Partner serwisu
    Racibórz coraz bliżej autostrady A1. Za miliony wybudują...

    Racibórz coraz bliżej autostrady A1. Za miliony wybudują obwodnicę

    Arkadiusz Biernat

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Planowana droga Pszczyna-Racibórz zastąpi zniszczoną drogę wojewódzką nr 935 i skróci czas podróży do autostrady A1
    1/4
    przejdź do galerii

    Planowana droga Pszczyna-Racibórz zastąpi zniszczoną drogę wojewódzką nr 935 i skróci czas podróży do autostrady A1 ©arkadiusz biernat

    Dobra wiadomość dla kierowców z regionu. Powstaną kolejne odcinki regionalnej drogi Pszczyna-Racibórz. Trasa ma połączyć powiaty: rybnicki, wodzisławski i raciborski z autostradą A1. Zarząd Województwa Śląskiego ogłosił projekty, które otrzymają dofinansowanie.
    Na liście znalazły się odcinki: raciborski oraz rybnicki. Łącznie na ten cel przeznaczonych zostanie prawie 156 mln zł unijnego dofinansowania.

    Racibórz z nową obwodnicą
    Większość, bo aż 146 mln zł, pochłonie budowa raciborskiego fragmentu.

    - Nasze wieloletnie starania stały się faktem. To największa tego typu inwestycja w regionie - cieszy się Mirosław Lenk, prezydent Raciborza (miasto wzięło na siebie rolę lidera przy projektowaniu trasy we współpracy z kilkoma zainteresowanymi gminami, przez które przebiega droga).

    Dofinansowanie jest spore, ale i tak nie pokryje całej inwestycji. Jej koszty szacowane są na około 200 mln zł (resztę ma dołożyć woj. śląskie, odpowiedzialne za inwestycję). Chodzi o niespełna 8 km odcinka od granicy z gminą Rudnik (droga krajowa 45) do skrzyżowania ulic Rybnicka - Piaskowa, na wylocie z Raciborza.

    - Droga przebiega nad torami i Odrą. To dwa poważne obiekty. Bezkolizyjne skrzyżowanie zaplanowano na ul. Rybnickiej. Bezkolizyjne skrzyżowanie jest też na ul. Piaskowej, ale na tym etapie musimy się włączyć, bo kończy się etap. Jest więc nowe rozwiązanie, czyli bezkolizyjne rondo. Rondo będzie też w Rudniku. Do wyburzenia będzie kilka budynków. Reszta to grunty niezabudowane - wylicza Wojciech Krzyżek, wiceprezydent Raciborza.

    Kiedy kierowcy pojadą nową drogą, po której będzie można poruszać się z prędkością 100 km/h? To zależy od uzupełnienia dokumentacji i wyboru wykonawcy.

    - Według optymistycznego scenariusza, przetarg może zostać ogłoszony w 2018 roku. Potem można rozpoczynać inwestycję. Powinna ona zostać zrealizowana do 2020 roku - słyszymy w Urzędzie Marszałkowskim.

    Raciborski odcinek i co dalej?
    Samorządowcy zapowiadają prace nad tym, aby powstały kolejne odcinki trasy. Projektowana trasa z Raciborza do Rybnika (przez Kornowac, Lyski, Gaszowice i Rydułtowy) mierzy około 25 km. Pomiędzy tymi dużymi miastami budowa RDRP to wciąż odległe marzenie.

    - Nie spoczniemy na laurach, tylko dalej będziemy ciężko pracować, aby powstały kolejne odcinki, a docelowo cała trasa. Jest ona ważna z punktu widzenia rozwoju Subregionu Zachodniego. To strategiczna inwestycja w tej części województwa - argumentuje Lenk.

    Początek budowy od strony Raciborza ma być dobrym prognostykiem.

    W Rybniku burzą domy i budują drogę
    Drogę buduje już Rybnik, który teraz z Żorami otrzymał prawie 10 mln zł.

    - Mamy środki na kolejny etap. Przed nami nowe wyzwanie - mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

    Partnerski projekt zakłada budowę odcinka od ul. Wodzisławskiej (tzn. od miejsca, gdzie kończyć się będzie realizowany obecnie pierwszy etap) do ul. Sportowej w dzielnicy Niewiadom (4,12 km). Droga będzie miała dwa pasy ruchu w obie strony. Zaplanowano również budowę bezkolizyjnego węzła z ul. Grota-Roweckiego oraz ronda na skrzyżowaniu z ul. Sportową (gdzie będzie się kończyć odcinek).

    Z kolei w Żorach powstanie druga jezdnia na istniejącej DW 935 na odcinku pomiędzy rondem Raciborskim a rondem Rowieńskim (część tzw. północnej obwodnicy Żor). Długość nowej jezdni wyniesie 0,7 kilometra.

    Przypomnijmy, w grudniu ub. roku miasto otrzymało 289 mln zł dofinansowania. 10-kilometrowy odcinek od Żor do ul. Wodzisławskiej kosztować ma 352 mln zł. Trasa będzie drogą klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Zakłada pięć bezkolizyjnych węzłów komunikacyjnych, kilkanaście obiektów inżynieryjnych, przejście dla zwierząt oraz ekrany akustyczne. Pierwsze prace już ruszyły. Najpierw wycięto 21 hektarów lasu. A teraz trwa wyburzanie budynków znajdujących się na planowanej trasie. Łącznie z powodu budowy ponad 10-kilometrowego odcinka regionalnej drogi Pszczyna-Racibórz wyburzonych ma zostać 70 budynków, z czego 59 to domy. Tym rybnickim odcinkiem kierowcy mają pojechać w sierpniu 2019 roku.

    Dołożą miliony na budowę trasy N-S
    Ale nie tylko na drogi w Subregionie Zachodnim zarząd wojewódzki przeznaczy środki unijne. Ponad 110 mln zł przekazanych zostanie na prace związane z budową trasy N-S w Rudzie Śląskiej (ta docelowo ma połączyć Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4). Z kolei 36 mln zł pomoże wybudować obwodnicę Buczkowic, stanowiącą połączenie drogi ekspresowej S69 z drogą wojewódzką 942.

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      sezon ogórkowy

      MARK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      bardzo ważna informacja dla Łodzian - jak będę chciał informacje ze Śląska to nie będę ich szukał w Dzienniku Łódzkim !!!

      PREMIERY

      SAMOCHODY UŻYWANE

      PRZEPISY

      PORADY

      RAPORTY