Podajemy przydatne adresy, gdzie zainteresowani mogą udać się, oczekując na pomoc w rozwiązaniu swoich problemów prawnych, konsumenckich czy pacjenta.
Prawo pracy
Centrum Poradnictwa Państwowej Inspekcji Pracy proponuje nieodpłatne porady prawne w zakresie prawa pracy. Porady telefoniczne udzielane są za pośrednictwem infolinii Centrum Poradnictwa Państwowej Inspekcji Pracy w Łodzi - od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 15:00. Opłata za połączenie - według stawek operatora. Telefon dla osób dzwoniących z telefonów stacjonarnych to 801 002 006. Osoby dzwoniące z telefonów komórkowych powinny wybrać numer 22 667 65 00.
Bardziej praktyczny jest jednak osobisty kontakt w siedzibie Okręgowego Inspektoratu Pracy w Łodzi - al. Kościuszki 123, pokój nr 2. Kontakt możliwy jest w poniedziałki w godz. 9:00-17:00 i od wtorku do piątku w godz. 10:00-14:00
W siedzibie Okręgowego Inspektoratu Pracy w Łodzi w oddziale w Piotrkowie Trybunalskim, ul. 3 Maja 4, pokój nr 37, porady udzielane są osobiście w poniedziałek - w godz. 8:00-16:00 i od wtorku do piątku - 10:00-14:00. W oddziale w Sieradzu, ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 64, pokój nr 103 - osobiście w pon. 8:00-16:00, wtorek - piątek 10:00-14:00. W oddziale w Skierniewicach, ul. Reymonta 23, pokój nr 408 -osobiście w pon. 8:00-16:00, wtorek - piątek 10:00-14:00. W oddziale w Kutnie, ul. Grunwaldzka 5 - osobiście w poniedziałek 8:00-16:00, wtorek - piątek 10:00-14:00. Szczegóły: www.bip.pip.gov.pl/pl/bip/porady_wszystkie/#Wojew%C3%B3dztwo%20%C5%82%C3%B3dzkie.
Prawa kobiet
Centrum Praw Kobiet oddział w Łodzi zapewnia bezpłatną i kompleksową pomoc dla kobiet doznających przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej lub ekonomicznej.
- Przyjdź, zadzwoń lub napisz e-maila - pomożemy ustalić plan pomocy i umówimy Cię z odpowiednią specjalistką - zachęcają przedstawiciele Centrum. Kontakt: Łódź, ul. Piotrkowska 115, tel. 42 633-34-11 lub 736-608-493, e-mail: [email protected], strona internetowa: www.cpk.lodz.pl.
Jedna z ostatnich inicjatyw Centrum to propozycja wsparcia przez wolonatriuszkę. Jeżeli czeka pokrzywdzoną sprawa w sądzie (rodzinna, rozwodowa czy karna) i chciałaby ona, aby towarzyszyła jej z ramienia Fundacji wolontariuszka, wystarczy zgłosić się do sekretariatu lub wysłać wiadomość e-mailową pod adres: [email protected]. Wolontariuszka będzie występowała w charakterze osoby zaufania (w postępowaniu cywilnym) lub osoby wsparcia (w postępowaniu karnym). - Wolontariuszka będzie mogła wspierać Was emocjonalnie i monitorować prowadzenie sprawy. Nie będzie natomiast mogła Was reprezentować ani Wam doradzać - dodają przedstawiciele Centrum.
Nowi rzecznicy
Punkt Przyjęć Interesantów Rzecznika Praw Obywatelskich w Łodzi od niedawna funkcjonuje w Urzędzie Miasta Łodzi, ul. Piotrkowska 153, I piętro, pokój 101 (wejście od al. ZHP, od ul. Kościuszki). Interesantów przyjmuje w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca w godzinach 10-15 prawnik z biura RPO w Warszawie. Interesanci mogą zgłaszać się w sprawach naruszeń wolności i praw człowieka oraz zasady równego traktowania.
Celina Maciejewska od stycznia 2018 roku pełni funkcję rzecznika ds. seniorów w Łodzi w Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych UMŁ. Dyżuruje w Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych, ul. Zachodnia 47, pokój 128, tel. 42 638 47 94 - w pon. w godz. 8-16, wt. - 9-17, czw. 8-12.
Doradzają konsumentom
Miejski Rzecznik Konsumentów w Łodzi podejmuje interwencje i udziela porad wyłącznie konsumentom będącym mieszkańcami Łodzi. Mieszkańcy innych miast i powiatów mogą skorzystać z pomocy rzecznika we właściwym starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Łodzi oczekuje na interesantów przy ul. Piotrkowskiej 113 (prawa oficyna, I piętro), tel. 42 638 46 56, fax 42 638 46 57, e-mail: [email protected]. Miejski Rzecznik Konsumentów w Piotrkowie Trybunalskim dyżuruje w pasażu Rudowskiego 10, tel. 44 732 77 75, e-mail: [email protected]. Miejski Rzecznik Konsumentów w Skierniewicach oczekuje na konsumentów w Urzędzie Miejskim w Skierniewicach, ul. Rynek 1, tel. 46 833 21 09, 832 45 00, e-mail: [email protected]. Adresy rzeczników konsumentów z innych większych miast i powiatów znajdziemy m.in. na portalu https://prawo.money.pl/bazy-teleadresowe/rzecznicy-konsumentow.
Konsumentów wspierają też Oddziały Federacji Konsumentów. W Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 82, tel. 42 633-08-78, e-mail: [email protected] - w pon. i czw. w godz. 10-18, wt. - 12-18, śr. 8-16. W przypadku korzystania z porady telefonicznej przed połączeniem należy przygotować przybory do notowania i dokumenty dotyczące sprawy - usprawni to rozmowę. Jeżeli sprawa jest bardziej skomplikowana lub będzie wymagała osobistego zapoznania się z dokumentami, doradca zaprosi do siedziby oddziału. (N)
Łódzki Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia
Łódzki Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia finansuje leczenie około 2,5 mln ubezpieczonych z terenu województwa łódzkiego. Dzięki prawie 2 500 zawartych umów pacjenci mogą korzystać z wielu placówek medycznych znajdujących się na terenie naszego i innych województw. Wśród placówek, z którymi oddział NFZ zawarł kontrakty, są: gabinety, przychodnie, szpitale, sanatoria.
Na stronie internetowej www.nfz-lodz.pl znajdujemy niezbędne informacje o działalności oddziału. W serwisach dla pacjentów, świadczeniodawców i personelu medycznego umieszczono wszelkie ważne informacje i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Jeśli jednak w dalszym ciągu ktoś ma pytania lub wątpliwości, może kontaktować się codziennie w godz. 8:00-16:00 z Łódzkim Oddziałem Wojewódzkim NFZ - ul. Kopcińskiego 58 fax: 42 275-40- 01, e-mail: sekretariat@nfz lodz.pl.
Osoby, które mają problem z uzyskaniem połączenia z infolinią kolejkową ŁOW NFZ (tel. 800 007 725), mogą kontaktować się telefonicznie z Infolinią ogólną (42 299 92 75 - dla telefonów komórkowych i z zagranicy, 801 002 275 - dla telefonów stacjonarnych). Czas oczekiwania na świadczenia medyczne można sprawdzić także za pośrednictwem strony internetowej http://kolejki.nfz.gov.pl/. (N)
Rzecznik Praw Pacjenta tylko w Warszawie
Przy łódzkim NFZ nie funkcjonuje instytucja rzecznika praw pacjenta. Od wielu lat Rzecznik Praw Pacjenta jest w naszym kraju jeden i urzęduje w Warszawie, tel: 22 532 82 50, www.bpp.gov.pl; bezpłatna infolinia - 800-190-590 - czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 - 21.00. Dyżurujący pracownicy przekazują informacje o zagadnieniach związanych z opieką zdrowotną, a szczególnie o:
- prawach pacjenta
- sytuacjach, gdy przysługują ci szczególne uprawnienia do opieki zdrowotnej
- możliwych sposobach rozwiązania problemu - m.in. praktyczne wskazówki i działania, które warto podjąć, dochodząc swoich praw oraz instytucjach i urzędach, do których można zgłosić skargę.
W łódzkim NFZ jest natomiast Dział Obsługi Świadczeniobiorców, który zajmuje się skargami pacjentów, kontakt: [email protected].
Zobacz też: Akcja "Nie wzywaj karetki nadaremno"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?