Wniosek wysłał łodzianin Przemysław Pęczak, niegdyś m.in. pracownik ZDiT, a jego treść udostępnił w mediach społecznościowych. Za inspirację posłużył mu Magazyn Śledczy Anity Gargas, wedle którego cztery z zakupionych przez MPK tramwajów Bogestra, mają fabryczne wady osi, a mimo to są posyłane do przewożenia pasażerów "zagrażając ich zdrowiu i życiu" - jak stwierdzono w programie. Tymczasem w sierpniu 2014 r. tramwaj NF6D wykoleił się w Gelsenkirchen, 7 osób zostało rannych, trzy trafiły na obserwację do szpitala. Według protokołu powypadkowego - jak padło w programie - przyczyną była rysa czy też mikropęknięcie osi, które w czasie eksploatacji doprowadziło do pęknięcia osi, a miała to być wada fabryczna. Niemcy skontrolowali potem 140 składów, z których ponad 40 miało mieć tę wadę.
Łódzkie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne 35 używanych, wyprodukowanych w 1992 r. tramwajów Bogestra kupiło w Niemczech w latach 2017-18 za 13,8 mln zł. Wypowiadający się anonimowo w programie pracownicy MPK mówią, że w trzydziestu z nich osie wymieniono, w pięciu nie. Każdy z tych pięciu kosztował o 50 tys. euro taniej, a MPK cały zakup sfinalizował bez gwarancji. Cztery z nich wciąż obsługują łódzkich pasażerów, jeden o bocznym numerze 1866. Stąd po programie Przemysław Pęczak zwrócił się do dyrektora ZDiT, który organizuje w Łodzi transport zbiorowy, by z kolei wnioskował w zarządzie MPK o wycofanie do zajezdni czterech tramwajów NF6D jako potencjalnie stwarzających zagrożenie w ruchu lądowym
Z kolei Zbigniew Papierski, prezes MPK w Magazynie Śledczym stwierdził, że Niemczech w protokole powypadkowym stwierdzono pęknięcie osi, jednoznacznie zaś nie stwierdzono wady fabrycznej. To z kolei oznacza, że w Gelsenkirchen pęknięcie osi mogło być efektem wypadku, a nie jego przyczyną. Papierski dodał, że w tej sprawie "nic go nie niepokoi", bo pracownicy techniczni MPK "wiedzą, jak sprawdzać te tramwaje i dopuszczane są do ruchu, są sprawne technicznie"
ZDiT mimo naszej prośby, nie przesłał nam swego stanowiska w sprawie wniosku o wyłączenie z eksploatacji czterech tramwajów NF6D.
Najlepsze atrakcje Krakowa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?