Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociąg XXI wieku. Z Łodzi do Warszawy w 13 minut

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Archiwum
Z Łodzi do Warszawy w 13 minut, a do Wrocławia w 21 minut? O pociągu XXI wieku myśli miliarder Elon Musk i... łódzcy studenci.

Hyperloop to środek transportu wymyślony przez miliardera Elona Muska, twórcy firmy SpaceX, która zajmuje się systemami kosmicznymi. Polega on na wpuszczeniu kapsuły do specjalnej rury z obniżonym ciśnieniem atmosferycznym, co daje niewielkie opory powietrza. Kapsuła mogłaby mknąć z prędkością ponad 1000 km/godz. Polscy naukowcy przystąpili do projektu Hyperloop One. Wyłoniono dziewięć projektów, które mają szansę na realizację. Wśród nich jest koncepcja budowy takiego tunelu między Warszawą i Wrocławiem przez Skierniewice, Łódź, Sieradz i Oleśnicę.

Wśród dziewięciu projektów Hyperloopa polski jest stosunkowo krótki. Całkowita długość odcinka między Warszawą i Wrocławiem to 415 km. Czas przejazdu z przystankami to 37 minut. Autorzy projektu szacują, że pokonanie 55 km z Warszawy do Skierniewic zajęłoby 6 minut, dalsze 70 km do Łodzi to 7 minut. Z Łodzi do Wrocławia przejazd miałby trwać 21 minut. Z Łodzi do Sieradza 6 minut.

**Zobacz też:

Łódzka Kolej Aglomeracyjna z biletem MPK. Pociąg jak tramwaj i autobus

**

W konkursie Hyperloop One znalazło się też połączenie po obwodzie Niemiec przez największe miasta. To projekt o najdłużej trasie - blisko 2 tys. km. Do ich pokonania wystarczyłyby zaledwie 142 minuty. Wśród wyłonionych projektów są też trzy trasy oplatające niemal całą Wielką Brytanię. Jest też projekt holenderski, łączący Korsykę z Sardynią, Maroko z Hiszpanią oraz Estonię z Finlandią. Ten ostatni ma najkrótszą trasę, bo zaledwie 90 km.

Zanim te projekty staną się realne, to pierwsza linia wysyłająca kapsuły w tubie bez oporu powietrza może powstać w Dubaju. Tam prace projektowe są już zaawansowane. Jak podaje Tomasz Domański z portalu Spider’s Web, Hyperloop ma połączyć Dubaj, Abu Zabi i kilka innych miast w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Pierwszy odcinek to Dubaj - Abu Zabi. Inwestor, którym jest jeden z największych operatorów portowych na świecie, wyłożył na tę inwestycję 50 mln dolarów. W Europie znajduje się na razie tylko 30-metrowy tunel testowy.

Czytaj też:Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Nowe pociągi dojadą z końcem 2018 r.

- Zanim zaczniemy skakać z radości, że Hyperloop powstanie w naszym kraju, przypominam, że nie ma na to żadnych gwarancji. Dziewięć zaprezentowanych lokalizacji w Europie spełnia po prostu wszystkie kryteria inżynieryjne, jeśli chodzi o budowę tras dla Hyperloopa. Optymizm z pewnością trochę zelżeje po obliczeniu kosztów takiego przejazdu i podaniu orientacyjnych cen biletów. Ale na razie ekscytujmy się samym czasem dojazdu. 37 minut z Warszawy do Wrocławia. Na taki wynik warto czekać. Choćby i następne 5 lat - napisał na swoim blogu Tomasz Domański.

Ciekawostką jest, że na początku tego roku na forum parlamentu poseł Piotr Liroy-Marzec pytał o szanse na polski Hyperloop. Napisał interpelację do ministra rozwoju.

- Czy może pan zobowiązać się do uczynienia z budowy Hyperloopa priorytetowego przedsięwzięcia infrastrukturalnego, które pozwoli nadrobić wieloletnie opóźnienia w budowie szybkich dróg oraz remontów sieci kolejowej w Polsce? - zapytał poseł w interpelacji.

**Czytaj:

Nowe połączenia kolejowe z Łodzi. Będzie lepiej, ale najpierw czekają nas utrudnienia

**

Odpowiedzi udzieliła Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

- Pragnę pana zapewnić, iż polski rząd również z zainteresowaniem obserwuje postępy prac nad stworzeniem polskiego modelu Hyperloopa - czytamy w odpowiedzi na interpelację. Ministerstwo przekazało informację, że powstał zespół Hyper Poland przy Politechnice Warszawskiej i realizuje projekt z Politechniką Wrocławską i ekspertami. Zaangażowało się w niego 30 osób. - Wszystko wskazuje na to, że Hyperloop to już nie science fiction. Podróż z Krakowa do Gdańska może trwać tylko 35 minut - czytamy w piśmie ministerstwa rozwoju do Liroya-Marca.

Warto zaznaczyć, że wkład w polskiego Hyperloopa mają naukowcy łódzkich uczelni. Studenci Politechniki Łódzkiej opracowali nawet projekt kapsuły, która może osiągnąć prędkość 1000 km/godz. Powołali zespół HyperLodz Team. Czy ich praca spowoduje, że będziemy mogli błyskawicznie przemieszczać się po kraju?

- Jeśli ten system po wdrożeniu będzie konurencyjny pod względem czasu przejazdu i ceny, to się przyjmie - mówi łódzki poseł Cezary Grabarczyk (PO). - Czy wyprze szybką kolej i transport lotniczy? Nie sądzę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki