Trasa S14 znów się oddala

    Trasa S14 znów się oddala

    Maciej Wiśniewski

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Trasa S14 znów się oddala

    ©Grzegorz Gałasiński

    Potencjalni wykonawcy zachodniej obwodnicy Łodzi zasypali GDDKiA pytaniami o przetarg.
    Trasa S14 znów się oddala

    ©Grzegorz Gałasiński

    Nie do końca sierpnia, jak planowano, a do 2 października mają czas na składanie ofert potencjalni wykonawcy, którzy chcieliby budować zachodnią obwodnicę Łodzi, czyli 28,5 km trasy S14. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przesunęła termin, bo nie była w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania oferentów. A jest ich masa. Do końca lipca GDDKiA czekała na pytania, wpłynęło ich 921. Maciej Tomaszewski, dyrektor łódzkiego oddziału GDDKiA, informuje, że dotyczą one głównie zapisów Programu Funkcjonalno-Użytkowego.

    Czy to znak, że długo wyczekiwana przez mieszkańców zachodniej części aglomeracji łódzkiej inwestycja drogowa znów zostanie opóźniona?

    – Obecne przesunięcie terminu składania ofert nie ma bezpośredniego wpływu na termin realizacji inwestycji – zapewnia dyrektor Tomaszewski.

    CZYTAJ TEŻ: Budowa trasy S14. Zachodnia obwodnica Łodzi z obciętymi węzłami

    Tyle teoria, w praktyce wiadomo, że przetarg, jeśli nie będzie już żadnych innych problemów, uda się rozstrzygnąć najwcześniej wiosną. A przypomnijmy, że GDDKiA cały czas zapewnia, że S14 będzie gotowa przed 2022 r., kiedy Łódź chce zorganizować wystawę Expo. Brak zachodniej obwodnicy, która zamykałaby pierścień komunikacyjny wokół Łodzi, może storpedować starania o prestiżową imprezę.

    Kłopoty z przetargiem na budowę S14 ciągną się już dwa lata. Ogłoszony został w październiku 2015 r., ale protesty mieszkańców wobec wydanego przez wojewodę zezwolenia na realizację inwestycji drogowej trwały prawie rok. Pod koniec 2016 r. ogłoszono drugi etap przetargu, ale już w lutym okazało się, że będzie unieważniony, bo najtańsza ze wszystkich 18 złożonych ofert – przedłożona przez Budimex – opiewała na kwotę o prawie 150 mln zł większą, niż zaplanował resort infrastruktury. Kolejny przetarg (z terminem składania ofert do 28 sierpnia, przedłużony teraz do 2 października) ogłoszono więc w czerwcu. Rząd nie dorzucił brakujących pieniędzy, za to liczy na oszczędności i pomoc samorządów.

    Wykonawcy, którzy chcą budować S14, muszą zmienić projekt tak, by było taniej. Zmniejszone więc będą nasypy, zlikwidowane niektóre przejścia dla zwierząt, mury oporowe oraz zmieniona struktura nawierzchni. Najwięcej kontrowersji budzi jednak możliwość likwidacji niektórych węzłów.

    CZYTAJ TEŻ: Budowa S14 i A1. Ogłoszono przetarg

    Pierwotnie węzłów na trasie miało być siedem. Na razie wiadomo, że oprócz wjazdowych pozostanie węzeł Łódź Retkinia. Co z innymi? Trudno powiedzieć. Cytowany przez portal Rynekinfrastruktury.pl wiceminister Jerzy Szmit zapowiedział, że węzły według pierwotnych planów będą mogły pozostać, jeśli sfinansują je samorządy, przez których teren będzie przebiegać trasa. Ale gmin na to nie stać.

    – Z naszego punktu widzenia, wszystkie węzły są jednakowo ważne, gdyż tylko pełna realizacja tej inwestycji zapewnia właściwe funkcjonowanie S14 – mówi Agata Kowalska, rzeczniczka gminy Aleksandrów Łódzki. 
– Nasz samorząd nie planuje żadnego dofinansowania do budowy węzłów. To jest plan rządowy, zaplanowany od wielu lat. Budowa jednego węzła to wydatek kilkudziesięciu milionów złotych, a udział samorządu nawet na poziomie 20 proc. spowodowałby zablokowanie środków na inwestycje gminne na wiele lat – dodaje.

    Teoretycznie partycypacji w kosztach nie wykluczają w Konstntynowie Łódzkim, ale jak mówi Kacper Demko, kierownik Gminnego Centrum Informacji, to raczej mglista perspektywa. – Póki nie ma projektu, ciężko mówić o kosztach. Nie wykluczamy współfinansowania, jeżeli to będą niewielkie pieniądze. Ale żadnej puli na ten cel nie mamy – mówi.

    CZYTAJ TEŻ: Budowa S14. Ministerstwo Infrastruktury unieważniło przetarg na budowę zachodniej obwodnicy Łodzi

    Będą budować
    Budowa S14 to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w regionie.

    Przetarg na jej budowę podzielony jest na dwa odcinki, od węzła Lublinek do węzła Teofilów oraz od Teofilowa do miejscowości Słowik. Do pierwszego odcinka potencjalni wykonawcy złożyli 458 zapytania, a do drugiego 463. Newralgiczne węzły, które były zaprojektowane na trasie, a których budowa stanęła pod znakiem zapytania to: Lućmierz, Aleksandrów, Teofilów i Konstantynów. Szczegóły będą znane po podpisaniu umowy z wykonawcą. Planowane jest to na wiosnę przyszłego roku.

    W czerwcu GDDKiA ogłosiła także przetarg na budowę autostrady A1, od węzła Tuszyn do granic województwa.

    Ostatni brakujący odcinek tej autostrady na terenie woj. łódzkiego liczy prawie 64 km. Jego budowa podzielona zostanie na cztery odcinki, biegnące w śladzie obecnej gierkówki. Po ich ukończeniu całkowita długość autostrady w Łódzkiem wyniesie 167 km. Na większej części trasa będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Nawierzchnia autostrady będzie betonowa, co ma zapewnić jej trwałość. Trasa, podobnie jak odcinek S14 koło Łodzi, ma być ukończona w 2021 r. Jej koszt jest szacowany na 3,7 mld zł.


    ZOBACZ | Wydarzenia minionego tygodnia w Łódzkiem

    Czytaj także

      Komentarze (27)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wrócimy do rozmów o trasie przed wyborami. Gdy będziemy potrzebować głosów.

      Dział PR PISu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      !!!

      gosc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 7

      S14 nie bedzie, bo wazniejszy jest "pomnik jednorozca".
      Do tego stopnia, ze projektantem bedzie Japonczyk.
      I tyle w temacie.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      brednie piszesz...

      nn (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Co ma piernik do wiatraka?
      Jednorożce to wymysł trolli, którzy głosowali na ten projekt w ramach budżetu obywatelskiego.
      S14 to projekt ministerstwa infrastruktury i wabik na wyborców...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rządy PiS = Misiewicze i podwyżki

      Podła zmiana (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16

      I niespełnione obietnice.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PiS obiecał - pis-da

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 2

      Chuja da

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      bad system

      ZK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 4

      Więźniów zagonic do roboty ,niech zarobia na swoje drogie utrzymanie!


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      przygłup

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 3

      Pilnowanie tego towarzystwa będzie kosztować dużo więcej, niż odniesione korzyści. Zamiast machania łopatą jest ...koparka.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      czy na pewno?

      nn (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      w polskich więzieniach programy pracy to rzadkość, brak mobilizacji osadzonych do pracy to wynik braku reformy i zakorzenionych, utartych ścieżek oraz podejścia władz więziennictwa. Nie mówimy tu o...rozwiń całość

      w polskich więzieniach programy pracy to rzadkość, brak mobilizacji osadzonych do pracy to wynik braku reformy i zakorzenionych, utartych ścieżek oraz podejścia władz więziennictwa. Nie mówimy tu o max 5% skazanych za ciężkie przestępstwa, ale o zdecydowanej większości bez recydywy i z niskimi wyrokami - dla takich samo osadzenie i brud w papierach jest największą karą, bo nie na rynku pracy będą już skreśleni po wyjściu. Jak dla mnie właśnie dla takich ludzi powinny być tworzone programy pracy po to, żeby wykazać, że osadzony ma parcie na zmianę swojego położenia i po wyjściu dla potencjalnych pracodaców będzie rzetelnym i wiarygodnym kandydatem, któremu faktycznie zależy...
      Dziwię się, że w sejmie takie tematy nie są poruszane oraz nie ma jakichkoliwek konsultacji międzyresortowych z firmami, które szukają taniej siły roboczej.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tyle są warte obietnice PIS-u

      pawel (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 4

      szydło,gliński i ch... wie kto jeszcze obiecywali a teraz robią wszystko żeby nas oszukać!!!kłamcy i oszuści.pis to g.....

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PiS celowo szkodzi Łodzi

      Podła zmiana (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 33 / 8

      Nienawistne bydło


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wyraziłeś łódzką opinię

      K1 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 16

      Gorzej bo łódzkie władze w bardziej dyplomatyczny sposób mówią to samo. Właśnie dlatego nic ekstra nie dostaniemy. Jak oferty są wyższe od przewidzianego limitu, to negocjuje się z decydentami,...rozwiń całość

      Gorzej bo łódzkie władze w bardziej dyplomatyczny sposób mówią to samo. Właśnie dlatego nic ekstra nie dostaniemy. Jak oferty są wyższe od przewidzianego limitu, to negocjuje się z decydentami, prosi się głównego księgowego/skarbnika/ministra finansów, żeby znalazł ekstra kasę. A Łódź żąda w sposób, który PiS odbiera jako arogancki. Rząd może ale nie musi. Dałbyś kasę żebrakowi, który ci ubliża?zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A wielką łaskę robią?

      sceptyk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 2

      Jakiemu żebrakowi?! To nie jest kasa, którą pisowski rząd sam "zarobił" i teraz łaskawie "daje" - to są pieniądze z podatków, w tym z podatków z regionu łódzkiego.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      I z tymi pieniędzmi może zrobić co chce

      ssf (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 10

      a w ostatniej kolejności da temu, co jak zdanowska, kacprzak i trela prowadzą otwartą wojnę ogólnopolską z rządem i jednocześnie oczekują wsparcia projektów łódzkich. to, że ten rząd nie lubi łodzi...rozwiń całość

      a w ostatniej kolejności da temu, co jak zdanowska, kacprzak i trela prowadzą otwartą wojnę ogólnopolską z rządem i jednocześnie oczekują wsparcia projektów łódzkich. to, że ten rząd nie lubi łodzi to jedno, a dawać dodatkowo pretekst dla własnym celów poliyycznych to drugie. Przykłady można mnożyć: blokowanie reformy edukacji, domaganie się kasy za lata zaniedbań własnych, bo ławki trzeba było kupić - jakie? dzieci ubywa a ławek przybywa?? Trele, morele; uchwały o TK, gdzie łódź może sobie nagwizdać, i nie chce wymieniać dalej. Inni działają tak by kaska leciała do nich, a nasze politykiery z bożej łaski ... żenadazwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie może

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10

      To nie jest prywatne księstwo Broszki, tylko rząd RP.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      No to sam udowodniłeś złe intencje pisiorów

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 4

      Nie podobają im się władze Łodzi, więc nie zechcą wybudować S14.
      Czy to się nie nazywa stronniczość i uznaniowość?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czytaj ze zrozumieniem.

      K1 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 9

      Jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie. Trasa S-14 będzie jako zachodnia obwodnica, ale liczbę zjazdów miasto powinno negocjować, bo to w naszym mieszkańców interesie. Z punktu widzenia krajowego wystarczą 3...rozwiń całość

      Jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie. Trasa S-14 będzie jako zachodnia obwodnica, ale liczbę zjazdów miasto powinno negocjować, bo to w naszym mieszkańców interesie. Z punktu widzenia krajowego wystarczą 3 zjazdy- na początku, końcu i po środku - węzeł Retkinia. Rząd nie "dosypie" pieniędzy, bo nie musi. A czy to ma sens to inna sprawa. A2 między Łodzią i Warszawą zrobiono w bieda wersji (2 pasy zamiast minimum 3) i jakoś się męczymy.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie ogarniasz baranku

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

      Rząd nie może stroić fochów, obrażać się i kierować kasy gdzie indziej.
      Tak to możesz robić ze swoją prywatną forsą.
      Jesteś głupszy od matki Pawlaka z Samych swoich

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Po co nam autostrady.

      my (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 29

      Za moment Hanka zacznie budować wielkie osiedla dla czarnoskórych nachodzców których zaprosi.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      troll

      Gość (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 5

      UWAGA TROLL


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a merytorycznie mógłbyś odeprzeć argument autora "my"

      sdfgh (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 12

      bo jakoś mi tego zabrakło w twojej uwadze


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Merytorycznie: Pierdolisz

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 2

      Straszne głupoty.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      obiecanki

      lis (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 38 / 3

      Gliński w świetle kamer obiecywał S14. Tak jest jak się wybierze posła z Warszawy. Przed wyborami wszystko obieceją, a po wyborach Łódź mają w .....

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      I tak was PiS bedzie mamić z tą s14...

      .i. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 36 / 5

      ..bylebyście oddali głosy a potem i tak będą was mieli w d.. i obsadzać wszędzie swoje miśkiewicze. A S14 zobaczycie dopiero może w 2035tym....


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A kochana władza Łodzi z Hanką i Trelą na czele

      ssf (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 29

      będą walić w rząd byle pierdołami, dla swych politycznych celów, i jednocześnie będą oczekiwać wsparcia. To są marionety szkodzące Łodzi i tyle. Każdy swoje myśli o PiS, ale o interesy miasta dba,...rozwiń całość

      będą walić w rząd byle pierdołami, dla swych politycznych celów, i jednocześnie będą oczekiwać wsparcia. To są marionety szkodzące Łodzi i tyle. Każdy swoje myśli o PiS, ale o interesy miasta dba, ale nie takie flakony jak są w Łodzi zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czyli przyznajesz że rząd się mści!

      Hehe (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 24 / 9

      Brawo ty!


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Po prostu brak priorytetu

      K1 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 5

      Wszystkie rządy miały Łódź w doopie. Premier Miller premier Belka nic nie zrobili, Tusk też nie. Kopacz obiecywała S-14 ale nie zapewniła finansowania, teraz Gliński obiecywał, ale wszyscy...rozwiń całość

      Wszystkie rządy miały Łódź w doopie. Premier Miller premier Belka nic nie zrobili, Tusk też nie. Kopacz obiecywała S-14 ale nie zapewniła finansowania, teraz Gliński obiecywał, ale wszyscy wyciągają ręce po dofinansowanie. Więc rząd da Łodzi w ostatniej kolejności - to było zawsze gniazdo czerwonych, a teraz PO i Łódź cały czas w kontrze do rządu, to dlaczego Łódź miałaby mieć priorytet. Nawet jakby PiS stanął na głowie to większość w Łodzi zagłosuje na PO i SLD.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      taka gmina...

      russel (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      ślepa miłość

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      WARTO WIEDZIEĆ

      PRZEPISY

      PORADY

      Gry On Line - Zagraj Reklama