Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych. NIK: do 2015 r. kolej nie wydała 11,3 mld zł z funduszy UE

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Andrzej Zgiet/archiwum Polska Press
Najwyższa Izba Kontroli skrytykowała Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych. Nie zakończono połowy projektów i nie wykorzystano 11,3 mld zł z UE na kolej

Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych (WPIK) obowiązywał do 2015 r. Obecnie obowiązuje Krajowy Program Kolejowy (KPK) z perspektywą do 2023 r. Najwyższa Izba Kontroli poddała analizie WPIK. Wnioski są miażdżące. Do końca 2015 r. nie zakończono 70 ze 153 inwestycji kolejowych. Wśród nich była budowa dworca Łódź Fabryczna i modernizacja linii kolejowej między Łodzią i Warszawą. Obie inwestycje zostały opóźnione. W programie WPIK był też zapisany tunel średnicowy pod Łodzią, ale inwestycję przesunięto na kolejną unijną perspektywę budżetową.

NIK ocenia, że do 2015 r. kolej nie wydała 11,3 mld zł, które były dostępne z funduszy unijnych. Zdaniem kontrolerów NIK, za te pieniądze można było zmodernizować aż 1.650 km linii kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

„W ramach realizacji programu w latach 2011 - 2015 za nieco ponad 22,7 mld zł zmodernizowano 3.318 km linii kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą (obiekty inżynierskie, skrzyżowania, krawędzie peronowe, zwiększenie maksymalnej prędkości jazdy i dopuszczalnego nacisku osi), modernizacja 1 km linii kolejowej kosztowała średnio ok. 6,85 mln zł” - czytamy w raporcie NIK. Kontrola wykazała, że spółka PKP PLK nie osiągnęła w pełni podstawowych celów sformułowanych w WPIK. Nie uzyskano także pełnego dostosowania infrastruktury kolejowej do standardów określonych umowami o międzynarodowych liniach kolejowych.

**CZYTAJ TEŻ:

Pociągi w Łódzkiem. Jeden tor i ograniczenia prędkości tamują ruch kolejowy w województwie

**

- Miliardy złotych wydane w tym czasie na modernizację oraz budowę linii i stacji kolejowych poprawiły ich stan techniczny, jednak dla pasażerów niewiele się zmieniło. Pociągi nadal nie rozwijają dużych prędkości na trasach - komentuje Krzysztof Kwiatkowski, prezes NIK. - Barierą w realizacji inwestycji WPIK nie były środki finansowe. Program przewidywał zróżnicowane źródła finansowania począwszy od bezzwrotnych dotacji z funduszy unijnych, przez dotacje budżetowe aż po środki pozyskane na rynku kapitałowym. Ograniczeniem możliwości zrealizowania WPIK był przede wszystkim niedostateczny stopień przygotowania PKP PLK do realizacji objętych nim inwestycji - twierdzi Krzysztof Kwiatkowski.

Z raportu NIK wynika, że największe trudności PKP PLK miały z realizacją projektów dużych, o wartości powyżej 1 mld zł. Spośród 12 takich projektów do końca 2015 r. udało się zrealizować jedynie połowę.

Sześć niezrealizowanych projektów podzielono na części i przeniesiono do realizacji w unijnej perspektywie finansowania 2014 - 2020. Ujęto je w Krajowym Programie Kolejowym (KPK). Konsekwencją niedokończenia inwestycji w terminie do końca 2015 r. była konieczność wystąpienia do Komisji Europejskiej. Bruksela musi wyrazić zgodę na kontynuację finansowania kolejowych inwestycji objętych poprzednią perspektywą finansową 2007 - 2013 z kolejnej unijnej perspektywy: 2014 - 2020.

Przypomnijmy, że przy budowie dworca Łódź Fabryczna też były obawy o utratę unijnego dofinansowania w przypadku opóźnienia inwestycji. Na szczęście Komisja Europejska dała Fabrycznemu zielone światło.

- Żeby kolejne tak duże projekty, które będą w najbliższym czasie realizowane w ramach nowego KPK zostały ukończone w terminie, potrzebne będzie szczególnie staranne ich przygotowanie - przekonuje Krzysztof Kwiatkowski. Taką inwestycją jest m.in. budowa łódzkiego tunelu średnicowego za 2 mld zł.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa odniosło się do raportu NIK na swoim portalu. Przyznano, że wystąpiło wiele nieprawidłowości przy wydatkowaniu pieniędzy przeznaczonych na inwestycje w infrastrukturę, ale zapewniono, że zaległości są nadrabiane.

CZYTAJ TEŻ: Przewozy Regionalne po nowemu: promocje biletowe, inwestycje kolejowe i nowe połączenia

ZOBACZ |Łódź Fabryczna – jeden z najnowocześniejszych dworców w Europie

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki