Mieszkańcy łódzkiej Mielczarskiego wrócili do domów. Co tam zastali?
Podczas budowy tunelu łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską, zwanego łódzkim metrem, trzeba było wysiedlić na pewien czas mieszkańców trzech kamienic przy ul. Mielczarskiego 26, 28 i 30. Opuścili je 31 sierpnia, a mieli powrócić do nich 12 września. Niestety nie udało się dotrzymać tego terminu. Lokatorzy powrócili do swym do domów dopiero we wtorek 19 września.
Jestem szczęśliwa, że mogłam wrócić do swojego mieszkania! - mówi Małgorzata Wołoszyn. - Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej.
Po panią Małgorzatę przyjechała wynajęta taksówka i zawiozła ją na ul. Mielczarskiego.
Przy komisji otworzyłam zaplombowane mieszkanie i musiałam podpisać protokół- opowiada. - Na szczęście nic w mieszkaniu się nie stało! Nic się nie potłukło, nie popękały ściany. Na parapecie położyłam bombki choinkowe i były dalej w tym samym miejscu,
Szczęśliwi w domu
Małgorzata Wołoszyn czas relokacji spędziła u syna. Początkowo inni relokowani z ul. Mielczarskiego lokatorzy mieli zamieszkać w akademikach na „Lumumbowie”. Po protestach nie zdecydowano się na taki krok. Znaleziono jednak dla nich miejsca w hotelach. Większość zamieszka w hotelu „Borowiecki”, ale też „Focusie”, „Tobaco”. Znaleziono również kilka miejsc w hotelu „Mazowiecki”. Lokatorów przewożono taksówkami. Przyjechały też dwa busy, które zabrały osoby niepełnosprawne.
Przed przeprowadzką mieli zabezpieczyć wszystko w mieszkaniach. Zdjąć ze ścian obrazy, lustra. Wyjąć naczynia z kredensów.
Teraz to wszystko trzeba rozpakować – mówi pani Małgorzata. - Dobrze, że pomaga mi koleżanka, bo z tych emocji sama nie dałabym rady...
"Katarzyna" przed do przodu
By dojść do Dworca Fabrycznego „Katarzyna” musi pokonać jeszcze ponad 1,5 kilometra. Na jej trasie ma powstać osiemnaście szachtów, które mają zabezpieczyć fundamenty kamienic. Właśnie opracowywanie tej właśnie technologii było głównym powodem wstrzymania prac tarczy na wiele miesięcy Drążenie tunelu pod kamienicami oznacza konieczność relokowania ich mieszkańców. Według Mariusza Serżysko, prezesa Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów, czyli głównego wykonawcy tunelu, w grę wchodzi przeniesienie na czas budowy blisko 2 tysięcy ludzi.
- Mieszkańcy każdej z kamienic będą relokowani wyłącznie na czas przejścia tarczy pod ich kamienicą. -wyjaśniał Mariusz Serżysko.. - Jeżeli średnio robimy od 7 do 10 metrów dziennie, to mieszkańcy będą zmuszeni opuścić swoje mieszkania na maksymalnie trzy dni.
Tunel średnicowy to największa inwestycja w Łodzi. Ma mieć 7,5 kilometra długości i połączyć Dworzec Fabryczny z Dworcem Kaliskim. Przebiega 17 metrów pod ziemią. Nazywany jest też łódzkim metrem. Budowa tunelu średnicowego kosztuje 1,8 miliarda złotych.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?