Materiał taki, skonstruowany na bazie grafenu, może - dzięki swoim właściwościom - zrewolucjonizować przemysł motoryzacyjny, lotniczy i kosmiczny.
Grafen, za którego odkrycie zespół naukowców z The University of Manchester otrzymał w 2010 roku Nagrodę Nobla, to materiał, który praktycznie nie ma grubości. Jest bowiem pojedynczą warstwą atomów węgla ułożonych w sieć heksagonalną, czyli złożoną z sześciokątów foremnych.
Jest ponad sto razy mocniejszy od stali, a przy tym bardzo elastyczny, gdyż można go rozciągać bez uszkodzenia nawet o 20 proc. Ma też wyjątkowe właściwości elektryczne. Ruchliwość elektronów w grafenie jest stukrotnie większa niż w krzemie. Dlatego jest prawdopodobne, że w elektronice powszechnie stosowany dziś krzem zostanie zastąpiony przez grafen.
W Instytucie Inżynierii Materiałowej PŁ opracowano pod kierunkiem prof. Piotra Kuli metodę wytwarzania i modyfikacji grafenu, która umożliwia stworzenie materiału do tzw. rewersyjnego przechowywania wodoru. Wodór może się bowiem wiązać z powierzchnią grafenu, a później, na skutek podgrzania takiego materiału, wodór może być uwolniony w stanie cząsteczkowym, a więc nadającym się np. do zasilania wodorowych silników samochodów lub statków kosmicznych. Będą to silniki ekologiczne, gdyż produktem spalania wodoru jest woda.
Materiał, nad którym pracują naukowcy z Politechniki Łódzkiej, nazwany Graphroll, będzie superlekkim i bardzo wytrzymałym, złożonym z wielu warstw grafenu kompozytem, który można będzie wykorzystywać także jako materiał konstrukcyjny samolotów.
Projekt polegający na opracowaniu takiego materiału w postaci nadającej się do zastosowania w przemyśle uzyskał ex aequo drugie miejsce w konkursie Graf-Tech, ogłoszonym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a mającym na celu wyłonienie i dofinansowanie łączną sumą 60 mln zł projektów badawczo-wdrożeniowych opartych o wykorzystanie grafenu.
Projekt PŁ zostanie dofinansowany kwotą 4.820 tys. zł. Dodatkowo ok. 2 mln zł na badania mające doprowadzić do wybudowania przemysłowej linii kompozytów grafenowych przeznaczy firma Seco/Wor-wick SA , należąca do światowej czołówki producentów pieców do obróbki cieplnej metali. Realizację projektu zaplanowano na trzy lata.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?