Historia łódzkich ulic: Dąbrowskiego

    Historia łódzkich ulic: Dąbrowskiego

    Anna Gronczewska

    Dziennik Łódzki

    Historia łódzkich ulic: Dąbrowskiego

    ©google maps

    Ulica Jarosława Dąbrowskiego ściśle jest związana z historią wsi Dąbrowa, która w 1915 r. została włączona do Łodzi.
    Historia łódzkich ulic: Dąbrowskiego

    ©google maps

    Z centrum miasta jechało się do niej ul. Dąbrowską. Podczas II wojny światowej Niemcy zmienili jej nazwę na Strassburger Linie. Po zakończeniu okupacji patronem tej ulicy został Jarosław Dąbrowski, generał walczący na barykadach Komuny Paryskiej. Dziś ulica ta ciągnie się od ul. Rzgowskiej aż do ul. Puszkina, a więc należy do najdłuższych w Łodzi. Do ul. Dąbrowskiego przylega park noszący imię Jarosława Dąbrowskiego. Został założony w 1960 r. Projektował go inżynier Chrablewski. Zajmuje 6,5 hektara.

    Zobacz też:Historia łódzkich ulic: Limanowskiego

    Przy zbiegu ul. Dąbrowskiego i Kilińskiego znajdowała się zajezdnia tramwajowa. Została zbudowana w 1928 r. według projektu Rudolfa Sunderlanda na zamówienie Kolei Elektrycznej Miejskiej. Wzniesiono też budynki administracyjne - dwa parterowe oraz dwupiętrowy z użytkowym poddaszem. Portiernia przylegała do parterowego budynku, z charakterystycznie zaokrąglonym narożnikiem. Strona internetowa Łódzkie Tramwaje i Autobusy informuje, że wewnątrz znajdowała się m.in. konduktornia, ambulatorium, ekspedycja, a także dwupokojowe mieszkanie dla portiera.

    - W dwupiętrowym budynku obok znajdowały się pomieszczenia biurowe oraz gabinet kierownika, pokój kontroli i statystyk, pokój listy płac - można przeczytać na stronie Łódzkie Tramwaje i Autobusy. - Specjalnie dla motorniczych i konduktorów dojeżdżających z dalszych miejscowości, na piętrach utworzono pokoje sypialne, stołowe, a nawet kąpielowe. Była także kuchnia, spiżarnia, a na poddaszu pralnia. W parterowym budynku od strony zachodniej znajdowała się sala wykładowa wraz z niewielkim gabinetem kierownika. Jak przed laty pisał Wacław Pawlak w „Kronice Łodzi”, zajezdnia z czasem stała się utrapieniem okolicznych mieszkańców.

    Czytaj:Historia łódzkich ulic: Szpitalna

    - Od świtu do późnego wieczoru, rozlegało się tu dudnienie i zgrzyty kół tramwajów manewrujących na rozjazdach szyn - zauważał Wacław Pawlak. - Odtąd też sąsiadujące z zajezdnią bezużyteczne wyrobiska po wydobytej glinie nabrały pewnej wartości. Właściciele cegielni rozparcelowali je na działki budowlane. Ich nabywcami byli głównie tramwajarze, a także lepiej zarabiający robotnicy z łódzkich fabryk. Oszczędności swe lokowali w budowę niewielkich domków, otoczonych starannie pielęgnowanymi ogródkami. Na wolnych terenach, pomiędzy z rzadka stojącymi domkami, pojawiły się czynszowe kamieniczki ze sklepami na parterze, oferującymi klientom „mydło i powidło”. Jednakże w tutejszym krajobrazie nadal przeważały poletka żyta i ziemniaków oraz wypalone słońcem łąki, na których kozy i krowy wyskubywały lichą trawę.

    W 2012 r. zajezdnia została rozebrana przez nowego właściciela tego terenu.

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dąbrowskiego cd.

      Ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Ulice Dąbrowskiego chcieli przedłużyć w latach 80. Miała być przedłużona od strony ulicy Puszkina. Szkoda że włodarze miasta o tym zapomnieli, byłaby kolejna fajna droga do bardzo dużego osiedla...rozwiń całość

      Ulice Dąbrowskiego chcieli przedłużyć w latach 80. Miała być przedłużona od strony ulicy Puszkina. Szkoda że włodarze miasta o tym zapomnieli, byłaby kolejna fajna droga do bardzo dużego osiedla olechow-janow. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      działki kupowali tramwajarze i lepiej zarabiający robotnicy i kużwa we własne domki inwestowali ...

      hahahahaha (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      dzisiaj miejskie działki mogą kupić tylko ******** i ******* oraz ************* i jeszcze *********** ! czemu tylko oni ? bo solidarni robotnicy wyrolowali robotników i zap****** cały majątek...rozwiń całość

      dzisiaj miejskie działki mogą kupić tylko ******** i ******* oraz ************* i jeszcze *********** ! czemu tylko oni ? bo solidarni robotnicy wyrolowali robotników i zap****** cały majątek narodowy rozdali ********* i ************ oraz ********* i jeszcze *********. dlatego naród nie inwestuje w nic bo nie ma nic.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama