Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Łódź. W Łodzi i Krakowie jest najwięcej zielonych torowisk

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
Łódź jest drugim miastem w Polsce pod względem długości zielonych torowisk, czyli szyn tramwajowych otoczonych trawnikami, a nie tłuczniem. W Łodzi jest 22,5 km zielonych torowisk, a w Krakowie 28 km torów w trawie.

Lepszy od Łodzi jest tylko Kraków, który był polskim prekursorem takiego rozwiązania. Zielone torowiska poprawiają estetykę miast, ale przede wszystkim lepiej tłumią hałas przejeżdżających tramwajów.

W Łodzi jest 220 km linii tramwajowych. Zielone torowiska zajmują 22,5 km, czyli nieco ponad 10 proc. Ma być ich jednak znacznie więcej, ponieważ kolejne modernizacje torowisk mają być w dużej mierze wykonane w tej technologii. Krajowym liderem jest Kraków, który ma 194 km torowisk, w tym 28 km zielonych. To ponad 13 proc. Słabo w rankingu wypada Warszawa, która też deklaruje stawianie na zielone torowiska. Na 260 km linii tramwajowych tylko 16,1 km to zielone torowiska, czyli 6 proc.

W całym kraju tylko 5 proc. czynnych linii tramwajowych to zielone torowiska. Takie dane płyną z raportu Tines Capital Group - holdingu budowlanego specjalizującego się w zaawansowanych rozwiązaniach wykorzystywanych w infrastrukturze szynowej, drogowej, budownictwie inżynieryjnym i przemysłowym.

Biletomaty MPK Łódź. Teraz za bilet zapłacisz swoim smartfonem

- Zielone torowiska doskonale sprawdzają się w m.in. Hiszpanii, Francji i Niemczech, gdzie zalety ze stosowania tego typu rozwiązań zostały dostrzeżone przez projektantów i urbanistów już wiele lat temu. Na pierwszy rzut oka zielone torowiska doceniane są przede wszystkim za ich walory estetyczne, ponieważ roślinność bardzo dobrze kontrastuje z asfaltowymi nawierzchniami drogowymi i betonem - czytamy w raporcie firmy Tines. - Budowa zielonych torowisk niesie również korzyści środowiskowe. Roślinność pozwala bowiem filtrować spaliny emitowane w ruchu drogowym. Dodatkowo, dzięki zdolnościom absorpcyjnym, odpowiednio zaprojektowane konstrukcje nawierzchni działają podczas opadów jak gąbka, odciążając częściowo systemy kanalizacji miejskiej. Zdolność absorpcji wody i jej miarowe parowanie pozwala obniżyć temperaturę w bezpośrednim otoczeniu trasy tramwajowej.

Tines szacuje, że długość zielonych torowisk w Polsce będzie stale rosła. Mają w tym pomóc inwestycje. Do 2023 r. w całym kraju planowana jest budowa 100 km nowych oraz modernizacja 200 km istniejących tras tramwajowych. Wartość rynku szacowana jest na 13 mld zł. Najwięcej na rozbudowę sieci tramwajowej planuje wydać Warszawa (2,2 mld zł), Kraków (ponad 2 mld zł) i Gdańsk (1,6 mld zł). Najmniej Elbląg (37,5 mln zł), Olsztyn (200 mln zł) i Grudziądz (240 mln zł).

Tramwaj jechał Piotrkowską bez nadzoru. Specjalnie powołana komisja zebrała się już dwukrotnie

Łódź w programie „Tramwaj dla Łodzi” zamierza wyremontować 11 km torów za 635 mln zł, z czego 411 mln zł zapłaci Unia Europejska.

- W niektórych niemieckich miastach nawet 70 proc. torowisk jest zielona, a tendencja zastępowania asfaltu lub tłucznia kamiennego jako zabudowy torowiska jest w Europie coraz bardziej powszechna - komentuje Wojciech Oleksiewicz z Politechniki Warszawskiej.


Tramwaj widmo jeździł po Łodzi. Eksperyment sprawdzający, czy tramwaj mógł sam ruszyć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki