Bez budowy S12 i S74 pod Piotrkowem [MAPA]

    Bez budowy S12 i S74 pod Piotrkowem [MAPA]

    Marcin Darda, Marek Obszarny

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Trasy ekspresowe i autostrady: gotowe - kolor czarny,budowane - kolor czerwony,w przetargu - kolor zielony,Na drogi (S12 i S74) zaznaczone na niebiesko

    Trasy ekspresowe i autostrady: gotowe - kolor czarny, budowane - kolor czerwony, w przetargu - kolor zielony, Na drogi (S12 i S74) zaznaczone na niebiesko brakuje pieniędzy. ©GDDKiA

    Z programu budowy dróg na lata 2014 - 2023 wypadły piotrkowskie odcinki tras S12 i S74. Samorządowcy są przybici: ruch tranzytowy stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców.
    Trasy ekspresowe i autostrady: gotowe - kolor czarny,budowane - kolor czerwony,w przetargu - kolor zielony,Na drogi (S12 i S74) zaznaczone na niebiesko

    Trasy ekspresowe i autostrady: gotowe - kolor czarny, budowane - kolor czerwony, w przetargu - kolor zielony, Na drogi (S12 i S74) zaznaczone na niebiesko brakuje pieniędzy. ©GDDKiA

    Po dobrych wieściach z ministerstwa infrastruktury odnośnie dokończenia budowy autostrady A1 w woj. łódzkim oraz budzących niedosyt w sprawie budowy trasy S14 (jest przetarg, ale możliwe, że kilka węzłów zostanie wybudowanych później), nadeszły informacje fatalne.

    Z aktualizacji rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 r. wypadły plany budowy tras ekspresowych koło Piotrkowa Trybunalskiego.
    Chodzi o trasy S74 z Piotrkowa do Stalowej Woli oraz S12 do Lublina. Na te inwestycje po prostu zabrakło rządowi pieniędzy, przynajmniej ma razie, bo suma inwestycji odsuniętych w czasie sięga 63 mld zł. Jednak po oszczędnościach przetargowych ta kwota może być mniejsza o ponad połowę.

    Informacja o zaktualizowaniu programu bez odcinków S12 i S74 przybiła samorządowców z Piotrkowa. Rada Powiatu Piotrkowskiego jesienią 2016 r. przyjęła stanowisko, w którym apelowała o wpisanie do rozporządzenia Rady Ministrów drogi krajowej nr 12 na odcinku od Piotrkowa Trybunalskiego do zachodniej granicy państwa w Łęknicy jako drogi ekspresowej i przesłała je do premier Beaty Szydło (PiS).

    - Apelując do pani premier Beaty Szydło o przyśpieszenie budowy S12, chodziło nam o szeroko rozumiane dobro mieszkańców, zarówno to związane z bezpieczeństwem w ruchu komunikacyjnym, a także to, które dotyczy ożywienia gospodarczego tej części kraju - komentuje Stanisław Cubała (PSL), starosta piotrkowski.

    A z bezpieczeństwem mieszkańców przy braku S12 najlepiej nie jest. Ponad 20 rannych w 13 wypadkach i ponad 80 kolizji drogowych to bilans zdarzeń na drodze krajowej nr 12 tylko z czterech pierwszych miesięcy 2017 r. w powiatach piotrkowskim i opoczyńskim.

    Nowy początek S14



    Na uciążliwości od lat skarżą się też mieszkańcy gmin Grabica, Moszczenica, Sulejów i Aleksandrów, bo dziś tiry pędzą tuż pod oknami ich domów. Najgorzej jest jednak między Piotrkowem a Sulejowem, gdzie ta krajówka notorycznie jest zakorkowana i bywa, że pokonanie 12 km zajmuje ponad godzinę. Najwęższe gardło stanowi most na Pilicy - jedyny na tej rzece między Tomaszowem Mazowieckim a Przedborzem.

    Skąd kolejne opóźnienie? Nie tylko z braku pieniędzy na projekty i budowę. Dla odcinków S74 między Sulejowem a granicą woj. łódzkiego i fragmentu S12 między Piotrkowem a granicą województwa, decyzję środowiskową wydano w lutym 2016 r. Jednak kilka miesięcy później została ona uchylona w całości w postępowaniu odwoławczym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i skierowana do ponownego rozpatrzenia.

    Budowa S14 w Łodzi. Droga powstanie przed Expo 2022

    - Dalsze wstrzymywanie projektowania tak ważnego dla mieszkańców przedsięwzięcia będzie miało fatalne skutki nie tylko dla tych, którzy mieszkają wzdłuż obecnej krajowej dwunastki, ale także dla użytkowników pobliskich dróg lokalnych - ostrzega wicestarosta piotrkowski Piotr Wojtysiak. - Tak duże natężenie ruchu, zwłaszcza tranzytowego, powoduje uciążliwości związane z hałasem i zanieczyszczeniem powietrza, stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców oraz spowoduje degradację nawierzchni dróg gminnych i powiatowych.

    Stan obecnej sytuacji odcinków obu dróg ma być przeanalizowany na najbliższym spotkaniu piotrkowskiego Stowarzyszenia Jednostek Samorządu Terytorialnego na Rzecz Budowy S12. Wtedy też omówione mają być kolejne działania samorządowców.

    [a]http://www.dzienniklodzki.pl/motofakty/aktualnosci/a/zniknie-gierkowka-zastapi-ja-autostrada-a1-mapa,11913814;Zniknie Gierkówka, zastąpi ją autostrada A1 [MAPA][//a]



    Trasa S12 ma już gotowych kilka odcinków, ale na razie tylko w województwie lubelskim, zaś S74 ma przejezdny ponad 6-kilometrowy odcinek, jednak tylko w województwie świętokrzyskim.

    W ministerstwie infrastruktury jeszcze przed aktualizacją programu budowy dróg podkreślano, że ujęcie obu tras w programie budowy na lata 2014 - 2023 „nie jest równoznaczne z możliwością podjęcia prac budowlanych”.

    Czytaj także

      Komentarze (12)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jeśl powiedział się A...

      Edyta (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Jeśl powiedział się A (kuriozalny przebieg S8, który powoduje, że jadąc z Warszawy do Wrocławia należy z Piotrkowa wrócić do Łodzi), to należy powiedzieć B (przedłużyć S8 normalnie od Łodzi do...rozwiń całość

      Jeśl powiedział się A (kuriozalny przebieg S8, który powoduje, że jadąc z Warszawy do Wrocławia należy z Piotrkowa wrócić do Łodzi), to należy powiedzieć B (przedłużyć S8 normalnie od Łodzi do ...). W efekcie, powstaje naturalna trasa z Łodzi do Radomia... Racjonalny wybór...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tia

      pardons (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

      Na S12 nie bylo szans dla Polski najwazniejsza jest A1, szkoda ze nie wystarczypieniedzy na kilka poprzecznych tras, ale patrzmy realnie, srodki europejskie sie kurcza a budzet nie jest z gumy.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A wystarczy nie kraść.

      Jorg (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 1

      To będą pieniądze na budowy.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pis kocha łódzkie

      (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 3

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tiry na tory do doskonałe rozwiązanie przy tranzycie.

      olo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

      Zarabia kolej, oszczędza się drogi, zmniejsza się ilość wypadków, a i kierowcy mogą odpocząć w ludzkich warunkach.

      To już dawno powinno funkcjonować.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jesteś...

      Ty (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      Jesteś niedorozwojem umysłowym, to się nikomu nie opłaca dopłać 300% do tej imprezy z własnej kieszeni ...wydłuża czas transportu, wymaga specjalistycznych wagonów na których i tak większość dużych...rozwiń całość

      Jesteś niedorozwojem umysłowym, to się nikomu nie opłaca dopłać 300% do tej imprezy z własnej kieszeni ...wydłuża czas transportu, wymaga specjalistycznych wagonów na których i tak większość dużych Tirów się nie zmieści (za wysokie)....itpzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Inteligentni inaczej

      CyklonB (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

      Czy ktoś kto ma iloraz inteligencji wyższy od knura może twierdzić że przebieg drogi S-74/S-12 jest prawidłowy. Tak pogiętej trasy ekspresowej Kielce Piotrków nie można budować, co do trasy S-12...rozwiń całość

      Czy ktoś kto ma iloraz inteligencji wyższy od knura może twierdzić że przebieg drogi S-74/S-12 jest prawidłowy. Tak pogiętej trasy ekspresowej Kielce Piotrków nie można budować, co do trasy S-12 to należy ją budować przez Tomaszów Maz do węzła Łódź Południe tak aby jednocześnie stworzyć połączenie S-8 na Wrocław z odcinkiem S-8 Warszawskim.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      inteligenci inaczj

      Marzena (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      pogieta jest twoja jazn bo inteligenta to mi nie wygladasz

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tiry na tory

      nie szczekać (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

      Wszystkie problemy przez to że nie ma żadnego programu zachęcającego przedsiębiorców do korzystania z transportu kolejowego a nie z drogowego , no i swoje dokładają samochody z raichu za 2-5 tyś .


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wsiadaj wiejski ekologu na swój rowerek i spier...

      (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 7


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Na co innego pieniądze są....

      Piotrkowianka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

      Ale na Świątynię Opatrzności Bożej w Wilanowie PiSowski rząd lekką ręką o wydał 28 milionów złotych! To jest właśnie ich polityka.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dzięki opatrznośći

      m (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Dzięki Opatrzności Bożej istniejemy jako naród, odzyskaliśmy niepodległość - jest to wypełnienie jeszcze przedwojennego zobowiązania - wotum wdzięczności

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      WARTO WIEDZIEĆ

      PRZEPISY

      PORADY