18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

MKTG SR - pasek na kartach artykułów

MPK Łódź modernizuje tramwaje. W tym roku remont 23 wagonów [ZDJĘCIA+FILM]

Agnieszka Magnuszewska
Nowy, niskopodłogowy tramwaj kosztuje aż 7 mln zł. MPK Łódź na to nie stać, więc stawia na modernizację składów typu 805N, które mają średnio 30 lat.

Niektóre z nich trafiły do Łodzi w połowie lat 70. XX wieku, a zgodnie z "przykazaniem" producenta miały jeździć góra 18 lat. Modernizacja przedłuży żywotność tramwajów o kolejne 15 - 20 lat, a remont jednego wagonu kosztuje ok. 900 tys. zł. Na remonty w tym roku MPK zamierza wydać 18 mln zł.

- Tramwaje modernizowane są kompleksowo. Rozbierane się je do pudła konstrukcyjnego, które również jest remontowane. Wszystkie elementy, które montujemy, są nowe - podkreśla Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź.

Najpierw pracownicy Zakładu Techniki demontują wyposażenie i blachę składu. Potem stelaż jest śrutowany (czyszczenie stalowymi kulkami pod dużym ciśnieniem) i ponownie się go składa, śrutuje, maluje oraz wyposaża we wszystkie systemy. Modernizacja jednego składu trwa ok. trzech miesięcy, a do prac oddelegowanych jest ok. 70 pracowników Zakładu Techniki.

Czytaj dalej na drugiej stronie

Obecnie osiem wagonów jest w różnej fazie remontowej. - W jednym tramwaju zdejmowane są blachy, w innych robiona jest konstrukcja, część jest już malowana lub montowane są w nich podłogi - mówi Dariusz Domański, kierownik sekcji modernizacji w Zakładzie Techniki. - Zanim jednak tramwaj zostanie poddany modernizacji musi przejść weryfikację. Nie wszystkie wagony nadają się do remontu.

Od dwóch lat składy typu 805 N przerabiane są na trzydrzwiowe. Mają jedną parę drzwi na środku, a nie dwie rozdzielone słupkiem. Ułatwia to wsiadanie do tramwaju matkom z wózkami. Takich składów jeździ już po Łodzi pięć (10 wagonów).

- A do zmodernizowania zostało nam jeszcze 48 wagonów - wylicza Waldemar Załomski, kierownik Zakładu Techniki. - Za trzy lata pewnie staniemy przed dylematem, czy modernizować tramwaje już zmodernizowane, oczywiście jeśli nie uda się kupić wystarczająco dużo nowych tramwajów. Ale przy kolejnej modernizacji w grę wchodziłoby tylko ponowne wykorzystanie napędów, czyli wózków i systemu sterowania. Pozostałe części wagonów już by się nie nadawały do wykorzystania - dodaje Waldemar Załomski.

Oprócz 22 wagonów typu 805N zmodernizowany zostanie w tym roku również jeden dwukierunkowy tramwaj sprowadzony z niemieckiego Bielefeldu. Kolejne mają być przerabiane od przyszłego roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki