Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Moderna, czyli mnogość metod w łódzkiej Akademii Muzycznej

Aida Stępniak
W łódzkiej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów trwa 68. sesja „Musica Moderna”. Mocno zaistniał na niej Łukasz Owczynnikow.

Łódzka „Musica Moderna” to cykl artystycznych i naukowych wydarzeń, które przybliżają studentom i melomanom muzykę współczesną, związaną nie tylko z lokalnymi kręgami akademickimi. Dzięki zaproszonym gościom zainteresowani mogą zapoznać się tak z polską, jak i światową twórczością kompozytorską.

W poniedziałek odbył się koncert muzyki amerykańskiej, a w minioną środę - projekt zatytułowany „Muzyka chińska. Konfrontacje”. Podczas środowej prezentacji zabrzmiały utwory chińskich i polskich twórców. Spora część repertuaru przeznaczona była na kontrabas, którego partie wykonał Łukasz Owczynnikow, znakomity instrumentalista, który tego samego dnia wygłosił w łódzkiej akademii wykład poświęcony współczesnym kontrabasowym technikom wykonawczym.

Marcin Stańczyk z Łodzi muzycznym „ambasadorem” Polski w Chinach
Utwór „Schout” na kontrabas i live electronics Fan Hongshuo inspirowany jest monodramem „Kontrabasista” Patricka Süskinda (z niego pochodzi słynne zdanie: „Kontrabasistą zostaje się z przypadku i rozczarowania”). Poprzez ostinatowe formuły w partii elektronicznej, na tle których instrument solowy prezentował różnorodne pomysły muzyczne kompozytor chciał odwołać się do przedstawionych w sztuce Süskinda dylematów bohatera.

Większy zakres współpracy między solistą a realizatorem live electronics był zauważalny w „LoPassHiCut” Wojciecha Błażejczyka. Kompozycja w dużej mierze bazowała na transformacjach i multiplikacjach wykonywanej na żywo partii kontrabasu, w której zastosowano także rozszerzone techniki gry.

Mnogość metod wydobycia dźwięku i pomysłów wykonawczych wykorzystał Marcin Stańczyk w znanym już melomanom utworze „Trzy powidoki” na kontrabas solo (na płycie nagranej dla DUX wykonanie również powierzono Łukaszowi Owczynnikowowi). Inspirowany unistycznym malarstwem Władysława Strzemińskiego cykl stawia instrumentaliście nie tylko ogromne wymagania techniczne, ale i wokalno-aktorskie.

Akademia Muzyczna w Łodzi zbiera laury i nagradza kompozytorów

W programie znalazła się też kompozycja przeznaczona na flet i live electronics pt. „Farewell in Autumn” autorstwa Yaxi Li. Ta pierwsza część inspirowanego poezją cyklu w warstwie elektronicznej zawiera także fragmenty mówione, pojawiające się naprzemiennie z partią fletu. Ta ostatnia bywa poddawana transformacjom na żywo, wykorzystywała również rozszerzone techniki gry. Solistką była Olga Leonkiewicz.

Ostatni utwór, „Interlocution I”, którego autorem jest Tan JunGang, w założeniu miał nawiązywać do tytułowej rozmowy i zawierać elementy syczuańskiej opery. Cezury w narracji stanowiły pauzy generalne, a relacje między poszczególnymi partiami były dość różnorodnie kształtowane. Pomimo największego składu - gitara, skrzypce, altówka oraz wiolonczela - kompozycja mogła wydawać się stosunkowo najmniej interesująca.

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. 7 - 13 marca 2016

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki