Rekordowy rok na kolei. W 2016 roku z pociągów skorzystało...

    Rekordowy rok na kolei. W 2016 roku z pociągów skorzystało 292,4 mln pasażerów

    Marcin Bereszczynski

    Dziennik Łódzki

    W ubiegłym roku podróżni częściej wybierali podróż pociągiem niż w latach poprzednich. Świadczą o tym statystyki zamieszczone w raporcie prezesa Urzędu

    W ubiegłym roku podróżni częściej wybierali podróż pociągiem niż w latach poprzednich. Świadczą o tym statystyki zamieszczone w raporcie prezesa Urzędu Transportu Kolejowego ©Fot. Krzysztof Szymczak

    W ubiegłym roku pociągi przewiozły rekordową liczbę podróżnych. Była najwyższa od 2002 roku
    W ubiegłym roku podróżni częściej wybierali podróż pociągiem niż w latach poprzednich. Świadczą o tym statystyki zamieszczone w raporcie prezesa Urzędu

    W ubiegłym roku podróżni częściej wybierali podróż pociągiem niż w latach poprzednich. Świadczą o tym statystyki zamieszczone w raporcie prezesa Urzędu Transportu Kolejowego ©Fot. Krzysztof Szymczak

    Rok 2016 był rekordowy na kolei. Z pociągów skorzystało 292,4 mln pasażerów. To najlepszy wynik od 2002 r., gdy kolei przewiozła 304,1 mln pasażerów. W ostatnich latach liczba pasażerów kształtowała się na poziomie 260 – 280 mln. Największy wzrost liczby pasażerów zanotowali mali, regionalni przewoźnicy. Wśród nich znalazła się Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Ze statystyk wynika, że w ŁKA bardziej popularne stały się podróże na dalsze odległości (wzrosła tzw. praca przewozowa, czyli iloczyn liczby pasażerów i odległości ich przejazdu, co jest wyrażane w pasażerokilometrach).

    – Mamy za sobą dobry rok w przewozach pasażerskich. Ponad 290 mln pasażerów oznacza, że podróżni wracają na kolej. To, co przekonuje do kolei to z pewnością nowy komfortowy tabor, a także coraz lepsze czasy przejazdu – podsumowuje Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

    Liczba pasażerów w 2016 r. wzrosła w porównaniu do 2015 r. o ponad 12 mln, czyli o 4,3 proc. W porównaniu do 2014 r. liczba pasażerów wzrosła o 23 mln.

    Zobacz:Otwarcie dworca Łódź Fabryczna. Tłumy łodzian na nowym dworcu [FOTO]

    W raporcie prezesa UTK można przeczytać, że 2016 r. był szczególny dla przewozów pasażerskich. Jego zdaniem pasażerowie wracają do kolei, bo wielu przewoźników zainwestowało w nowoczesny tabor, a remonty infrastruktury kolejowej pozwalają na szybszą podróż oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

    – Rok 2016 był kolejnym okresem wzrostu przewozów dalekobieżnych – czytamy w raporcie prezesa UTK. – W przypadku przewozów regionalnych i aglomeracyjnych największy wzrost zainteresowania ofertą wystąpił na terenie woj.: pomorskiego, dolnośląskiego i małopolskiego. Na drugim biegunie znajduje się aglomeracja warszawska, w której po rocznych wzrostach liczby pasażerów, w 2016 r. nastąpił spadek będący wynikiem remontów, modernizacji i zamknięć torowych.

    W ubiegłym roku rekordowym miesiącem pod względem liczby pasażerów był październik, kiedy przewieziono prawie 25,7 mln podróżnych. Powyżej 25 mln pasażerów zanotowano również w maju i lipcu. Najgorszy pod tym względem był grudzień, gdy przewieziono 23,3 mln pasażerów. Co ciekawe, w latach 2015 i 2014 również rekordowym miesiącem był październik. W 2015 r. najgorszy był luty, a w 2014 r. – grudzień.

    Czytaj:Nowy rozkład jazdy ŁKA. Więcej połączeń do stolicy

    Pod względem udziału w rynku przewozów pasażerskich liderem pozostają Przewozy Regionalne. Ich udział w rynku to 27,17 proc. To spadek w porównaniu do 2015 r., gdy ich udział w rynku wynosił 27,41 proc. Drugim największym przewoźnikiem są Koleje Mazowieckie z udziałem w rynku 20,82 proc. To spadek w porównaniu do 2015 r., gdy wskaźnik wynosił 22,56 proc.

    Kolejnymi dużymi przewoźnikami ze znaczącym udziałem w rynku są trójmiejska SKM (14,31 proc.) i PKP Intercity (13,18 proc.). Obaj przewoźnicy zanotowali wzrost udziału w rynku.

    Wzrost zanotowała także Łódzka Kolej Aglomeracyjna. W 2015 r. ŁKA miała zaledwie 0,58 proc. udziału w rynku. Natomiast w 2016 r. zanotowano wzrost do 0,86 proc.

    ŁKA zanotowała również wzrost tzw. pracy przewozowej. Duży wpływ na ten wskaźnik miało uruchomienie weekendowych połączeń z Łodzi do Warszawy. W przewozach na dalekie odległości liderem jest spółka PKP Intercity.

    „W 2016 r. wykonano pracę przewozową o 9,9 proc. większą niż w roku poprzednim” 
– czytamy w raporcie UTK. „Wyniosła ona 19,2 mld pasażerokilometrów. Największy wzrost wystąpił w przypadku przejazdów dalekobieżnych.

    Kolej zanotowała też wzrost tzw. pracy eksploatacyjnej, wyrażanej w pociągokilometrach. To iloczyn liczby pociągów i przebytej przez nie drogi. – Wartość ta wzrosła o 11,5 proc. co oznacza, że pociągi przewoźników pasażerskich przejechały o 16,5 mln kilometrów więcej – napisał prezes UTK w swoim raporcie.


    Komentarze (2)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ludzie wracają na kolej, chyba kraść węgiel z wagonów.

    (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Najwyższy czas

    lump (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Skoro kolej zaczyna znosić złote jaja najwyższy czas oddać wszystko w prywatne ręce prywaty nade wszystko. Państwowe jest bowiem be a PRYWATNE jest jedyne właściwe. Państwo, suweren jest od...rozwiń całość

    Skoro kolej zaczyna znosić złote jaja najwyższy czas oddać wszystko w prywatne ręce prywaty nade wszystko. Państwowe jest bowiem be a PRYWATNE jest jedyne właściwe. Państwo, suweren jest od zaciągania długów na przeżycie, prywata nade wszystko jest od inkasowania szmalu, także w formie dotacji, ulg, pokrycia strat w biznesie. Za co płaci państwo i suweren, który pożądał wręcz takiego podziału.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Wideo