstawy programowej nie tylko z informatyki, ale historii, języka polskiego, przyrody, matematyki czy muzyki. Nauczyciele nie powinni się obawiać, że sobie nie poradzą, ponieważ zostaną przeszkoleni. Scenariusze ścieżek są bardzo czytelne, szczegółowo opisano każdy wykorzystany program. Zawsze mogą liczyć na wsparcie i pomoc ze strony autorów i trenerów. Każda z placówek otrzyma dotację na zakup potrzebnego sprzętu. No i fajnie jest usłyszeć od ucznia "wie pani, zrobiłem sobie sam dzwonek na komórkę, chce pani posłuchać?"


    Aleksandra Schoen-Kamińska, nauczyciel w Zespole Szkół nr 3 w Pile, członkini grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini, współautorka ścieżki Cyfrowi DJe w ramach programu Fundacji Orange #SuperKoderzy.


    Rekrutacja szkół do programu #SuperKoderzy trwa do 30 kwietnia. Więcej informacji na stronie www.fundacja.orange.pl


    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      junior lab mega misja junior recenzuje junior recenzuje

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Polub nas na Facebooku

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Dołącz do naszego newslettera i odbierz prezent

      Dołącz do naszego newslettera i odbierz prezent

      Prenumerata cyfrowa Dziennika Łódzkiego. Kup już teraz >>

      Prenumerata cyfrowa Dziennika Łódzkiego. Kup już teraz >>

      Nowoczesna bankowość jest mobilna

      Nowoczesna bankowość jest mobilna

      Przytulna sypialnia na poddaszu

      Przytulna sypialnia na poddaszu