Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

III Forum Miast Partnerskich w Łodzi. Tak zmieniają się miasta partnerskie Łodzi

Agnieszka Magnuszewska
Delegacje z miast parnterskich zwiedzały w piątek Łódź
Delegacje z miast parnterskich zwiedzały w piątek Łódź Grzegorz Gałasiński
Miasta współpracujące z Łodzią mają różne pomysły na rewitalizację, ale zgodne są w tym, że warto teraz na nią stawiać.

Przedstawiciele 10 z 20 miast współpracujących z Łodzią biorą udział w III Forum Miast Partnerskich. W środę część z nich dzieliła się z urbanistami własnymi doświadczeniami rewitalizacyjnymi, a w piątek zwiedzali zrewitalizowane łódzkie obiekty (Art_Inkubator, Księży Młyn, Manufaktura) i zapoznali się z pomysłem organizacji przez Łódź wystawy Expo 2022, promocji której poświęcone jest III Forum.

Od środy goszczą w Łodzi przedstawiciele Lyonu, Stuttgartu, Szeged, Tampere, Kantonu, Chengdu, Rustawi, Mińska, Barreiro i Odessy. Pierwsza czwórka wzięła udział w V Kongresie Urbanistyki Polskiej i XIII Kongresie Miast Polskich, która zorganizowano w EC1, by zaprezentować pomysły na rewitalizację, a także realizowane już projekty.

V Kongres Urbanistyki Polskiej oraz III Forum Miast Partnerskich w Łodzi. Debatowano o rewitalizacji

Zaawansowany w tym procesie jest Stuttargt, który jest miastem partnerskim Łodzi o 1988 roku. Usilnie szuka on miejsca na nowe apartamentowce, centra handlowe i tereny rekreacyjne. Udało mu się zrewitalizować tereny dawnych hal targowych, gdzie powstały mieszkania po 10 tys. euro za metr kwadratowy.

Miasta partnerskie Łodzi. Jak wygląda współpraca między miastami?

Drugie "życie" daje się również dawnym szpitalom. Również przekształcane są one na apartamentowce i centra handlowe. Tak się stało m.in. ze szpitalem dziecięcym. Wciąż na adaptację pod zabudowę mieszkaniową czekają tereny przeznaczone na wioskę olimpijską, która nigdy nie powstała. Bo Stuttgart nie został wybrany na organizatora zimowych igrzysk olimpijskich.

- W przyszłym roku na centrum handlowe i deptak przebudowa zostaną dotychczasowe garaże piętrowe w pobliżu ratusza - mówi doktor Detlef Kron, dyrektor departamentu planowania miejskiego i odnowy w Stuttgarcie.

Stolica Badenii i Wirtembergii zyska dużo terenu w centrum, bo schowa część dworca pod ziemię. Powstaną tam nie tylko deptaki i centra handlowe, ale też hotele, biurowce. Nie tylko tory znikają w Stuttgarcie pod ziemią. - Od 10 lat chowamy główne arterie i tworzymy nad nimi przestrzeń dla pieszych - mówi dr Kron.

Również Tampere zamierza schować główne ulice do tuneli, by zyskać więcej przestrzeni.

- Tampere jest drugim co do wielkości miastem Finlandii i bardzo szybko się rozwija. W ostatnich latach przybyło nam sto tysięcy mieszkańców, a odwiedza nas milion osób rocznie - zaznacza Jyrki Laiho, dyrektor biura rozwoju miast w Tampere.

Tylko w centrum przybyło tam trzy tysiące mieszkańców, dlatego władze fińskiej metropolii stawiają na rewitalizację. To dość trudne, bo centrum jest położone między dwoma jeziorami. Znajdzie się w nim wielofunkcyjna arena, położona nad torami kolejowymi a w pobliżu dworca autobusowego. Zaprojektował ją Daniel Libeskind, który stworzył też koncepcję łódzkiej Bramy Miasta. W centrum Tampere pojawią się też biurowce.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Tampere stawia też na rewitalizację kilku stref na wybrzeżach swojego centrum otoczonego wodą. Chce ją zakończyć do 2030. Dla porównania, Łódź chce zakończyć rewitalizację pierwszych ośmiu kwartałów do Expo 2022. Czy to możliwe?

Lyon rewitalizuje teraz pięć różnych stref. Jedna z nich to dzielnica-półwysep zajmująca 150 hektarów. Aż 25 procent jej nowej zabudowy ma stanowić budownictwo socjalne.

- Zwykle zamożniejsi mieszkańcy żyją na zachodzie miasta a biedniejsi na wschodzie. Dlatego rewitalizacja zazwyczaj dotyczy wschodnich dzielnic. Chcemy zrównoważyć ten proces i tworzyć mieszkania socjalne w części zachodniej oraz mieszkania dla bogatszych na wschodzie miasta, co jest wyzwaniem - przyznaje Bernard Lensel, z Dyrekcji Planowania i Polityki Aglomeracyjnej w Lyonie.

Lensel podkreśla, że przy takich rozwiązaniach bardzo ważna jest mobilność między dzielnicami, którą w Lyonie zapewniają TGV, rowery i... auta z wypożyczalni. Te ostatnie są elektryczne. - Napędzane są energią pozyskiwaną z siłowni słonecznych zamontowanych na miejskich dachach - tłumaczy Lensel.

Również Szeged stawia na zmniejszenie aut w centrum miasta zachęcając swoich mieszkańców do komunikacji publicznej. Dlatego na szerokich ulicach tworzy wydzielone strefy dla komunikacji zbiorowej. A przy projektowaniu przystanków stawia na designe, podobnie jak w przypadku stojaków rowerowych.

Miasta partnerskie Łodzi. Lato z Chinami i Gruzją [ZDJĘCIA]

- Przy renowacji skweru trzeba wziąć pod uwagę zmianę ruchu publicznego w jego sąsiedztwie. To dodatkowe koszty, ale rewitalizując miasto możemy zmieniać nawyki mieszkańców. Środowisko, jakie im stworzymy musi przyciągać do transportu zbiorowego - tłumaczy Sandor Nagy, wiceburmistrz Szegedu.

Źródło x-news: Za nami VIII edycja Forum Inwestycyjnego. W tym roku oprócz dyskusji, paneli i prezentacji nagrodzono inwestorów. Nagrody otrzymali Bartłomiej Wielogórski i Grzegorz Piątek za stworzenie automatyzowanego trenażera chodu. Inwestycją Roku zostało przedsięwzięcie realizowane przez firmę Tauron. Statuetkę Inwestor Roku kapituła przyznała Grupie Azoty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki