Partner serwisu
    Czy to koniec silników Diesla?

    Czy to koniec silników Diesla?

    (ip)

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Czy to koniec silników Diesla?
    Na naszych oczach dokonuje się przełom w historii motoryzacji. W 2016 roku po raz pierwszy udział samochodów z silnikami diesla w Europie spadł poniżej poziomu 50 proc. Według analityków rynku motoryzacyjnego, dominacja silników wysokoprężnych ma się już ku końcowi.
    Czy to koniec silników Diesla?
    Spadek zainteresowania dieslami postępuje systematycznie od 2012 roku. Przyczyn jest wiele. To między innymi wynik coraz intensywniejszego ruchu w miastach i ujawnionej we wrześniu 2015 roku afery Dieselgate, która przyspieszyła ten proces, zwiększając ekologiczną świadomość społeczeństwa. Coraz liczniejsze rządowe i lokalne administracje zapowiadają wprowadzenie całkowitych zakazów eksploatacji aut z jednostkami wysokoprężnymi.
    Co je zastąpi? Auta elektryczne. Nie stanie się to jednak od razu. W najbliższych latach nasze samochody wciąż jeszcze będą napędzane silnikami benzynowymi i spalinowo-elektrycznymi hybrydami, którym o wiele łatwiej niż dieslom spełniać coraz ostrzejsze normy czystości spalin.

    Czytaj także: Kopcące diesle na celowniku policji. Mandaty i zatrzymane dowody rejestracyjne

    Afera z oprogramowaniem silników diesla, manipulującym wynikami pomiarów emisji spalin miała szersze skutki, niż tylko techniczne czy finansowe - komentuje Prezes LeasePlan Fleet Management Polska, Sławomir Wontrucki - była impulsem dla administracji lokalnych, rządowych i samorządowych do wprowadzenia kolejnych, restrykcyjnych norm emisji dla aut, wjeżdżających do centrów miast. Wiążą się one z wysokimi opłatami, bądź zakazem wjazdu. Sama kwestia filtrów cząstek stałych, przy krótkich dystansach w ruchu miejskim jest dyskusyjna, bo emisje przy nierozgrzanych silnikach wielokrotnie przekraczają oficjalne poziomy – dodaje.

    W Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii i Niemczech czasowo zakazano rejestracji jednego z najpopularniejszych modeli aut klasy premium z 3-litrowym silnikiem diesla. Rynkowe zmiany mają ścisły związek z regulacjami. - Ograniczenie emisji wpłynęło na dalszy rozwój jednostek benzynowych i downsizingu, a pośrednio na coraz mniejsze zainteresowanie dieslami. Dziś mówimy już nawet o całkowitym wykluczeniu możliwości rejestracji takich samochodów. To perspektywa kolejnych kilkunastu lat - zapowiada Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. W miastach zwiększa się popularność małych silników benzynowych. – Z roku na rok rośnie dostępność i popularność aut hybrydowych i elektrycznych, co widać w statystykach – dodaje Michał Cierniak, Dyrektor Operacyjny LeasePlan Fleet Management Polska.

    Czytaj także: Badanie techniczne auta. Kierowców czekają duże zmiany

    – Warto zaznaczyć, że kwestia silników diesla dotyczy przede wszystkim Europy. Na innych kontynentach te napędy nie zyskały aż tak dużej popularności. Ponadto, problemem w przypadku silników wysokoprężnych jest nie tyle emisja dwutlenku węgla - niższa niż w silnikach benzynowych - lecz azotanów (Nox) – wyjaśnia Prezes LeasePlan Fleet Management Polska, Sławomir Wontrucki.

    Mniej diesli, więcej hybryd
    Eksperci prognozują, że w 2030 roku na europejskim rynku diesle będą stanowić zaledwie 9 proc. wolumenu sprzedaży. Już w 2025 koszt produkcji i eksploatacji silników elektrycznych zrówna się z kosztami silników spalinowych, a rynkowy udział aut z silnikiem Diesla spadnie do 20 proc. Największy spadek zainteresowania na arenie europejskiej diesel odnotował we Francji, obniżając swój rynkowy udział z 71 proc. w roku 2010 do zaledwie 52 proc. w roku 2016.

    Udział Diesla w sprzedaży samochodów osobowych w Unii Europejskiej
    2011r.2012r.2013r.2014r.2015r.2016r.I połowa 2017r.
    56,1%55,6%53,8%53,6%52,1%49,9%45,3%


    Udział silników Diesla w Polsce
    2011r.2012r.2013r.2014r.2015r.2016r.I połowa 2017r.
    38,9%36,1%34,9%36,4%33,1%30,5%28,0%



    motofakty.pl


    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze (5)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Trzeba zrobić WRESZCIE porządek!

      Adam (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      Diesle to brudasy, z reszta benzyniaki też kopcą!
      Należy wprowadzić BEZWZGLĘDNE pomiary spalin.
      Odpadnie wiele diesli i benzyniaków oraz wiele autobusów !!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bezradnosc

      LOS (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      To jest tak jak z Cocacola ,kazdy wie ze jest super szkodliwa i zabija tysiace istot,ale nikt dalej nic nie robi z tymi silnikami jest podobnie,jak bysmy mieli POlitykow ,ktorzy dbaja o ludzi ,jak...rozwiń całość

      To jest tak jak z Cocacola ,kazdy wie ze jest super szkodliwa i zabija tysiace istot,ale nikt dalej nic nie robi z tymi silnikami jest podobnie,jak bysmy mieli POlitykow ,ktorzy dbaja o ludzi ,jak zreszta twierdza i mowia to juz dawno tych wymienionych produktow by nie bylo!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      spadł za sprawą propagandy

      ssff (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

      tej samej za sprawą której wzrósł poprzednio. I tyle w temacie.
      Słuchać UE, która najpierw niemal dopłacała do diesla po to by za chwile zmienić stanowisko o 180st. Ciekawe kiedy następna zmiana.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      zmiana juz nastapila

      UE (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      przyszlosc to samochody electryczne


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jasne,

      Pol (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      a prąd z rowerowego dynama?

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      PRZEPISY

      PORADY

      RAPORTY