Tunel, przejście podziemne PKP-PKS w Białymstoku
Nowy tunel zastąpił słynną kładkę nad torami. Teraz to bezkolizyjne połączenie ul. Kolejowej i ul. Zwycięstwa z ul. Św. Rocha i centrum przesiadkowym przy dworcu PKP i PKS dla ruchu pieszego i rowerowego. Z przejścia jest możliwość wyjścia na perony PKP. W ramach inwestycji zostały też wykonane dwa szyby windowe prowadzące na peron nr 1 oraz nr 4.
- Przejście podziemne ma ok. 164 m długości,
- 8 m szerokości i 3 m wysokości.
- Do realizacji inwestycji użyto ok. 3600 m3 betonu konstrukcyjnego, 2000 m3 betonu niekonstrukcyjnego i 550 ton stali zbrojeniowej.
Budowa pieszo-rowerowego przejścia podziemnego pod torami PKP w Białymstoku została zrealizowana jako ostatni etap projektu „Intermodalny węzeł komunikacyjny w Białymstoku (centrum przesiadkowe wraz z korytarzami publicznego transportu zbiorowego)”. Wykonawcą inwestycji była firma STRABAG. Umowa została podpisana 17 listopada 2020 r. w formule „projektuj i buduj”. Budowa tunelu kosztowała ponad 50 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 wyniosło blisko 34 mln zł.
W ramach odrębnej inwestycji wykonano zadaszenia przejścia podziemnego pieszo– rowerowego pod torami kolejowymi. Wartość kontraktu wyniosła ponad 5,6 mln zł, dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 – ponad 3,7 mln zł. W ramach inwestycji wykonano zadaszenia pochylni prowadzących do przejścia podziemnego w formie łuków ram stalowych pokrytych specjalnym szkłem. Łączna waga konstrukcji stalowej zadaszenia to ok. 70 ton, a powierzchnia szkła użytego do wykonania zadaszenia – ok. 1750 m2, co odpowiada wielkości czterech boisk do koszykówki.
Intermodalny węzeł komunikacyjny w Białymstoku
Budowa przejścia kończy realizację projektu „Intermodalny węzeł komunikacyjny w Białymstoku (centrum przesiadkowe wraz z korytarzami publicznego transportu zbiorowego)”.
To:
- budowa tunelu pieszo-rowerowego
- centrum przesiadkowe przy ul. Bohaterów Monte Cassino obok dworca PKS otwarte we wrześniu 2023
- przebudowa układu drogowego ul. Bohaterów Monte Cassino i Łomżyńskiej otwarte w październiku 2023 roku
- zakup zeroemisyjnego taboru autobusowego (20 autobusów elektrycznych oraz 20 stacji wolnego ładowania instalowanych w zajezdniach operatorów)
Wprowadzono też ponadstandardowe rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami polegające na wyposażeniu taboru w nadajniki sygnału (beacony) i udostępnieniu aplikacji mobilnej dla osób niewidomych i niedowidzących, automatycznie wyzwalającej zapowiedzi głosowe dot. odjazdów z danego przystanku za pomocą głośnika w telefonie.
W wyniku realizacji całego projektu powstało
- ok. 1,8 km ścieżek rowerowych,
- ok. 18 tys. m2 chodników,
- wyznaczono ok. 2,42 km buspasów,
- wykonano nasadzenia zieleni,
- w tym ponad 17 tys. szt. krzewów oraz 253 drzewa,
- zbudowano też zbiorniki retencyjne.
Całkowita wartość projektu wyniosła ok. 212,2 mln zł. 85% tej kwoty stanowiło dofinansowanie z UE (154,6 mln zł).
Równolegle prowadzona jest przebudowa stacji PKP Białystok w ramach budowy Rail Baltiki.
Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?