Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2016. Obecna matura doskonale różnicuje młodzież

Maciej Kałach
Maciej Kałach
Z Wiesławą Zewald, byłą dyrektor I LO w Łodzi, kurator oświaty i dyrektor łódzkiej OKE, rozmawia Maciej Kałach.

Świadectwa dojrzałości nie odebrał wczoraj jeden na pięciu absolwentów z 2016 r. Jeszcze przed ogłoszeniem wyników Anna Zalewska, szefowa MEN, stwierdziła, że matura powinna być trudniejsza...

Jeśli zestawimy wyniki z planami maturzystów - dostania się na akademie medyczne, prawo, psychologię - to wcale nie jest tak różowo. Obecna matura to poważna selekcja: nie każdemu daje możliwość spełniania własnych marzeń. Oprócz egzaminów obowiązkowych są te na poziomie rozszerzonym. Spójrzmy na wyniki tych przepustek na studia - z biologii i chemii średnia w województwie łódzkim to tylko 38 procent możliwych do zdobycia punktów. Uważam, że były to egzaminy doskonale różnicujące młodzież, pozwalające wybrać najlepszych z najlepszych do studiowania, chyba najtrudniejszych ze wszystkich, kierunków medycznych.

MATURA 2016 WYNIKI: OKE w Łodzi ogłosiła wyniki egzaminu dojrzałości. Nie zdał co piąty absolwent

Wiemy, jak będzie wyglądać system szkół, ale nowy kształt egzaminów to jeszcze tajemnica MEN. Na jakie pomysły może wpaść ministerstwo?

Jeżeli trudniejsza matura, to, jak rozumiem, bardziej wymagająca podstawa programowa? Jednak minister niebawem ogłosi podstawę dla zreformowanej szkoły i wtedy, oceniając jej zawartość, będziemy mogli ocenić, czy poziom trudności matury wzrośnie.

Jedna z ostatnich zmian w maturze to wprowadzenie konieczności zdawania, oprócz przedmiotów na poziomie podstawowym, wybranego egzaminu na poziomie rozszerzonym. Efekt tej zmiany jest taki, że np. średnia z wiedzy o społeczeństwie to tylko 26 procent możliwych do zdobycia punktów.

Wybór przedmiotu rozszerzonego musi się wiązać z koniecznością samooceny maturzysty: wiedzy, co potrafię? Jak widać, nie wszyscy uczniowie podchodzą do tego poważnie - jeśli nie ma bariery punktów grożącej, że przez taki egzamin można nie zdać całej matury. Należałoby zmienić ten element: odejść od konieczności zdawania „rozszerzenia”, jeśli jest to dla ucznia tylko wybór przypadkowy, a nie wynikający z planów dotyczących studiowania.

Wprowadzenie konieczności zdawania „rozszerzenia” było przykładem niepotrzebnego majstrowania przy systemie przez poprzednią ekipę MEN, a system powinien być stabilny.

Dużo słabsze wyniki matur w technikach to powód do zmartwienia?

Nie można tak stawiać sprawy. W liceum ogólnokształcącym od drugiej klasy jest dużo więcej godzin na poziome rozszerzonym niż w technikum, a ponadto pamiętajmy, że jego uczeń przygotowuje się także do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.

CKE: Co piąty maturzysta nie zdał egzaminu dojrzałości

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki