Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Orlen zakupił pierwszą wyprodukowaną w Polsce lokomotywę wodorową. Z rury wydechowej ulatnia się czysta para wodna

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Producentem lokomotywy jest znana z wytwarzania szynobusów, zespołów trakcyjnych oraz tramwajów Pesa Bydgoszcz, a jej właścicielem kilka dni temu został koncern paliwowo-energetyczny Orlen. Zbiorniki lokomotywy mieszczą 175 kg wodoru, w skład systemu trakcyjnego wchodzą też dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery elektryczne silniki trakcyjne. Rozpędza sie do 90 km/h.

Na 15. Targach Kolejowych TRAKO w gdańskim Centrum Wystawienniczo- Kongresowym AmberExpo zaprezentowano pierwszą wyprodukowaną w Polsce lokomotywę napędzaną wodorem. Pojazd jest niemal bezgłośny, a z rury wydechowej emituje czystą parę wodną. Że potrafi jeździć całkiem szybko i ma sporą siłę uciągu udowodniono organizując przejazd specjalnego pociągu złożonego z wagonów Polregio, prowadzonego "wodorówką" na trasie Gdynia-Hel i z powrotem.

Pierwszym nabywcą wodorowej lokomotywy został Orlen

Producentem lokomotywy jest znana z wytwarzania szynobusów, zespołów trakcyjnych oraz tramwajów Pesa Bydgoszcz, a jej właścicielem kilka dni temu został koncern paliwowo-energetyczny Orlen. Umowa Orlenu z Pesą obejmuje 4-letni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy. Zbiorniki lokomotywy mieszczą 175 kg wodoru, w skład systemu trakcyjnego wchodzą też dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery elektryczne silniki trakcyjne. Jest więc to pojazd elektryczny, do którego prąd produkowany jest w jej wnętrzu – w ogniwach wodorowych. Przedstawiciele Pesy informują, że po lokomotywy wodorowe już ustawiła się kolejka klientów. Są to głównie spółki kolejowe, ale także duże zakłady obsługujące własne bocznice.

Produkcja trwała cztery lata

Prace nad zastosowaniem napędów wodorowych do pojazdów szynowych spółka Pesa Bydgoszcz rozpoczęła w 2019 r. Wtedy podjęła ona decyzję, że pierwszą maszyną napędzaną wodorem będzie lokomotywa manewrowa SM42-6Dn. Jej zasadniczym elementem są ogniwa wodorowe, które poprzez baterię trakcyjną zasilają cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 180 kW każdy. Taka moc pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Jedno tankowanie wodoru pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy lub przejechanie ok. 400 km.

– Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą – komentuje transakcje z Pesą Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

Orlen inwestuje w paliwo przyszłości

Zgodnie ze strategią Spółki do 2030 roku Orlen ma przeznaczyć 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru. Rozwija także swoją sieć ogólnodostępnych, całodobowych stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą. Koncern jeszcze w tym roku uruchomi stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach. Kolejne, w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy roku 2025. W Czechach wodór można już zatankować na stacjach Orlen Benzina w Pradze i Litvinovie. Spółka przewiduje, że w ciągu najbliższych 7 lat sieć będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru. W planach jest 57 stacji w Polsce, 26 na Słowacji i 28 w Czechach.

Orlen oraz Lotos Kolej planują docelowo całkowitą "wodoryzację" floty lokomotyw w zakładzie produkcyjnym w Płocku oraz w innych lokalizacjach. W dalszej perspektywie koncern stawia na rozwój rynku sprzedaży wodoru oraz budowę sieci stacji tankowania paliwem wodorowym pojazdów kolejowych. Do 2030 roku koncern zamierza przeznaczyć 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte o odnawialne źródła energii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Orlen zakupił pierwszą wyprodukowaną w Polsce lokomotywę wodorową. Z rury wydechowej ulatnia się czysta para wodna - Express Ilustrowany

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki