Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Francuzi projektują dworzec Fabryczny

Marcin Bereszczyński
Francuzi projektują dworzec Fabryczny
Francuzi projektują dworzec Fabryczny mat. prasowe
Projektowaniem nowego dworca Fabrycznego zajmuje się francuska firma Systra, której wizytówką są paryskie metro i koleje dużych prędkości we Francji. W Polsce Systra zaprojektowała m.in. linie kolejowe Wrocław - Poznań i Tarnów - Dębica.

W drugiej połowie stycznia do Łodzi przyjadą przedstawiciele Komisji Europejskiej, aby zobaczyć, jak przebiega budowa Dworca Fabrycznego w Łodzi. Co zobaczą zagraniczni goście? Płot wokół dworca i maszyny wiertnicze badające grunt na placu budowy. Harmonogram prac znany będzie na przełomie stycznia i lutego. Dopiero później wjadą tam koparki.

Dworzec Łódź Fabryczna: WIZUALIZACJE

W środę PKP PLK zapowiedziało, że za tydzień ma odbyć się prezentacja ostatecznej koncepcji budowy Fabrycznego. - Nad projektem Fabrycznego pracuje międzynarodowe grono architektów z Polski, Francji i Włoch - powiedział Paolo Patrizi z firmy Systra, który odwiedził Łódź i zapewnił, że odcinek między nowym Fabrycznym i Piotrkowską będzie pełen zieleni.

Ostateczne zatwierdzenie projektów budowlanych zaplanowano na przełom stycznia i lutego. Wtedy dopiero znane będą konkretne terminy prac na Fabrycznym.

Będą wiercić!

Odwierty, które rozpoczną się lada dzień, sięgną ponad 60 metrów. Pozwoli to na odpowiedź, czy wykopana zostanie wielka dziura, czy stopniowo będą zdejmowane poszczególne warstwy piasku. Badania geologiczne pozwolą też określić skład chemiczny ziemi pod dworcem. To z kolei da odpowiedź na pytania, ile ton ziemi trzeba będzie wydobyć i gdzie ona trafi.

W najbliższych dniach na Fabrycznym, oprócz odwiertów, trwać będzie rozbiórka budynków kolejowych, które nie wymagają zezwoleń na wyburzenie. Główny budynek dworca Łódź Fabryczna zostanie rozebrany dopiero po wykonaniu ekspertyzy jego stanu, po konsultacji z konserwatorem zabytków, a także po uzyskaniu pozwolenia na rozbiórkę.

Wielki plac budowy w centrum

Mieszkańcy Łodzi przez wiele najbliższych miesięcy nie będą odczuwać niedogodności związanych z budową. Wiadomo, że prace nie będą prowadzone w nocy. Decyzja środowiskowa mówi, że roboty nie mogą trwać dłużej niż do godziny 22. Ograniczenia ruchu drogowego wokół dworca i zamknięcie ulicy Kilińskiego to odległa przyszłość. Najwcześniej dojdzie do tego dopiero w 2013 roku.

Znacznie wcześniej, bo już w najbliższy poniedziałek, ma być przedstawiony inżynier kontraktu, który będzie nadzorował prace ze strony PKP PLK. W przetargu na inżyniera kontraktu wystartowało aż 12 firm z całej Europy. Jego zadaniem będzie m.in. przygotowywanie comiesięcznych raportów z postępu prac na Fabrycznym. Te raporty mają trafiać na biurko prezydenta Łodzi.

CZYTAJ WIĘCEJ W SPECJALNYM SERWISIE: DWORZEC FABRYCZNY

ZOBACZ:

Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki