Rozbudową pociągów zajmie się firma Stadler, która w marcu podpisała umowę z ŁKA. Dodatkowy przedział będzie miał długość 16 metrów, a cały rozbudowany pociąg 64 metry. W dodatkowym module znajdzie się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Wyposażony zostanie w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia bezpieczeństwa, zgodnie ze standardem obecnych pociągów FLIRT.
Wartość tej inwestycji to prawie 68,5 mln zł, z czego niemal 47,5 mln zł będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. W ramach umowy Stadler będzie także utrzymywał pociągi do 2029 roku.
Na swoim FB Łódzka Kolej Aglomeracyjna zamieściła wierszyk z okazji rozbudowy pociągów ŁKA Flirt3:
Ele mele dudki, nasz Flirt był ciut krótki,
ene due rabe, mamy na to radę,
bim bam bom, trzeci człon.
Jadą Flirty do Stadlera,
więcej miejsca będzie teraz.
- Realizacja tego projektu sprawi, że podróż pociągami ŁKA będzie jeszcze wygodniejsza. Obserwujemy stale rosnącą liczbę pasażerów korzystających z kolei, dlatego inwestujemy w jej rozwój. Większa liczba pojemniejszego taboru pozwoli nam sukcesywnie rozwijać siatkę połączeń. Chcemy docierać zwłaszcza do małych miejscowości, tam gdzie obecnie oferta kolejowa jest ograniczona – powiedział Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.
W tym roku mają się odbyć prace projektowe, natomiast rozbudowa pociągów, które w ŁKA jeżdżą od 2014 i 2015 roku, zacznie się w maju przyszłego roku. W drugim kwartale 2021 roku ma się natomiast odbyć odbiór pierwszego pociągu po rozbudowie, a wszystkie prace mają się zakończyć do początku 2022 roku. Pociągi będą rozbudowywane pojedynczo, a prace będą odbywały się w zakładzie Stadlera w Siedlcach.
Rozbudowa pociągów jest konieczna, gdyż ŁKA ma coraz więcej pasażerów. Dziennie ŁKA przewozi obecnie blisko 16 tysięcy pasażerów, 450 tysięcy miesięcznie. W 2018 roku z usług przewoźnika skorzystało prawie 5 milionów pasażerów, o ponad 22 procent więcej niż w roku 2017.
W kolejnych latach prognozujemy dalszy wzrost frekwencji w pociągach - zaznacza Janusz Malinowski, prezes ŁKA. - Rozbudowa pojazdów to znacznie tańsze rozwiązanie niż zakup nowych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?