Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Łódź kupuje kolejne pojazdy: autobusy nowe, tramwaje z fabryki i używane z Niemiec

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
40 mercedesów conecto spółka MPK zamówiła w 2014 r. Są wynajęte na 8 lat. Później MPK może je wykupić
40 mercedesów conecto spółka MPK zamówiła w 2014 r. Są wynajęte na 8 lat. Później MPK może je wykupić Krzysztof Szymczak/archiwum Dziennika Łódzkiego
Na łódzkie drogi mają wyjechać małe autobusy o długości do 8,5 metra. Władze spółki MPK chcą kupić 24 takie pojazdy. Dłuższe autobusy mają być wynajęte. Łącznie przybędzie 70 pojazdów, które zastąpią wysłużony tabor. Kupione będą też nowe tramwaje oraz używane z Niemiec.

Spółka MPK Łódź przystępuje do przetargów na dostawę nowych autobusów. W lutym mają być ogłoszone trzy takie procedury.

Pierwszy przetarg dotyczy zakupu 24 miniautobusów o długości do 8,5 metra, które pomieszczą 50-60 pasażerów. Małe pojazdy mają obsługiwać linie na osiedlach, które zostały wprowadzone w nowej siatce połączeń.

Drugi przetarg ma wyłonić dostawcę 26 autobusów jednoczłonowych, 12-metrowych, które pomieszczą 90 pasażerów.

Ostatnie zamówienie dotyczy 20 autobusów przegubowych o długości 18 metrów, które pomieszczą 140-150 osób.

Wszystkie nowe autobusy MPK mają być klimatyzowane, z biletomatami, niską podłogą i monitoringiem.

Małe pojazdy będą kupione, a średnie i długie mają być wynajęte na 10 lat z możliwością ich wykupu. Dyrekcja MPK twierdzi, że taki system sprawdził się przy wcześniejszych zamówieniach taboru.

- Umowa będzie tak skonstruowana, że dostawca autobusów pozostanie ich właścicielem i będzie je utrzymywał. Nie ma gwarancji, że w przetargu na małe autobusy zgłosiliby się oferenci. Miniautobusy będą naszą własnością i sami będziemy je serwisować - wyjaśnia Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź. - Rozstrzygnięcie przetargu powinno nastąpić na przełomie kwietnia i maja. Małe autobusy powinny być dostarczone do Łodzi w tym roku, większe w 2019 roku - dodaje Papierski.

Dyrekcja MPK ma świadomość, że producenci taboru mają wiele zamówień i są raczej małe szanse, aby większe autobusy dotarły do Łodzi w tym roku.

Prezes Papierski zapowiada, że nowe autobusy nie zwiększą liczby pojazdów MPK, tylko zastąpią wysłużony tabor, który się psuje, a koszt jego obsługi jest bardzo duży.

Codziennie na ulice Łodzi wyjeżdża około 350 autobusów. Każdego roku miało być wymienianych 10 proc. tabo-ru, czyli 35 pojazdów. Jednak w ubiegłym roku MPK nie kupiło nowych autobusów, dlatego obecny zakup dotyczy 70 pojazdów.

W Łodzi jeździ też 250 tramwajów. Najstarsze też będą zamieniane na nowe. W ostatnich dniach przywieziony został do miasta pierwszy z 12 tramwajów z bydgoskiej firmy Pesa. Zamówiono je w kwietniu 2017 r. Ostatni z 12 pojazdów ma być dostarczony w tym roku. Wartość tego zamówienia to prawie 100 mln zł.

Ponadto MPK kupi 30 nowoczesnych tramwajów, które będą kursowały po zmodernizowanych trasach w południowej części miasta (program „Tramwaj dla Łodzi”).

Zakończenie remontu i budowa nowych torów ma trwać do 2022 r. Wtedy należy spodziewać się, że 30 nowych pojazdów wyjedzie na łódzkie ulice.

Spółka MPK jest też w trakcie zamawiania 32 używanych tramwajów z Niemiec. Gdy dojdzie do podpisania umowy, to przechodzone niemieckie składy mają być sukcesywnie dostarczane do końca 2020 r.

ZOBACZ |Wydarzenia minionego tygodnia w Łódzkiem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki