Zanim wiceminister Horała odniósł się do serii protestów w Łodzi i aglomeracji łódzkiej, zapewnił, że kończące się konsultacje społeczne opiniujące nowe przebiegi KDP są w istocie prekonsultacjami i żaden z przebiegów nie jest pewnikiem. Na ziemię sprowadzał go Robert Jakubowski, burmistrz Konstantynowa Łódzkiego, miasta, którego spora część mieszkańców w przypadku przejścia wariantu północnego dla tunelu w Łodzi, będzie wywłaszczona i przesiedlona . Jakubowski stwierdził, że już teraz konsultacje mają wpływ na gospodarkę miasta, bo tylko w ciągu tygodnia w kancelarii notarialnych z kupna działek zrezygnowało czterech klientów.
Horała zapewnił, że według niego i zaplecza ekspertów Centralnego Portu Komunikacyjnego optymalny jest północny tunelu KDP, jak się wyraził „nie pod parkiem na Zdrowiu, a obok niego, pod ul. Konstantynowską”, a nie „stary, południowy, pod blokami na Retkini”.
Horałę prostował skarbnik Łodzi Krzysztof Mączkowski, informując, że tunel w wersji południowej biegnie nie przez Retkinię, a Karolew i nie pod blokami, a pod ul. Bratysławską”. W sprawie parku zaś ministra prostował szef podkomisji Dariusz Joński (KO), informując, że skoro Konstantynowska przecina Park na Zdrowiu, to tunel także znajdzie się pod parkiem.
W mediach społecznościowych obrady podkomisji komentował m.in. Mateusz Walasek, szef klubu radnych Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miejskiej Łodzi, pisząc wprost, że "pan minister Horała o trasie nie ma zielonego pojęcia".
Zdanie w sprawie przebiegu północnego zmienił zaś łódzki poseł klubu PiS Włodzimierz Tomaszewski, były wiceprezydent Łodzi.
- Większość mieszkańców tego nie wie, ale jeżeli przyjąć, że tunel w tym nowym wariancie przez Konstantynów będzie wychodził poza terenami zielonymi, to muszą się dowiedzieć, żeby wyrazić opinię - mówił Tomaszewski. - To co dziś jest w internecie wzbudza kontrowersje, bo brak szczegółów, takich jak ten, że tunel będzie chronił tereny zielone, że nie będzie kolizji między trasą kolejową, a drogową. Teren Złotna i Zdrowia będzie chroniony, a cała infrastruktura będzie schowana w tunelu. Byłem jednym z pierwszych, który podpisał się pod petycją przeciw, bo moje rozumienie było takie, że ta infrastruktura przetnie te parki. Teraz wiedza jest większa i stąd mam wielkie pretensje do prezydent Hanny Zdanowskiej, która była na konsultacjach w lipcu. Czy zadała te pytania, jak tunel będzie chronił obszary zielone? Moim zdaniem Zdanowska do dziś o tym nie wie.
Zdaniem Tomaszewskiego, jeśli tunel w nowym wariancie ma być o połowę tańszy, to jest to kolejny, bardzo ważny argument za tym przebiegiem, tymczasem ten wariant skrytykował nawet Jerzy Kropiwnicki, którego Tomaszewski był zastępcą w Urzędzie Miasta Łodzi. Wiceminister Horała zapowiedział jednak, że południowy wariant tunelu KDP w Łodzi, na „dziewięćdziesiąt parę procent” pojawi się w kolejnych etapach konsultacji społecznych.
Od dziś w Łodzi na osiedlach, które protestują, pojawią się radni miejscy KO i SLD. Będą zbierać podpisy przeciw nowym przebiegom m.in. od mieszkańców, którzy nie mają możliwości złożyć petycji przez internet.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?