Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podróżni coraz chętniej kupują bilety na podróż w internecie. Spada sprzedaż w kasach biletowych

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Coraz mniej podróżnych kupuje bilety w kasach. Popularny staje się zakup biletów przez internet.
Coraz mniej podróżnych kupuje bilety w kasach. Popularny staje się zakup biletów przez internet. archiwum Dziennika Łódzkiego
Urząd Transportu Kolejowego zbadał, jakie kanały sprzedaży biletów wybierają podróżni. Okazuje się, że w ciągu roku o 40 proc. wzrosła sprzedaż za pośrednictwem stron www i aplikacji, chociaż ciągle najwięcej biletów kupujemy w kasach. Podobne tendencje dostrzega Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Podróżujący łódzką komunikacją miejską także coraz chętniej kupują bilety przez mobilne aplikacje.

Urząd Transportu Kolejowego obliczył, że w 2018 roku przez strony www i aplikacje mobilne sprzedano bilety uprawniające do ponad 33,2 mln podróży. Rok wcześniej sprzedano tymi kanałami 23,5 mln biletów. UTK dostrzega też, że coraz bardziej popularnym rozwiązaniem są biletomaty na dworcach, peronach i w pociągach. Taką metodę stosują głównie koleje regionalne. Łącznie przez internet, aplikacje i w automatach sprzedano w ubiegłym roku blisko 60 mln biletów.

- Już prawie co piąty bilet jest kupowany za pośrednictwem nowoczesnych rozwiązań - mówi Ignacy Góra, prezes UTK.

Z obliczeń UTK wynika, że sprzedaż biletów w kasach spadła w ciągu roku o 6 proc. Nieoczekiwanie o 3 proc. wzrosła sprzedaż biletów przez drużyny konduktorskie. Stało się tak, ponieważ na małych stacjach nie ma sensu utrzymywania kas biletowych. Są one nierentowne.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

ŁKA też notuje wzrost sprzedaży biletów innymi kanałami, niż kasy. W 2018 roku 46 proc. podróżnych kupowało bilety w kasach, a w pierwszym półroczu 2019 roku było to 43 proc. W tym samym okresie wzrósł odsetek sprzedaży przez terminale mobilne, czyli po wejściu do pociągu (z 20 do 22 proc.). Spadła natomiast sprzedaż w biletomatach z 20 do 16 proc. W 2018 roku 7 proc. podróżnych kupiło bilet przez aplikację i 7 proc. przez stronę www. W pierwszym półroczu nastąpił wzrost do 11 i 8 proc.

- Analizując powyższe dane, dynamika zmian sprzedaży biletów przez aplikacje, stronę www ŁKA oraz biletomaty rośnie. Zakup biletu przez stronę www i aplikację jest szybszy i łatwiejszy (wzrost o 5 proc.), duża większość pasażerów korzysta z kasy biletowych (ponad 40 proc.), natomiast na uwagę zasługuje fakt wzrostu sprzedaży w terminalach mobilnych (wzrost o 2 proc.) - mówi Joanna Osińska, rzecznik ŁKA.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Ciekawostką jest, że aplikacje mobilne są coraz częściej wykorzystywane do zakupu biletów komunikacji miejskiej.

- Za pomocą aplikacji mobilnych w pierwszej połowie 2019 roku sprzedano bilety na kwotę 1,8 mln zł. W analogicznym okresie roku 2018 sprzedano ich na kwotę prawie 840 tys. zł, czyli wzrost był ponad dwukrotny - powiedział Bartosz Stępień z Działy Promocji spółki MPK - Łódź.

W biletomatach w pierwszej połowie tego roku sprzedano bilety MPK na kwotę prawie 15 mln zł, a w analogicznym okresie roku 2018 sprzedano ich na kwotę 14,3 mln zł, czyli nastąpił mały wzrost. W punktach sprzedaży biletów, czyli punktach ajencyjnych i kioskach w pierwszym półroczu sprzedano bilety na kwotę 13,4 mln zł, w pierwszym półroczu zeszłego roku sprzedano ich na kwotę 16,6 mln zł, czyli nastąpił znaczny spadek. Niewielki spadek zanotowano przy sprzedaży biletów okresowych w sklepie interntowym migawka.lodz.pl. Wzrosła sprzedaż migawek w biletomatach, natomiast spadek liczby sprzedanych biletów okresowych zanotowano w klasycznych punktach sprzedaży biletów.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki