Niektóre z nich trafiły do Łodzi w połowie lat 70. XX wieku, a zgodnie z "przykazaniem" producenta miały jeździć góra 18 lat. Modernizacja przedłuży żywotność tramwajów o kolejne 15 - 20 lat, a remont jednego wagonu kosztuje ok. 900 tys. zł. Na remonty w tym roku MPK zamierza wydać 18 mln zł.
- Tramwaje modernizowane są kompleksowo. Rozbierane się je do pudła konstrukcyjnego, które również jest remontowane. Wszystkie elementy, które montujemy, są nowe - podkreśla Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź.
Najpierw pracownicy Zakładu Techniki demontują wyposażenie i blachę składu. Potem stelaż jest śrutowany (czyszczenie stalowymi kulkami pod dużym ciśnieniem) i ponownie się go składa, śrutuje, maluje oraz wyposaża we wszystkie systemy. Modernizacja jednego składu trwa ok. trzech miesięcy, a do prac oddelegowanych jest ok. 70 pracowników Zakładu Techniki.
Czytaj dalej na drugiej stronie
Obecnie osiem wagonów jest w różnej fazie remontowej. - W jednym tramwaju zdejmowane są blachy, w innych robiona jest konstrukcja, część jest już malowana lub montowane są w nich podłogi - mówi Dariusz Domański, kierownik sekcji modernizacji w Zakładzie Techniki. - Zanim jednak tramwaj zostanie poddany modernizacji musi przejść weryfikację. Nie wszystkie wagony nadają się do remontu.
Od dwóch lat składy typu 805 N przerabiane są na trzydrzwiowe. Mają jedną parę drzwi na środku, a nie dwie rozdzielone słupkiem. Ułatwia to wsiadanie do tramwaju matkom z wózkami. Takich składów jeździ już po Łodzi pięć (10 wagonów).
- A do zmodernizowania zostało nam jeszcze 48 wagonów - wylicza Waldemar Załomski, kierownik Zakładu Techniki. - Za trzy lata pewnie staniemy przed dylematem, czy modernizować tramwaje już zmodernizowane, oczywiście jeśli nie uda się kupić wystarczająco dużo nowych tramwajów. Ale przy kolejnej modernizacji w grę wchodziłoby tylko ponowne wykorzystanie napędów, czyli wózków i systemu sterowania. Pozostałe części wagonów już by się nie nadawały do wykorzystania - dodaje Waldemar Załomski.
Oprócz 22 wagonów typu 805N zmodernizowany zostanie w tym roku również jeden dwukierunkowy tramwaj sprowadzony z niemieckiego Bielefeldu. Kolejne mają być przerabiane od przyszłego roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?