MPK Łódź potrzebuje kierowców i motorniczych. Brakuje ludzi,...

    MPK Łódź potrzebuje kierowców i motorniczych. Brakuje ludzi, tramwaje nie przyjeżdżają

    Jarosław Kosmatka

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    ©Paweł Łacheta/archiwum Dziennika Łódzkiego

    Tramwaje nie przyjeżdżają, bo brakuje motorniczych. Większy problem jest z kierowcami autobusów. MPK Łódź chętnie od ręki przyjęłoby do pracy po 20 kierowców i motorniczych z uprawnieniami.

    ©Paweł Łacheta/archiwum Dziennika Łódzkiego

    - Czy wiecie może państwo dlaczego nie przyjechała „12”? „10” też nie było - usłyszeliśmy w słuchawce na początku tygodnia. Zaniepokojona Czytelniczka marzła na przystanku a kolejne tramwaje nie przyjeżdżały. Nie wiedzieliśmy też, co się dzieje, bo w tym czasie zgodnie z informacjami od dyżurnych służb ratowniczych i miejskich nic poważnego się nie działo, a komunikacja zbiorowa funkcjonowała bez opóźnień i problemów.


    CZYTAJ TEŻ: MPK Łódź: Rewolucja w komunikacji miejskiej w Łodzi. Pasażerów MPK czekają wielkie zmiany [MAPY]

    W tej sytuacji szukaliśmy odpowiedzi dalej. - Już od kilku dni w pracy brakuje nawet dwudziestu kilku motorniczych i nie jest to kwestia chorób - mówi anonimowo motorniczy MPK Łódź.

    Łódzki przewoźnik, który jest tylko wykonawcą usługi na zlecenie miasta, a konkretnie Zarządu Dróg i Transportu, potwierdza problem z brakiem motorniczych i kierowców. - Staramy się tak uzupełniać niedobory pracowników na bieżąco, aby były jak najmniej odczuwalne dla naszych pasażerów - mówi Sebastian Grochala, rzecznik prasowy MPK Łódź.

    CZYTAJ TEŻ: Protest motorniczych MPK Łódź! Tramwaje zwolnią nawet do 10 km/h

    Dokładnie odmiennego zdania są pasażerowie. - Po co wszyscy namawiają do korzystania z komunikacji miejskiej, jeśli mamy takie problemy. To już nie jest kwestia opóźnienia tramwaju czy autobusu, tylko tego że w ogóle nie przyjeżdżają - mówi łodzianin, który regularnie jeździ z Retkini na Radiostację. W tamtym tygodniu nie przyjechały dwa tramwaje z rzędu - dodaje. Zmarnowałem kilkadziesiąt minut na mrozie.

    Braki kadrowe są tak znaczące, że nie tylko nie wyjeżdżają pojazdy na trasy, ale i dodatkowo zjeżdżają z niej w połowie dnia. - Tak samo nie przychodzą motorniczowie na poranną zmianę, jak i brakuje zmienników, którzy rozpoczynać powinni pracę na mieście, a nie w zajezdni - opowiada motornicza.

    Skąd się biorą te niedobory? MPK zapewnia, że regularnie prowadzi szkolenia dla motorniczych i kierowców. Zapewnia, że kredytuje je dla chętnych. Później pieniądze za kurs wyszkolonemu kierowcy czy motorniczemu potrącane są z pensji.

    CZYTAJ TEŻ: ZDiT Łódź planuje podwyżki biletów MPK w 2017 roku

    - Staramy się wszelkimi możliwymi metodami i różnymi kanałami pozyskiwać nowych pracowników. Trzeba pamiętać, że wyszkolenie kierowcy czy motorniczego trwa nawet do trzech miesięcy - mówi Sebastian Grochala. Tymczasem ludzie odchodzą na emeryturę, chorują, czy po prostu miasto zamawia więcej przewozów, a tym samym potrzeba więcej prowadzących pojazdy do obsłużenia wszystkich miejskich linii. - Przy uruchamianiu trasy W-Z i nowych połączeń, mogliśmy się przygotować, bo o wielu szczegółach (jak np. dokładne rozkłady jazdy) wiedzieliśmy z dużym wyprzedzeniem - mówi Grochala.

    Trzeba pamiętać, że każdy tramwaj czy autobus codziennie obsługuje dwóch prowadzących (jeden rano, drugi popołudniu). Dlatego ważne jest planowanie z wyprzedzeniem siatki połączeń i częstotliwości kursowania.

    W przypadku kierowców autobusów dochodzi dodatkowy problem. - Na rynku brakuje chętnych do pracy z uprawnieniami kierowcy autobusu i potrzebnymi zaświadczeniami - mówi Grochala. A jeśli już są wybierają innych pracodawców.

    Wkrótce czeka nas rewolucja komunikacyjna w mieście. Czy będzie brakowało jeszcze więcej prowadzących? Czy na przystankach poczekamy na niejeżdżące tramwaje? Okaże się 2 kwietnia.

    CZYTAJ TEŻ: Nagrody dla pracowników MPK Łódź. Ratowali życie pasażerom

    Rewolucja tuż-tuż
    Zarząd Dróg i Transportu zna problem z zatrudnieniem w MPK

    Wygląda na to, że przewoźnik nie jest w stanie wykonać wszystkich zleconych przez miasto przewozów w Łodzi?

    Tomasz Andrzejewski, rzecznik ZDiT: - Problem braku pracowników MPK jest nam również znany i podejmujemy działania, aby zapewnić pasażerom realizowanie kursów. Jesteśmy w stałym kontakcie z MPK, które zobligowaliśmy do uzupełnienia braków kadrowych. Jednakże rozumiemy, że pomimo zorganizowanych kilku kursów na motorniczych, przewoźnik borykają się z problemami pozyskania kolejnych nowych pracowników.

    Na początku kwietnia czeka nas rewolucja komunikacyjna. Zapewnialiście łodzian, że połączeń będzie więcej i łatwiej będzie się poruszać po Łodzi...

    - W kwestii nowej siatki połączeń, rozkłady jazdy są tworzone razem z przewoźnikiem. I każde, które są z nim skonsultowane, będą na bieżąco przekazywane, aby móc dalej naszykować je do wprowadzenia. Większość rozkładów jest już przygotowana, jednakże wpływają jeszcze od MPK uwagi dotyczące czasu przejazdów, lub postojów, które staramy się uwzględnić lub razem ustalić inne rozwiązanie. Wtedy należy poprawić rozkład i dostosować do zmian pozostałe rozkłady, które były skoordynowane z linią, na której zaszła zmiana. Po tym można przekazać je do przewoźnika. Całość prac planujemy zakończyć do połowy miesiąca.

    kos


    Komentarze (123)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    brak kierowców i motorniczych

    slawek52 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

    W latach 70 i 80 ubiegłego wieku jak MPK sfinansowało kurs kierowcy albo motorniczego to trzba było odpracować w firmie 5 lat i nikt z pensji nic za kurs nie potrącał . Dlatego że macie taki durny...rozwiń całość

    W latach 70 i 80 ubiegłego wieku jak MPK sfinansowało kurs kierowcy albo motorniczego to trzba było odpracować w firmie 5 lat i nikt z pensji nic za kurs nie potrącał . Dlatego że macie taki durny przepis to macie jak macie,i dlatego nie ma chętnychzwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tylko to nielegalne

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    Nie można zmusić pracownika do pracy.
    Oczywiście można zrobić inaczej: obiecać podwyżkę po 3 latach pracy, co de facto powoduje, że przez pierwsze trzy lata jest ukryte potrącenie za kurs.
    Ale...rozwiń całość

    Nie można zmusić pracownika do pracy.
    Oczywiście można zrobić inaczej: obiecać podwyżkę po 3 latach pracy, co de facto powoduje, że przez pierwsze trzy lata jest ukryte potrącenie za kurs.
    Ale do tego trzeba prywatnej firmy, a nie pań kadrowych z PRL.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A co robią bezrobotni?

    ? (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    Czekają na pracę?
    Czy na zasiłek?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    mpk

    BŁTY (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 9

    Ostatnio na pętli na Strykowskiej, jeden tramwaj się popsuł, to reszta zamiast odjeżdżać z drugiego toru to stała i patrzyła się na uszkodzony tramwaj. Trzeba przyznać otwarcie, motorniczowie,...rozwiń całość

    Ostatnio na pętli na Strykowskiej, jeden tramwaj się popsuł, to reszta zamiast odjeżdżać z drugiego toru to stała i patrzyła się na uszkodzony tramwaj. Trzeba przyznać otwarcie, motorniczowie, kierowcy celowo wprowadzają opóźnienia. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kurs na motorniczego

    Sebastian (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 4

    No i firma MPK się doczekała. "Ciekawie" wygląda sam test do przyjęcia na taki kurs. Panie z Działu Kadr, który w MPK nazywa się Zarządzanie Zasobami Ludzkimi - już stawia ewentualnego kandydata...rozwiń całość

    No i firma MPK się doczekała. "Ciekawie" wygląda sam test do przyjęcia na taki kurs. Panie z Działu Kadr, który w MPK nazywa się Zarządzanie Zasobami Ludzkimi - już stawia ewentualnego kandydata jako przedmiot a nie podmiot! Jeśli w teście jesteś za mądry, zbyt dokładnie odpowiadasz - otrzymujesz odpowiedź, że nie spełniasz wymogów. Sam ton i postawa "Komisji Egzaminacyjnej" - ha ha ha - młodziutkie panie, które niewiele wiedzą o życiu, ale już z góry patrzą m.in. na tych, którzy nie są jedynie po podstawówce, a jedynie chcieliby dobrze pracować w innym miejscu! To się nazywa w psychologii pracy: selekcja ujemna - nie można, NIE WOLNO być mądrym - trzeba być na tyle nierozgarniętym (po to są organizowane takie testy), aby łatwo było takim przyszłym pracownikiem manipulować - on nie ma myśleć, on ma wykonywać polecenia! Żałosne, ale prawdziwe.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ja

    JW (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 7

    Mam wrażenie, że na dwóch różnych rozmowach byliśmy......


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Rozmowa - nie test!

    Sebastian (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

    Ja nie pisałem o rozmowach tylko o teście kwalifikacyjnym! Rozmowy są dopiero jak przejdzie się tę "weryfikację ujemną".

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    X2

    Łódzki menel (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Dwa powody braku motorniczych to. 1-wszy to wynagrodzenie+trudne warunki.2niemożność utrzymania zerowego poziomu alkoholu

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Płacisz mało to masz jak masz.

    enico n. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 3

    Pewien odsetek firm, zapewne jakieś kilka %
    nie miewa nigdy problemów związanych z brakującymi rękami do pracy, dobra płaca i komfortowe warunki, kolejne kilkanaście %, a może nawet i...rozwiń całość

    Pewien odsetek firm, zapewne jakieś kilka %
    nie miewa nigdy problemów związanych z brakującymi rękami do pracy, dobra płaca i komfortowe warunki, kolejne kilkanaście %, a może nawet i kilkadziesiąt % w zależności od regionu oferuje pułap może nie idealny , ale wystarczający aby nie borykać się brakiem zainteresowania pracą, na końcu są Ci będący znacznie poniżej średniej i może nawet nigdy nie tam być dostatecznego zainteresowania pracą, ale to logiczne, każdy pcha się gdzie jest lepiej!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Powinna być odpowiednia rezerwa kadrowa.

    aza (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17

    Wówczas nie powinno być żadnych problemów. Są pewne firmy gdzie rezerwa kadrowa to coś normalnego, naturalnego i oczywistego


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Powinno być dobrze

    ... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Powinna być ładna pogoda.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Byly

    Pracownik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 2

    Taka była po zakończeniu pracy na trasie W-Z. Ale polityka firmy była taka że tym co kończyły się umowy na czas określony, zostali bez przedłużenia i około 20-30 osób w ten sposób się pozbyli....rozwiń całość

    Taka była po zakończeniu pracy na trasie W-Z. Ale polityka firmy była taka że tym co kończyły się umowy na czas określony, zostali bez przedłużenia i około 20-30 osób w ten sposób się pozbyli. Żadna stabilizacja jak piszą w ogłoszeniach. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Niska pensja

    Łodzianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 2

    Za 2000 zł miesięcznie i taka odpowiedzialność to lepiej nie robić w MPK Łódź

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Etek

    Grochala i Papierski do wymiany!!!! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 27 / 1

    Rzecznik Grochala szpanował w mediach że robi uprawienia motorniczego to niech teraz jeździ jak brakuje motorniczych!!!!!! Szpanować umie niech pokaże że pracować też!! i zabierze ze sobą...rozwiń całość

    Rzecznik Grochala szpanował w mediach że robi uprawienia motorniczego to niech teraz jeździ jak brakuje motorniczych!!!!!! Szpanować umie niech pokaże że pracować też!! i zabierze ze sobą Hamankiewicz i Papierskiego!!!! Bo to co się teraz dzieje to WSTYD!!!!!! Czemu władze miasta na to pozwlajązwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wywalcie rzecznika, a od razu się polepszy!

    :-))) (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4

    Debilom!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    od 2 kwietnia będzie lepiej

    wiem (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 4

    30stu Ukraińców będzie jeździć w MPK.
    No i polecą na pysk Polaki.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Wideo