Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrole autobusów MPK Łódź. Zatrzymano 8 dowodów rejestracyjnych

Jarosław Kosmatka
Na akcje kontroli autobusów łódzka Inspekcja Transportu Drogowego pożycza specjalną, mobilną ścieżkę diagnostyczną od oddziałów ITD w woj. dolnośląskim i kujawsko-pomorskim. Wkrótce takich mobilnych stacji ma być więcej w kraju
Na akcje kontroli autobusów łódzka Inspekcja Transportu Drogowego pożycza specjalną, mobilną ścieżkę diagnostyczną od oddziałów ITD w woj. dolnośląskim i kujawsko-pomorskim. Wkrótce takich mobilnych stacji ma być więcej w kraju Fot. Jarosław Kosmatka
Inspektorzy transportu drogowego zapowiadają regularne kontrole autobusów. Kontrole są wyrywkowe a ich rezultaty porażają.

W tym roku inspektorzy transportu drogowego przeprowadzili w woj. łódzkim ponad 2 tys. kontroli pojazdów, którymi na co dzień przewożeni są ludzie. Były to też taksówki, ale głównie kontrolerzy skupili się na busach, autobusach i autokarach turystycznych. Ponad 5 proc. pojazdów było niesprawnych, a ich dowody rejestracyjne zostały zatrzymane.

Dwie akcje inspektorzy poświęcili głównie autobusom łódzkiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Na każdą z nich sprowadzona została specjalna, mobilna ścieżka diagnostyczna. Kierowcy musieli przejechać po niej tak, jak przejeżdża się na corocznych badaniach technicznych w stacji diagnostycznej.

Czytaj:Nowe autobusy MPK: "Po wynajmie 40 autobusów będziemy mogli zlikwidować stare, zniszczone pojazdy"

22 czerwca i 16 września inspektorzy podjeżdżali na krańcówki autobusowe, skąd pojazdy były ściągane na plac Zwycięstwa. Tutaj rozłożono specjalne urządzenia kontrolne. - Inspektorzy sprawdzili na mobilnych rolkach hamulcowych 11 autobusów. Zatrzymano 8 dowodów rejestracyjnych, w tym 5 ze wskazaniem na nieprawidłowości w układzie hamulcowym - przyznaje Sebastian Grochala, rzecznik MPK Łódź.

Pozostałe trzy dowody zostały zatrzymane, gdyż inspektorzy zaobserwowali wycieki płynów eksploatacyjnych.

Czytaj:Elektryczne autobusy w Łodzi? MPK obserwuje rozwiązania z Warszawy i Krakowa

Wrześniowa akcja przyniosła prawdziwą poprawę sytuacji. Wyrywkowo z trasy zostało ściągniętych aż 19 autobusów, tym razem inspektorzy zatrzymali pięć dowodów rejestracyjnych. - Ujawnione nieprawidłowości polegały na niesprawności układów hamulcowych, zawieszenia, oświetlenia, na wyciekach płynów eksploatacyjnych oraz pęknięciach szyb - mówi Karolina Wieczorek, zastępca Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.

Przeraża to, że jednego dnia inspektorzy zatrzymywali dokumenty od pojazdów, a następnego samochody wracały już na swoje trasy. Jak to możliwe?

Poprosiliśmy o wyjaśnienie łódzkiego przewoźnika. Dostaliśmy informację, jak wyglądały naprawy autobusów, których dokumenty zatrzymali inspektorzy we wrześniu.

Przewoźnik jest przekonany, że były to drobne usterki, które nie miały wpływu na bezpieczeństwo łodzian korzystających z usług MPK Łódź. - Zwracamy uwagę na to, że zauważone i odnotowane przez kontrolerów nieprawidłowości nie miały wpływu na bezpieczeństwo pasażerów. Wszystkie pojazdy są już po badaniach w stacji diagnostycznej, część wróciła już do ruchu. W przypadku kilku czekamy, aż będziemy mogli odebrać dowody rejestracyjne - mówi Sebastian Grochala.

Dostaliśmy też bez problemu informację, które stacje diagnostyczne sprawdzają i dopuszczają do ruchu autobusy MPK Łódź. - Korzystamy z okręgowych stacji diagnostycznych EL/25 oraz EL/032 - mówi rzecznik.

Okazuje się, że obie stacje należą do MPK i znajdują się na terenie zajezdni autobusowych. Niepokoi, że podczas każdej kontroli większej ilości samochodów należących do MPK Łódź, co najmniej 25 proc. pojazdów traci dowody rejestracyjne.

Przedstawiciele MPK zapewniają, że stan pojazdów będzie się poprawiał, bo MPK regularnie unowocześnia tabor. - Kontrola obejmowała w dużej mierze pojazdy z roczników 2005 i 2006, a więc autobusy, które są jednymi z najstarszych, jakie posiadamy - mówi Sebastian Grochala.

Fakty

Autobusy w MPK Łódź
Łódzki przewoźnik ma łącznie 410 autobusów. Pokonują one razem ponad 80 tys. km dziennie (każdy średnio 200 km). Miesięcznie autobusy MPK przejeżdżają ponad 2,4 mln km, czyli prawie 29 mln km rocznie.
Szkolenia dla kierowców
MPK regularnie wymienia tabor autobusowy i tramwajowy. Przy zakupie nowych pojazdów bardzo często kierowcy korzystają z możliwości przejścia szkolenia z tzw. bezpiecznej jazdy. Mowa tutaj o umiejętności wyprowadzenia pojazdu z poślizgu i awaryjnego hamowania także w trudnych warunkach atmosferycznych podczas deszczu i oblodzeń jezdni.
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki