Partner serwisu
    Woda w układzie paliwowym. Co jest powodem i jak ją usunąć?

    Woda w układzie paliwowym. Co jest powodem i jak ją usunąć?

    Wojciech Frelichowski

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    ©Wojciech Matusik

    Okres jesienno-zimowy to ciężka próba dla układu paliwowego. Gromadzona w nim wilgoć potrafi unieruchomić pojazd i jest przyczyną korozji.

    ©Wojciech Matusik

    Niemal każdy kierowca przynajmniej słyszał o zjawisku zwanym "woda w paliwie". Przy czym nie chodzi tutaj o tzw. chrzczone paliwo, które sprzedają nieuczciwi właściciele stacji paliw, ale o wodę, którą zbiera się w układzie paliwowym.

    Zaglądamy do baku
    Zbiornik paliwa to główny element samochodu, w którym gromadzi się woda. Ale skąd się ona tam bierze, skoro to baku wlewamy tylko paliwo?
    Otóż przestrzeń zbiornika wypełnia powietrze, które w wyniku zmian temperatury skrapla się i powstaje wilgoć. W mniejszym stopniu dotyczy to zbiorników z tworzywa sztucznego, ale w tych klasycznych, blaszanych jest to czasem poważny problem. Blaszane ścianki zbiornika paliwa nagrzewają się i schładzają nawet zimą. To idealne warunki, aby od wewnętrznej strony zbiornika pojawiła się wilgoć.

    Jeśli w baku jest dużo paliwa, to wilgoć nie ma zbyt wiele miejsca, aby się ujawnić. Jednak kiedy użytkownik auta notorycznie jeździ z prawie pustym bakiem (co w przypadku posiadaczy aut z silnikami zasilanymi LPG jest częstym zjawiskiem) wówczas wilgoć, czyli po prostu woda zanieczyszcza paliwo. Powstaje wtedy mieszanka, która ma zły wpływ na cały układ paliwowy. Woda w paliwie jest problemem dla każdego typu silnika, także dla tego zasilanego autogazem, bo przecież zanim nastąpi przełączenie na LPG, motor przez jakiś czas pracuje na benzynie.

    EKOLOGICZNY STYL JAZDY. ILE PALIWA MOŻNA ZAOSZCZĘDZIĆ?


    Awarie układu
    Czym grozi woda zawarta w paliwie? W najlepszym razie korozją układu paliwowego. Woda jest cięższa od paliwa i dlatego zbiera się zawsze na dnie baku. To z kolei sprzyja korozji zbiornika. Ale woda zawarta w paliwie może mieć również wpływ na korozję przewodów paliwowych, pompy paliwa oraz wtryskiwaczy. Ponadto zarówno benzyna, jak i olej napędowy smarują pompę paliwa. Jeśli w paliwie jest woda te właściwości ulegają redukcji.

    Kwestia smarowania pompy paliwa jest szczególnie istotna w przypadku aut z silnikami na LPG. Pomimo zasilania silnika gazem, pompa i tak najczęściej pracuje przepompowując benzynę. Jeżeli w baku benzyny jest mało, to pompa może czasem zasysać powietrze i w ten sposób ulec zatarciu. Ponadto pompa paliwa, jaki i wtryskiwacze mogą ulec uszkodzeniu w wyniku zassania drobinek rdzy ze zbiornika paliwa.
    1 »

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Niesamowity artykuł

    V6 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Odpowiedział w pełni i dosadnie jak usunąć wodę.

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY

    RAPORTY